تازه های سایت

کد مطلب: 55470
7. اسفند 1402 - 8:52
چیزهایی که می‌خورید می‌تواند به میزان چشمگیری بر سلامتی شما اثر بگذارد، از جمله ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمنی مثل دیابت، بیماری قلبی و سرطان.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، ایجاد سرطان به‌شدت تحت‌تأثیر رژیم غذایی است و این را مطالعات زیادی ثابت کرده‌اند. غذاهای زیادی حاوی ترکیبات مفیدی هستند که رشد سرطان را کاهش می‌دهند. چندین مطالعه نیز نشان داده‌اند مصرف بیشتر یک سری از غذاها با پایین‌تر بودن ریسک سرطان مرتبط است.

بروکلی

بروکلی حاوی سولفورافان است. سولفورافان یک ترکیب گیاهی است که در سبزیجات کلمی وجود دارد و می‌تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد.

تحقیقی نشان داده سولفوروفان، سایز و تعداد سلول‌های سرطان سینه را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد.

همچنین یک مطالعه حیوانی دریافت درمان موش‌ها با سولفوروفان به نابودی سلول‌های سرطان پروستات کمک می‌کند و حجم تومور را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

طبق یافته‌ها، مصرف بیشتر سبزیجات کلمی مثل بروکلی می‌تواند بر ریسک سرطان کولورکتال اثر بگذارد.

مروری بر ۳۵ مطالعه نشان داد خوردن بیشتر سبزیجات کلمی با کاهش ریسک سرطان کولون و کولورکتال مرتبط است.

در هفته چند وعده کلم‌بروکلی همراه غذای خود بخورید.

هویج

پژوهش‌ها نشان داده‌اند مصرف بیشتر هویج می‌تواند ریسک یک سری از سرطان‌ها را کاهش دهد. مثلاً بررسی نتایج پنج تحقیق به این نتیجه رسید که خوردن هویج به طور منظم می‌تواند ریسک سرطان معده را تا ۲۶ درصد کاهش دهد.

مطالعهٔ دیگری دریافت مصرف بیشتر هویج با کاهش ۱۸ درصدی ریسک سرطان پروستات مرتبط است.

یافته‌های دیگر نشان می‌دهند افرادی که در حال حاضر سیگار می‌کشند؛ اما هویج نمی‌خورند در مقایسه با افرادی که بیشتر از یک‌بار در هفته هویج می‌خورند، سه برابر بیشتر احتمال دارد به سرطان ریه دچار شوند.

سعی کنید هویج را دو تا سه بار در هفته در رژیم غذایی خود بگنجانید. هویج می‌تواند در کنار بیشتر غذاها یا به‌عنوان میان‌وعده مصرف شود.

لوبیاها

لوبیا فیبر زیادی دارد و مطالعات نشان داده‌اند لوبیا می‌تواند به پیشگیری از سرطان کولورکتال کمک کند. مطالعه‌ای روی افرادی که سابقه تومورهای کولورکتال داشتند نشان داد آنهایی که بیشتر لوبیا پخته مصرف می‌کردند، احتمال عود سرطان در آنها کمتر بود.

مطالعهٔ حیوانی دیگری نشان داد تغذیه موش‌ها با لوبیای سیاه یا لوبیای سفید (و سپس ایجاد تعمدی سرطان در آنها) باعث شده بود پیشرفت سلول‌های سرطانی تا ۷۵ درصد مهار شود.

طبق این نتایج، خوردن دو سه وعده لوبیا در هفته می‌تواند مصرف فیبرتان را بیشتر کرده و ریسک سرطان را کاهش دهد.

توت‌ها

توت‌ها سرشار از آنتوسیانین هستند که رنگ‌دانه‌ای گیاهی با خواص آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند ریسک سرطان را کاهش دهد.

در یک مطالعه، ۲۵ نفر که سرطان کولورکتال داشتند به مدت هفت روز تحت درمان با عصاره بلوبری (زغال‌اخته) قرار گرفتند و نتیجه این بود که رشد سلول‌های سرطانی ۷ درصد کمتر شده بود.

در مطالعهٔ دیگری به بیمارانی که سرطان دهان داشتند، تمشک سیاه خشک و منجمد داده شد و معلوم شد سطح یک سری از مارکرهای مرتبط با پیشرفت سرطان، کاهش یافته است.

بر اساس این یافته‌ها توصیه می‌کنیم هر روز یکی دو وعده از انواع توت‌ها را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

دارچین

دارچین به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارد خوشنام است. دارچین می‌تواند قند خون را پایین بیاورد و التهاب را تسکین دهد.

