تازه های سایت

کد مطلب: 15553
28. آذر 1392 - 9:36
ورزش ایران در یک هفته گذشته روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. از محرومیت امیر علی اکبری و 6 تایی شدن یک تیم جدید توسط پرسپولیس گرفته تا بحث‌های مطرح شده مبنی بر تغییر مدیریت در این باشگاه، تصویب آیین‌نامه جنجالی در کمیته ملی المپیک تا ماموریت ویژه به یک هنرپیشه مشهور برای اعلام عذرخواهی از لیونل مسی.

 

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از مهر، کشتی ایران در این هفته رو به پایان با محرومیت دو قهرمان جهانی و المپیکی خود مواجه شد؛ یکی به خاطر ارتکاب به دوپینگ که از سوی فدراسیون جهانی قابل بخشش نیست و دیگری به خاطر آسیب دیدگی که منجر به تصمیم‌گیری برای خداحافظی زودهنگام از حضور در میادین شد.

در این هفته اما ورزش ایران اتفاقات تلخ و پرحاشیه دیگری را هم به خود دید. مانند تصویب آیین‌نامه‌ای برای انتخابات کمیته ملی المپیک که اعتراضات خیلی‌ها به خصوص هاشمی طبا را به همراه داشت چون بر اساس آن نمی‌تواند کاندیدای انتخابات شود یا المپیکی نشدن تکواندو ایران با وجود اعزام هشت تکواندوکار به مرحله اول مسابقات انتخابی المپیک.

در این میان اما عنوان پنجمی تیم کریکت در آسیا، دو مدال برنز شمشیربازان در جام جهانی کلاس A جوانان، جهانی شدن تیم والیبال نشسته ثامن الحجج، اولی گلبال ایران در رده‎بندی جهانی، انتخاب میرزایی از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به عنوان برتری بازیکن ماه نوامبر و انتخاب یک ایرانی دیگر به عنوان مربی سال ورزش ماکائو از اتفاقات خوبی بود که در رابطه با ورزش ایران رقم خورد.

فوتبال هم در این هفته مانند همیشه پرخبر بود و پرحاشیه چه در لیگ برتر که با 6 تایی شدن یک تیم دیگر توسط پرسپولیس همراه بود و چه در فدراسیون که با تشکیل کمیته استیناف برای رسیدگی به پرونده محرومیت علی دایی و کاهش آن بنا به درخواست مسئولان پرسپولیس مواجه بود. در این هفته اما پرسپولیس به خاطر خبرهای منتشر شده مبنی رفتن رویانیان و تغییرات هیات مدیره خبرسازترین تیم باشگاهی هم بود.

مهمترین اتفاقات این هفت روز ورزش عبارت است از:

محرومیت مادام‌العمر امیر علی اکبری
امیر علی اکبری، کشتی‌گیر سنگین وزن تیم ملی که به خاطر استفاده از مواد نیروزا و محرومیت، المپیک 2012 لندن را از دست داده بود، در فاصله کوتاهی پس از بازگشت به دنیای قهرمانی مجددا نمونه دوپینگش مثبت اعلام شد و اینبار برای همیشه محروم شد. علی اکبری در حالی با محرومیت مادام العمر مواجه شده که قهرمانی جهان را در اختیار دارد. البته در این مورد یکی از مسئولان فدراسیون کشتی اعلام کرد که شاید بتوان با ارائه مدارک و مستندات و همچنین انجام تست مجدد، محرومیت علی اکبری به 8 سال کاهش یابد هرچند در این رابطه رئیس فدراسیون جهانی قاطعیت از محرومیت مادام العمر کشتی‌گیر ایرانی دفاع کرد.

تیم کریکت ایران در آسیا پنجم شد
تیم کریکت جوانان ایران شنبه گذشته با پیروزی برابر میانمار و کسب عنوان پنجم به کار خود در مسابقات قهرمانی زیر 19 آسیا پایان داد. در این رقابت‌ها که در تایلند جریان داشت، تیم ایران توانست در مرحله مقدماتی تیم قدرتمند چین را شکست دهد.

سهم صفر سرخابی‌ها از بودجه 93
معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان یکشنبه گذشته طی نشست خبری اعلام کرد که طبق بودجه پیش بینی شده برای این وزارتخانه در سال 93، هیچ اعتباری در اختیار دو باشگاه پرسپولیس و استقلال قرار نمی‌گیرد. این خبر البته واکنش‌هایی را از سوی مدیران سرخابی به همراه داشت.

