تازه های سایت

کد مطلب: 8191
20. اسفند 1391 - 14:21
پایگاه خبری گرو :از امروز با توجه به نزدیک شدن به سال جدید و سرازیر شدن مسافران نوروزی به شهر تاریخی نهاوند به معرفی اثار تاریخی و مکان های گردشگری نهاوند می پردازیم امروز نوبت مسجد جامع نهاوند است....

 

به گزارش پایگاه خبری گرو :  مسجد جامع نهاونداز آثاردوره صفویه است که روی دامنه تپه ای در مرکز شهر نهاوند،مجاور بازار و در کنار ضلع شمالی میدان قیصریه واقع است.که می تواند میزبان خوبی برای مسافران نوروزی باشد.

مسجد جامع نهاوند ازسادگی ویژه ای برخوردار است وتنها تزیین مسجد کتیبه سنگی کوچکی به ابعاد 50*25 سانتی متر و مربوط به دوره سلجوقیان است.
در اطراف این کتیبه و بالای آن به خط کوفی جملات "لا اله الا الله"و "محمد رسول الله"نوشته شده است و در بالای قوس محراب لوحه سنگی کوچکی نصب شده که شامل تاریخ مرمت مسجد در دوره صفویه است.

ارتفاع کف شبستان مسجد به کف خیابان حدود 5/5 متر است وبرای دسترسی به مسجد باید از25 پله بالا رفت این بنا دارای نقشه ای به شکل مربع مستطیل به طول تقریبی 17 وعرض12 متر است و چهار ستون قطورطاق و گنبد سقف مسجد را تحمل می کنند.
مصالح به کار رفته در بنای مسجد شامل آجر با ملات گچ و خاک است .

مسجد جامع نهاوند دارای سه در ورودی است؛یکی از درها به طرف بازار قدیمی بازمی شود و بالاتر از کف شبستان مسجد قرار دارد و2 در دیگر نیز به طرف حیاط قدیمی مسجد قرار دارند.
لازم به یاد آوری است ، این بنا در28/02/1365 به شماره1706 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دیدگاه شما