یک سری پژوهش‌ها نشان داده‌اند دارچین می‌تواند انتشار سلول‌های سرطانی را مهار کند. در مطالعه‌ای معلوم شد عصاره دارچین توانسته پیشرفت سرطان را کنترل کرده و منجر به مرگ سلول‌های سرطانی شود.

تحقیق دیگری نشان داد عصاره دارچین، رشد سلول‌های سرطانی سروگردن را سرکوب می‌کند و سایز تومور را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

یک‌دوم تا یک قاشق چایخوری (۲ تا ۴ گرم) دارچین را هر روز در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

آجیل

یافته‌ها نشان می‌دهند خوردن آجیل با کاهش ریسک انواعی از سرطان‌ها ارتباط دارد. مثلاً مطالعه‌ای که به بررسی رژیم غذایی ۲۰۰۰۰ نفر پرداخت دریافت افرادی که بیشتر آجیل مصرف می‌کردند، کمتر احتمال داشت در اثر سرطان جان خود را از دست دهند.

یک مطالعه ۳۰ساله دیگر روی بیش از ۳۰ هزار نفر نشان داد خوردن آجیل به طور منظم می‌تواند ریسک سرطان کولورکتال، پانکراس و آندومتر را کاهش دهد.

به عنوان مثال آجیل برزیلی سرشار از سلنیوم است و می‌تواند به پیشگیری از سرطان ریه در افرادی که سلنیوم کمی دارند کمک کند. یک مطالعهٔ حیوانی نشان داد تغذیه موش‌ها با گردو موجب کاهش رشد سلول‌های سرطان سینه تا ۸۰ درصد شد و تعداد تومورها را ۶۰ درصد کمتر کرد؛ بنابراین مصرف روزانه آجیل می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان در آینده را کاهش دهد.

روغن‌زیتون

روغن‌زیتون سرشار از خاصیت است و بی‌دلیل نیست که پای ثابت رژیم غذایی مدیترانه‌ای محسوب می‌شود.

چندین مطالعه دریافته‌اند مصرف بیشتر روغن‌زیتون می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند.

یک بررسی گسترده که روی ۱۹ مطالعه صورت گرفت نشان داد افرادی که بیشترین روغن‌زیتون را مصرف می‌کردند، به‌احتمال بسیار کمتری به سرطان سینه و سرطان‌های گوارش دچار می‌شدند.

مطالعهٔ دیگری به بررسی نرخ سرطان در ۲۸ کشور پرداخت و دریافت در کشورهایی که میزان مصرف روغن‌زیتون بالاتر بوده، ریسک سرطان کولورکتال کمتر بوده است. جایگزین‌کردن روغن‌های دیگر در رژیم غذایی با روغن‌زیتون، یک راه ساده برای بهره‌بردن از خواص روغن‌زیتون است. از روغن‌زیتون در انواع سالاد و سبزیجات پخته و انواع غذا با گوشت و مرغ و ماهی می‌توانید استفاده نمایید.

زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای بسیار معروف و پرخاصیت است. کورکومین که عنصر فعال زردچوبه است، یک ماده شیمیایی ضدالتهاب، آنتی‌اکسیدان و ضدسرطان می‌باشد. مطالعه‌ای به بررسی اثرات کورکومین بر ۴۴ بیمار که ضایعات سرطانی در کولون داشتند. مصرف روزانه ۴ گرم کورکومین بعد از ۳۰ روز توانسته بود تعداد ضایعات سرطانی موجود را ۴۰ درصد کاهش دهد.

مطالعهٔ دیگری نشان داد کورکومین می‌تواند سلول‌های سرطان سروگردن را نابود کند.

طبق یافته‌ها کورکومین در کُند کردن رشد سلول‌های سرطان ریه، سینه و پروستات مؤثر است. هر روز حداقل یک‌دوم تا سه قاشق چایخوری (۱ تا ۳ گرم) پودر زردچوبه مصرف کنید. جذب کورکومین همراه با فلفل سیاه بیشتر می‌شود.

مرکبات

خوردن میوه‌های مرکباتی مثل لیموترش و لیموشیرین، گریپ‌فروت و پرتقال می‌تواند ریسک سرطان را کاهش دهد. یک مطالعهٔ بزرگ دریافت افرادی که بیشتر مرکبات مصرف می‌کردند، ریسک کمتری از جهت ابتلا به سرطان گوارش و سیستم تنفسی فوقانی داشتند. مروری بر ۹ مطالعه نیز دریافت مصرف بیشتر مرکبات با کاهش ریسک سرطان پانکراس ارتباط دارد.