تیم والیبال نشسته ثامن الحجج هم قهرمان شد و هم جهانی
تیم والیبال نشسته ثامن الحجج سبزوار یکشنبه گذشته آخرین دیدار خود در مسابقات باشگاه‎های آسیا را با پیروزی برابر عراق به پایان رساند و موفق شد در میان  چهار تیم دیگر شرکت کننده در این رقابت‌ها به عنوان قهرمانی دست یابد. این تیم با کسب این قهرمانی سهميه حضور در جام باشگاه‌های جهان در سال 2014 مسکو را هم به دست آورد.

دو مدال برنز شمشیربازان ایران در جام جهانی
شنبه و یکشنبه گذشته فدراسیون شمشیربازی ایران میزبان مسابقات جام جهانی کلاس A جوانان بود. در این دوره از مسابقات که با حضور 41 شمشیرباز از ایران برگزار شد، نمایندگان کشورمان در هیچ یک از بخش‌های مسابقات یعنی رقابت‌های اسلحه اپه و سابر موفق به صعود به فینال نشدند اما نتیجه عملکرد آنها کسب دو مدال برنز مشترک بود. بر این اساس محمد شجاعی در اسلحه اپه و محمد سازنچیان در اسلحه سابر صاحب مدال برنز شدند.

تزریق 500 میلیون یورو به ورزش
به گفته مناف هاشمی، معاون توسعه و منابع پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان این وزارتخانه برنامه‌ای برای گرفتن 500 میلیون یورو اعتبارات ارزی از طریق بانک‌های چینی دارد. وی یکشنبه گذشته با اعلام این خبر گفت که در صورت نتیجه گرفتن از این برنامه، بودجه‌ای معادل 20 هزار میلیارد تومان که برابر با بودجه چند سال ورزش است، وارد ورزش می‌شود.

تکواندو ایران المپیکی نشد
پرونده تکواندو ایران در اولین مرحله از مسابقات انتخابی المپیک یکشنبه گذشته با کسب سه مدال برنز بسته شد. محمد باقری معتمد در وزن دوم المپیکی (منفی 68 کیلوگرم) همراه با بهنام اسبقی و هادی مستعان سه مدال آور ایران در میان هشت تکواندوکار اعزامی به این مسابقات بودند که در انگلیس جریان داشت.  تکواندوکاران در حالی به این سه مدال برنز اکتفا کردند که در صورت طلایی شدن می‌توانستند صاحب سهمیه المپیک شوند.

پرسپولیس در صدر
هفته هجدهم رقابت های فوتبال لیگ برتر نیز پیگیری شد که طی آن شاگردان علی دایی با زدن 6 گل به تیم مس کرمان علاوه بر اینکه یک نتیجه جالب توجه دیگر را ثبت کردند به صدر جدول بازگشتند. در این میان البته دو تیم دیگر نیز با 33 امتیاز کنار پرسپولیس حضور دارند. استقلال هم با پیروزی یک بر صفر برابر فجرسپاسی 32 امتیازی شد و در تعقیب صدرنشینان است. در پایان هفته هجدهم تیم های پرسپولیس، تراکتورسازی، نفت تهران، استقلال و فولاد در رده های اول تا پنجم قرار گرفتند.
 

جنجالی که به پا نشد
قرار بود محمود خسروی‌‎وفا دوشنبه گذشته طی نشستی در مورد پشت پرده‌های کمیته ملی المپیک افشاگری کند. در همان روز قرار بود اعضای هیات اجرایی بیانه‎‌ای علیه وی و در مورد صحبت‌هایی که راجع به ساختمان دردسرساز گاندی مطرح کرده بود، صادر کنند اما در  آن روز نه نشستی برگزار شد و نه بیانیه‌ای صادر شد. به نظر می‌رسد این دو قضیه بی ربط به یکدیگر نبوده است.

قهر نایب رئیس کمیته ملی المپیک
هیات اجرایی کمیته ملی المپیک طی هفته گذشته دو بار تشکیل جلسه داد تا به موضوع آئین‌نامه انتخاباتی خود بپردازد. در هیچ یک از این دو نشست اما محمود خسروی‌وفا که با محمد علی‌آبادی بر سر فروش ساختمان گاندی اختلاف نظر جدی دارد، شرکت نداشت. در این راستا اینطور گفته شده که خسروی‌وفا اعلام کرده از این پس از نشست‎های هیات اجرایی شرکت نمی‌کند. البته محمود مشحون نیز یکی از غابیان این نشست‌ها بود. وی هم اعلام کرده به دلیل اینکه فکر می‌کند حضورش در جلسات بی تاثیر است، ترجیح می‌دهد شرکت نکند.

گلبال ایران در رده‎بندی جهانی اول شد
بر اساس رده‎بندی فدراسیون جهانی نابینایان (IBSA ) که دوشنبه گذشته اعلام شد، تیم ملی گلبال ایران به دلیل عملکرد قابل قبول در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه 2013  چین در پکن و کسب سهمیه جهانی 2014 فنلاند بالاتر از دیگر کشورها و در رده نخست قرار گرفت. 

