تازه های سایت

کد مطلب: 26649
1. ارديبهشت 1395 - 10:07
سخنان چند روز گذشته سیف رئیس بانک مرکزی مبنی بر اینکه تقریبا هیچ چیزی از برجام عاید ایران نشده است واکنش‌های بسیاری را در بر داشت و موجب شد تا بسیاری از کارشناسان و مسئولان داخلی در مورد آن اظهار نظر کنند، اظهارنظرهایی که گهگاه در‌ بین آن‌ها می‌توان مهر تایید بر سخنان رئیس بانک مرکزی را نیز مشاهده کرد.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سخنان چند روز گذشته سیف رئیس بانک مرکزی مبنی بر اینکه تقریبا هیچ چیزی از برجام عاید ایران نشده است واکنش‌های بسیاری را در بر داشت و موجب شد تا بسیاری از کارشناسان و مسئولان داخلی در مورد آن اظهار نظر کنند، اظهارنظرهایی که گهگاه در‌ بین آن‌ها می‌توان مهر تایید بر سخنان رئیس بانک مرکزی را نیز مشاهده کرد.

 

سیف خودش در خصوص اظهاراتش صحبت می کند اما برجام دستاورد زیادی داشت

 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار مرصاد در خصوص اظهارات ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی پیرامون بی نتیجه بودن برجام برای ایران گفت: آقای سیف خودش در این خصوص صحبت می کند اما برجام دستاورهای زیادی داشت.

وی افزود: مهمترین آن دستاوردها این است که در سطح روابط، ارتباطات بین المللی ایجاد شده، و کشورهای به ایران می آیند که از این فرصت استفاده کنند.

جهانگیری با بیان اینکه بهمن یک میلیون بشکه صادر شده، گفت: اکنون بیش از یک میلیون بشکه و در بهمن بیش از دو میلیون نفت و میعانات صادر کردیم.

این مسئول اضافه کرد: در بخش حمل و نقل ایران تسهیلاتی صورت گرفته و خصوصا در حوزه دریایی، با بانک های بین المللی رابطه ایجاد شده است و اما برخی بانک ها که در دوران تحریم از آمریکا خسارت دیدند کمتر پای کار هستند.

جهانگیری بیان کرد: ما قادر هستیم برجام را کامل اجرایی کنیم و ممکن است یک ماه پس و پیش شود اما اجرایی خواهد شد.

 

بعیدی‌نژاد:بانک‌های بزرگ اروپایی از تبدیل درآمد‌های آزاد شده ایران به دلار و یورو استنکاف می‌ورزند

 

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در یادداشتی در کانال تلگرامی خود در خصوص اظهارات سیف نوشت: تاکید ایشان این بوده است که عواید ایران در این حوزه ها از اجرای برجام بسیار ناچیز بوده است زیرا که بانکهای بزرگ اروپایی از تبدیل درآمدهای آزاد شده ایران به دلار وحتی یورو استنکاف می ورزند. تبدیل این ذخایر ارزی از مثلا ین ژاپن و یا درهم امارات و یا ریال عمان به یورو و دلار نیاز به تایید نظام بانکی آمریکا دارد که این کار هنوز انجام نمی‌گیرد. این به منزله آن نیست که ذخایر مسدود شده ما در خارج آزاد نشده و در اختیار بانک مرکزی نباشند، چرا که این منابع که در کشورهای وارد کننده نفت ایران و به طور عمده در ژاپن، چین، کره جنوبی و هند می‌باشند از روز اول اجرای برجام همگی آزاد و در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفته اند، بلکه منظورآن است که این ذخایر و دیگر منابع مالی کشورمان باید بتوانند به دلار یا دیگر ارزهای موردنظر ایران تبدیل و به راحتی با مشارکت بانکهای بزرگ اروپایی و نه الزاما نظام مالی آمریکا در تبادلات ما با نظام مالی بین المللی به چرخش مالی در آیند. این چرخش مالی در حال حاضر به علت عدم همکاری آمریکا دچار مشکل است.

