تازه های سایت

کد مطلب: 16709
6. بهمن 1392 - 9:15
خبرگزاری فارس: اجرای طرح صیانت در 8000 هکتار از جنگل‌های نهاوند

 

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: تاکنون طرح صیانت در بیش از 8 هزار هکتار از جنگل‌های نهاوند اجرا شده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو ، علی ده‌پهلوان اظهار داشت: طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس که یک طرح ملی است از سال 81 در نهاوند آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: تاکنون 8 هزار هکتار از منابع طبیعی روستاهای کمالوند، سیاهدره، خزل، دولت‌آباد، محمودوند و سراب‌های گیان، فارسبان، گاماسیاب و کنگاورکهنه زیر پوشش این طرح ملی قرار گرفته‌اند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند اظهار داشت: در این جنگل‌ها انواع گونه‌های درختی مانند بنه، بلوط، گردو، زلزالک، داغداغان، زبان گنجشک، اقاقیا، چنار، بادام و آلبالوی وحشی، کیکم و گلابی وحشی و ده‌ها گونه درخت کاشته شده است.

وی اضافه کرد: سراب فارسبان با سطح زیر کشت یک‌هزار و 700 هکتار بیشترین جنگل دست‌کاشت را به خود اختصاص داده است.

ده‌پهلوان گفت: روستای سیاهدره با یک‌هزار و 100 هکتار زیر کشت و سراب گاماسیاب نیز با یک‌هزار هکتار در رتبه بعدی قرار دارند که به منظور ایجاد اشتغال و حفظ منابع طبیعی 580 هکتار از مراتع فارسبان و سیاهدره زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته اند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: انواع داروهای گیاهی مانند گل ختمی، باریجه، بابونه، خارمریم، خارشتر، گل همیشه بهار، آنقوره و ده‌ها مورد داروی گیاهی دیگر در این مراتع کشت می‌شود و در هر هکتار آن به طور متوسط برای چهار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: در راستای عملیات اجرایی طرح صیانت از جنگلهای زاگرس نهاوند عملیات آبخیزداری، کمربند حفاظتی، حصارکشی، حفاظت و قرق وخروج دام‌های سبک از جنگل مد نظر بوده است.

ده‌پهلوان اضافه کرد: تامین علوفه دام‌ها و تشویق دامداران به نگهداری از دام سنگین در اصطبل و خرید علوفه یارانه‌ای نیز در سال‌های اخیر از مهمترین اقدامات انجام شده بوده است.

دیدگاه شما