عنوان سومی کوراش ایران در جهان و یک اقدام تحسین برانگیز
مسابقات کوراش قهرمانی جهان که با حضور نمایندگان 35 کشور جهان به مدت دو روز در ترکیه برگزار شد دوشنبه گذشته با کسب 9 مدال و عنوان سومی برای تیم اعزامی ایران به پایان رسید. برای تیم اعزامی ایران بهزاد وحدانی موفق به کسب مدال طلا، علی محمدنیا و حجت رهنما دو نشان نقره، علی رحمانی، هادی قدیمی، مجتبی قادری، مسعود حاجی پور، سمیه حیدری و تکتم بیدل هم موفق به کسب مدال برنز شدند. در این میان سمیه حیدری برای دریافت مدال برنز خود، با تصویری از مقام معظم رهبری و به صورت کاملا محجبه روی سکو رفت.

دیدار هنرمند ایرانی با مسی در اسپانیا
سه‌شنبه گذشته اعلام شد جمشید مشایخی، هنرمند بزرگ تئاتر سینما و تلویزیون ایران به عنوان سفیر صلح و دوستی کشورمان و برای دلجویی از لیونل مسی از سوی باشگاه استقلال به اسپانیا سفر خواهد کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که بعد از برگزاری مراسم قرعه کشی جام جهانی برخی هواداران ایرانی فوتبال در اقدامی ناشایست به صفحه شخصی بازیکنان مشهور تیم ملی فوتبال آرژانتین یورش برده و از الفاظ نامناسبی استفاده کرده بودند.

خداحافظی نایب قهرمان المپیک
صادق گودرزی، دارنده مدال نقره کشتی آزاد باز‌ی‌های المپیک لندن که به دلیل مصدومیتی که در هفته نخست مسابقات لیگ برتر با آن مواجه شد و تشخیص پزشکان مبنی بر اینکه در صورت ادامه ورزش حرفه‌ای، سلامتش به خطر خواهد افتاد، از دنیای کشتی خداحافظی کرد. این کشتی‌گیر با تیم خونه به خونه بابل در مسابقات لیگ شرکت کرد.

ثبت‌نام مجدد از کاندیداهای ریاست اسکی
بعد از اینکه مجمع انتخاباتی 20 آذرماه فدراسیون اسکی به دلیل حاضر نشدن نیم بیشتر از اعضا لغو شد، وزارت ورزش و جوانان تصمیم گرفت ثبت‌نام از کاندیداهای این فدراسیون را دوباره انجام دهد.

نایب رئیسی بیلیارد و اسنوکر غرب آسیا در اختیار ایران ماند
هاشم اسکندری، رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد ایران و نایب رئیس فدراسیون بیلیارد و اسنوکر غرب در مجمع عمومی سالانه فدراسیون بیلیارد و اسنوکر غرب آسیا با کسب حداکثر آراء در سمت نایب رئیسی خود ابقاء شد. این خبر مربوط به سه شنبه است.

آغاز چالشی جدید با تصویب آئین‎نامه انتخاباتی
اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک به منظور بررسی و تصویب آیین‌نامه انتخاباتی این کمیته طی روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته دو نشست برگزار کردند و در نهایت آیین‌نامه مورد نظر را به تصویب نهایی رساندند. یکی مهمترین بندهای آیین‌نامه در مورد عدم حضور سرپرستان در انتخابات و همچنین منع قانونی کاندیدا شدن افرادی است که کمتر از شش ماه از عضویت آنها در هیات اجرایی فدراسیون‌ها گذشته باشد. در تبصره دو بخش دوم آیین‌نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک که مربوط به شرایط عضویت در مجمع و ثبت‌نام کاندیداها می‌شود به این اشاره شده است.

تصویب این آیین‌نامه اما انتقادهای زیادی را به همراه داشت. به خصوص از سوی مصطفی هاشمی‌طبا که قصد کاندیدا شدن برای ریاست کمیته ملی المپیک را داشت اما قانون جدید این اجازه را به وی نمی‌دهد. در همین راستا وی اعلام کرده که موضوع را به مسئولان IOC گزارش می‌دهد. در مقابل علی آبادی هم تاکید کرده در صورت لزوم از آنها استعلام خواهد گرفت. در هر صورت تصویب این آیین‌نامه چالش جدیدی را پیش روی ورزش ایران گذاشته است. 

شکست رکورد جهان در ایران
سیامند رحمان، وزنه بردار دسته فوق سنگین ایران سه شنبه در مسابقات قهرمانی کشور با بلند کردن وزنه 281 کیلوگرمی 5 کیلوگرم رکورد دنیا را بهبود بخشید.

