تازه های سایت

کد مطلب: 51108
12. مهر 1401 - 8:56
رئیس اداره بهره‌برداری و توسعه آب امور آب و فاضلاب شهرستان نهاوند گفت: شهرستان نهاوند امسال از لحاظ فقر سفره‌های آب زیرزمینی در بدترین سال بود و وضعیت آب شرب در شهرستان بحرانی و نگران‌کننده است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، ابراهیم طاهری اظهار کرد: متأسفانه همان‌طور که وضعیت آب شرب در  بیشتر مناطق کشور بحرانی شده است، شهرستان نهاوند نیز به تبع سایر نقاط کشور این وضعیت را دارد و در ۲۰ سال اخیر در بدترین شرایط به سر می‌برد.

وی افزود: به خاطر کاهش بارندگی‌ها در سال‌های گذشته، چشمه‌ها و سراب‌های شهرستان نهاوند کم‌آب می‌شد اما از لحاظ فقر آب سفره‌های زیرزمینی شهرستان امسال بدترین سال و بدترین شرایط را دارد و متأسفانه چاه‌های آب عمیق‌ کم آب شده‌اند.

طاهری با بیان اینکه امسال وضعیت آب شرب در شهرستان نهاوند بحرانی و نگران کننده است، یادآور شد: در حال حاضر در دشت نهاوند ۲۰۰۰ حلقه چاه آب کشاورزی مجاز و بیش از ۸۰۰ حلقه چاه غیرمجاز است و حدود ۱۲۰ حلقه چاه عمیق آب در روستاها و حدود ۲۰ حلقه چاه عمیق در شهرهای نهاوند وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود ما کل انرژی‌مان را گذاشته‌ایم تا از طریق پروژه‌های محرومیت‌زدایی که با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) بسته‌ایم، اولویت کار را برای تأمین آب شرب روستاهای شهرستان قرار دهیم.

رئیس اداره بهره‌برداری و توسعه آب امور آب و فاضلاب شهرستان نهاوند تصریح کرد: در حال حاضر در شهرستان حدود ۱۰ روستا وجود دارد که منبع تأمین آب شربشان با مشکل مواجهه است و اولویت فعلی کار ما این است تا سال آینده چاه جدیدی حفر کنیم و تولید آب‌مان را برای این روستاها بالا ببریم.

وی اضافه کرد: روستاهای کرک علیا و کرک سفلی، حسین‌آباد گیان، عباس‌آباد، شیراوند، عشوند و گوشه‌ بدیع‌الزمان از جمله روستاهایی هستند که چاه‌های عمیق‌شان با مشکل مواجهه شده و آب مصرفی این روستاها به صورت جیره‌بندی است.

طاهری خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال در فصل پاییز و زمستان وضعیت بارندگی‌ها بهتر شود در غیر این صورت ممکن است در سال آینده در حوزه آب شرب با چالش‌های بیشتری در شهرستان مواجهه شویم.

وی تأکید کرد: از سال گذشته تاکنون برای حل مشکلات آب آشامیدنی روستاهای شهرستان اقدامات زیادی انجام شده که اگر این اقدامات انجام نمی‌شد وضعیت شهرستان از مرکز استان هم بدتر می‌شد، در این راستا حدود هشت حلقه چاه حفر و به وارد مدار شد که خوشبختانه این تعداد چاه جدید جوابگوی تأمین آب شرب بقیه روستاهای شهرستان شد.

طاهری در ادامه با اشاره به پروژه تصفیه‌خانه آب سراب گاماسیاب اشاره کرد و گفت: اکنون این پروژه به علت عدم تأمین اعتبار غیرفعال است و باید اعتبار این پروژه از محل اعتبارات ملی تأمین شود همچنین با اجرای پروژه احداث سد گرین کلاً یک بازنگری در این پروژه انجام گرفت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به علت کمبود اعتبارات شهرستان فعلاً اولویت را برای احداث خط انتقال جدید آب از سراب گاماسیاب که قراردادهای خوبی هم بسته‌ایم، گذاشته‌ایم و امیدواریم تا تابستان سال آینده بتوانیم این خط انتقال جدید را از سراب گاماسیاب تا روستای جهان‌آباد تکمیل کنیم.

به گفته‌ رئیس اداره بهره‌برداری و توسعه امور آب و فاضلاب شهرستان نهاوند، پروژه مجتمع آبرسانی گاماسیاب ۴۴ روستای شهرستان را پوشش می‌دهد و با تکمیل خط انتقال جدید آب از سراب گاماسیاب هشت روستای بزرگ از جمله روستاهای قلعه‌قباد، شعبان، وراینه، ده‌حیدر، بیان و جهان‌آباد را شامل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به کمبود اعتبارات امسال شهرستان نهاوند در حوزه امور آب، بیان کرد: اعتبارات ما در سال‌ گذشته خیلی خوب بود اما متأسفانه امسال با مشکلاتی که در بخش آب برای شهر همدان پیش آمد، شهرستان‌ها در بخش اعتبارات کمتر دیده شدند و در همین راستا نیز اعتبارات ما امسال کاهش چشمگیری داشت.

طاهری در پایان اظهار کرد: امسال اعتبارات شهرستان در بخش آب شرب خوب نبود و همین امر نیز باعث نگرانی ما شد اما از لحاظ قراردادهایی که از سال گذشته تاکنون برای شهرستان در بخش آب و فاضلاب شهری و روستایی منعقد شده، رقم بالایی بود که البته قالب این قراردادها در حوزه آب شرب روستاها منعقد شده است./ایسنا

انتهای پیام 

دیدگاه شما