بررسی مطالعات به این نتیجه رسید که خوردن مرکبات حداقل سه وعده در هفته می‌تواند ریسک سرطان معده را تا ۲۸ درصد کاهش دهد.

بذر کتان

بذر کتان به دلیل چربی‌های سالم و فیبر زیادی که دارد بسیار مفید است. تحقیقات نشان می‌دهد بذر کتان حتی می‌تواند جلوی پیشرفت سرطان را بگیرد و سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

در مطالعه‌ای روی ۳۲ زن که سرطان سینه داشتند معلوم شد مصرف روزانه مافین بذر کتان منجر به افزایش مرگ سلول‌های سرطانی شده است.

در مطالعهٔ دیگری روی ۱۶۱ مرد که سرطان پروستات داشتند، با مصرف بذر کتان، رشد و انتشار سلول‌های سرطانی کاهش یافته بود.

بذر کتان سرشار از فیبر است و یافته‌ها نشان می‌دهند خاصیت محافظت‌کنندگی در برابر سرطان کولورکتال دارد.

سعی کنید روزانه یک قاشق غذاخوری یا ۱۰ گرم پودر بذر کتان به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بذر کتان در انواع اسموتی‌ها، ماست و غلات صبحانه و کیک و شیرینی قابل‌استفاده است.

گوجه‌فرنگی

لیکوپن ترکیبی موجود در گوجه‌فرنگی است که عامل رنگ قرمز آن بوده و خاصیت ضد سرطانی دارد. مطالعات زیادی دریافته‌اند مصرف بیشتر لیکوپن و گوجه‌فرنگی منجر به کاهش ریسک سرطان پروستات می‌شود.

مروری بر ۱۷ مطالعه نشان داد مصرف منظم گوجه‌فرنگی خام و پخته و لیکوپن همگی می‌توانند ریسک سرطان پروستات را کاهش دهند.

در روز یکی دو وعده گوجه‌فرنگی مصرف کنید. استفاده از گوجه‌فرنگی در بیشتر غذاها ممکن است.

سیر

ترکیب فعال موجود در سیر آلیسین نام دارد و طبق یافته‌ها می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. مطالعات متعددی نشان داده‌اند بین مصرف سیر و کاهش ریسک بعضی از سرطان‌ها ارتباط وجود دارد.

مطالعه‌ای روی بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر دریافت آنهایی که سبزیجات آلیسین دار زیاد مصرف می‌کردند (مثل سیر و پیاز)، کمتر احتمال داشت به سرطان معده دچار شوند.

مطالعه‌ای روی ۴۷۱ مرد نیز نشان داد مصرف بیشتر سیر با کاهش ریسک سرطان پروستات مرتبط است.

یک تحقیق نشان داد افرادی که زیاد سیر، میوه، سبزیجات زرد، سبزیجات برگ تیره و پیاز می‌خوردند، کمتر احتمال داشت دچار تومورهای کولورکتال شوند.

بر اساس این یافته‌ها، ۲ تا ۵ گرم (تقریباً یک حبه) سیر تازه را وارد رژیم غذایی روزانه خود کنید تا از خواص آن بهره ببرید.

ماهی‌های چرب

به گزارش وب گاه تبیان، طبق یافته‌ها، دو سه وعده ماهی در هفته در رژیم غذایی می‌تواند ریسک سرطان را کاهش دهد. یک مطالعه بزرگ نشان داد مصرف بیشتر ماهی با کاهش خطر سرطان‌های گوارشی مرتبط است.

مطالعهٔ دیگری که روی بیش از ۴۰۰ هزار نفر انجام شد دریافت خوردن منظم ماهی می‌تواند ریسک سرطان کولورکتال را کاهش دهد، درحالی‌که گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری شده این ریسک را افزایش می‌دهند.

ماهی‌های چرب مثل سالمون و خال‌مخالی، حاوی مواد مغذی مهمی مثل ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ اند که باعث کاهش ریسک سرطان می‌شوند.

مثلاً این باور وجود دارد که داشتن ویتامین D کافی، احتمال سرطان را پایین می‌آورد.

ضمناً اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند جلوی پیشرفت سرطان را بگیرند.

در هفته دو بار ماهی‌های چرب بخورید.

 

 

منبع: ایرنا

دیدگاه شما