تغییر مدیریت در شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی
محمد خاک‌کار وقتی سیدرضا صالحی امیری گزینه وزارت ورزش و جوانان بود، توسط وی به عنوان جایگزین علی ترکاشوند و به عنوان سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی انتخاب شد. دو ماه پس از این انتخاب اما خاک‌کار کنار رفت. در همین راستا سه شنبه از سوی محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان مصطفی مدبر به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت انتخاب شد.

بازیکن پیشین تیم فوتبال استقلال درگذشت
بیوک جدیکار،‌ مهاجم سال‌های گذشته استقلال سه‌شنبه شب در سن 84 سالگی درگذشت. بر اساس اعلام باشگاه استقلال این پیشکسوت استقلال به دلیل آلزایمر شدید دارفانی را وداع گفت.

بیانیه هیات اجرایی در مورد ساختمان گاندی و خسروی وفا
مسائل پیش آمده چند ماه اخیر در خصوص فروش ساختمان گاندی و اختلاف نظرهایی که در این مورد میان محمود خسروی وفا و محمد علی آبادی ایجاد شد، اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک را برآن داشت تا جهت تنویر افکار عمومی و پاسخگویی به موارد فوق اقدام به صدور بیانیه نمایند. این بیانیه که به غیر از طرفین دعوا سایر اعضای هیات اجرایی آن را امضا کرده بودند، چهارشنبه منتشر شد.

انتخاب رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان
مجمع انتخاباتی فدراسیون نابینایان و کم بینایان چهارشنبه در آکادمی ملی المپیک برگزار شد که طی آن محمدرضا مظلومی با 24 رای از مجموع 42 رای ماخوذه به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد. مظلومی طی هفت ماه گذشته مسئولیت سرپرستی این فدراسیون را عهده‌دار بوده است.

میرزایی، برترین ورزشکار ماه نوامبر
منصور پور میرزایی، وزنه بردار معلول دسته 107+ کیلوگرمی در مسابقات آزاد قهرمانی آسیا که ماه گذشته در مالزی برگزار شد با بلند کردن وزنه 276 کیلوگرمی و ارتقا 36 کیلوگرمی رکورد قبلی که در اختیاز فریس العجیبی از عراق بود به عنوان قهرمانی دست یافت. در همین راستا وی روز چهارشنبه از سوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک به عنوان ورزشکار برتر ماه نوامبر انتخاب شد.

رویانیان مدیرعامل ماند!
بعد از آنکه تیم فوتبال پرسپولیس با شش گل مس کرمان را شکست داد و به صدر جدول بازگشت، اخبار متناقضی در مورد برکناری محمد رویانیان از مدیرعاملی این باشگاه مطرح شد. در حالی که از علی پروین و حسین هدایتی به عنوان گزینه های مدیرعاملی و عضویت در هیات مدیره نام برده می شد، پروین در چرخشی عجیب اعلام کرد محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه است و هیچکس هم نمی تواند مدیرعامل شود! با این حال وزارت ورزش هم که باید در این مورد تصمیم گیری کند هیچ واکنشی نشان نداد تا فعلا رویانیان ماندگار باشد. البته او ماه هاست که با برخی اعضای هیات مدیره اختلاف نظر پیدا کرده است.

یک ایرانی بهترین مربی ورزشی ماکائو شد
محمدرضا رشیدنیا، سرمربی ایرانی تیم ملی کاراته ماکائو به عنوان بهترین مربی سال 2013 ورزش این کشور انتخاب شد. این مربی که سال 2002 میلادی هدایت تیم ملی کاراته ماکائو را برعهده گرفت با نظرسنجی روزنامه نگاران ورزشی این کشور به این عنوان دست یافت. این خبر مربوط به چهارشنبه

بررسی پرونده علی دایی در کمیته استیناف
محمد رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به همراه محمود سالارکیا، معاون حقوقی باشگاه، پیش بین، وکیل علی دایی و دهقان نماینده تام الاختیار سرمربی پرسپولیس سه شنبه در کمیته استیناف فدراسیون فوتبال حضور یافتند و با ارائه مستندات جدید، خواستار اعاده دادرسی در حکم محرومیت دو جلسه‌ای دایی شدند. در همین راستا روز چهارشنبه هم علی دایی به همراه محمد رویانیان و سعید شیرینی در سازمان لیگ حضور یافت و در جلسه کمیته استیناف که با حضور صالحی رئیس این کمیته و نیز مهدی تاج رئیس سازمان لیگ برگزار شد، شرکت کرد تا به برخی سوالات پاسخ بدهد. هنوز نتیجه این نشست مشخص نیست اما مسئولان باشگاه پرسپولیس کاملا خوشحال به نظر می‌رسیدند.

دیدگاه شما