 

وزیر اقتصاد:برخی از بانک‌های بزرگ از اتصال به سوئیفت هراس دارند

 

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه اکنون تمامی بانک های ایران به شبکه سوئیفت متصل هستند و می توانند پیام های خود را ارسال کنند و علت هیاهوی برخی رسانه ها را در مورد سوئیفت نمی فهمیم اظهار داشت: اکنون بانک ها به سادگی می توانند از سوئیفت استفاده کنند، ضمن اینکه روابط کارگزاری بانکی ایران با بانک های کوچک خارجی برقرار شده است ولی برخی بانک های بزرگ همچنان از این اتصال هراس دارند که با گفتگو برطرف می شود.

واکنش نهاوندیان به اظهارات سیف

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در این پست اینستاگرامی نوشته است: هرکس که با هدف فتح قله ای؛ کوهنوردی کرده باشد می داند که در میانه راه؛ برای «ادامه تلاش» باید مرتبا به قله بالای سر چشم دوخت و راه نرفته را دید و همزمان برای «شکر و تداوم امید» باید به راه پیموده زیرپا نظر کرد.

هرکس که توفیق کار مثبت و موفق داشه است؛ می داند که هم نیمه پر لیوان واقعیت است و هم نیمه خالی آن. نیمه پر دستاورد است و نیمه خالی دستور کار.

هرکس که هنر مناظره و مدیریت مذاکره را آموخته و آزموده است؛ می داند که با حریف؛ باید از کاستی ها و نواقص کار او سخن گفت و مطالبه یبشتر و بهتر کرد و با یاران و همراهان؛ از توانایی ها و توفیق و عنایات.

بخشی از فهم سخن ؛ فهم زمینه سخن و مخاطب سخن است.
اگر می خواهیم کمک کنیم و پیروزی بر حریف را قطعی کنیم راه آن تنگ کردن میدان بر دوست و پژواک خواسته دشمن یا تصویر دشمن ساخته نیست.

تحریم های کور؛ نه تنها راه را بسته بودند بلکه پلها را نیز شکسته بودند. اینک که سنگها از سر راه برداشته شده است ؛ باید پلها را هم ساخت و راه بلند کوتاهی ها را هم پیمود. ویرانی به ساعتی ممکن است و ساختن و آبادانی گاهی به سالیانی محتاج است.

اگر همه درست کار کنیم؛ کار سالیان به سالی شاید، پس همتی باید.

 

ربیعی: هدف آقای سیف این بود که به دنیا بفهماند کار کنند

علی ربیعی وزیر کار رفاه و تامین اجتماعی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:

"اگر روند عقلانیت و مدارای اجتماع شکل نگیرد، برنامه‌های توسعه موفق نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌ از استعاره‌‌ای که آقای سیف گفت و هدفش این بود به‌دنیا بفهماند که کار کنند، می‌بینید که چه بساطی به راه می‌افتد."

دولتی‌ها در حالی تلویحا سخنان سیف را تایید می‌کنند که حاضر نیستند قدمی از مواضع خود نسبت به برجام و بدعهدی‌های آمریکایی‌ها عقب نشینی کنند. از طرفی دیگر هم کارشناسان امر تنها راه چاره برای حل مشکلات کشور به خصوص مشکلات اقتصادی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی می‌دانند و از دولتی‌ها می‌خواهند که با توجه به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها بعد از اجرای برجام، نقض برجام توسط طرف مقابل را اعلام کنند و از ادامه‌ی روند فعلی که موجب تشدید مشکلات اقتصادی کشور می‌شود جلوگیری کنند.

حال باید دید که دولتی‌ها در ادامه راه کدام مسیر را انتخاب خواهند کرد و آیا انتخاب دولتی موجب حل مشکلات اقتصادی کشور خواهد شد یا موجبات تشدید مشکلات اقتصادی در کشور را رقم خواهد زد.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما