تازه های سایت

کد مطلب: 33038
20. مهر 1396 - 8:36
درحالی‌که به مراسم باشکوه اربعین حسینی و حضور میلیونی زائران و دلدادگان مکتب امام حسین (ع) در کربلا نزدیک می‌شویم ولی هرروز اخباری از گران شدن مقدمات انجام این سفر معنوی به گوش می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، عاشقان اهل‌بیت (ع) و دوستداران امام حسین (ع) در فاصله کمتر از یک ماه تا اربعین حسینی در شهرها و روستاهای مختلف کشور خود را برای حضور میلیونی در همایش عشق و دلدادگی به سرور و سالار شهیدان آماده می‌کنند.

زائران حرم حسینی با شوری مثال‌زدنی در حال برنامه‌ریزی برای بهره بردن از این سفر معنوی هستند و آهسته‌آهسته خود را برای این سفر آماده می‌کنند تا پس‌ازاینکه ویزای خود را دریافت کردند دل را به جاده بسپارند و به زیارت حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) مشرف شوند.

هرساله در ایام اربعین توسط مسئولان تدابیری برای سهولت تردد زائران اندیشیده می‌شود ولی برخی تصمیمات فقط باعث افزایش هزینه‌های این سفر معنوی می‌شود که می‌توان باتدبیری بهتر مقدمات سفر را برای عاشقان امام حسین (ع) بهتر فراهم کرد.

گران شدن ویزای اربعین با توجه به عبور دلار از مرز 4 هزار تومان خبری بود که در این روزها منتشر شد و معلوم نیست در روزهای آینده با افزایش احتمالی قیمت دلار بازهم قیمت ویزای اربعین گران می‌شود یا نه؟

با توجه به روند افزایشی نرخ ارز در هفته اخیر، قیمت ویزای اربعین نیز تحت تأثیر قرار گرفت و به گفته مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، ویزای عراق که با ارز روز محاسبه می‌شود نیز با افزایش قیمت روبرو شده است.

ویزای اربعین امسال 40 دلار اعلام شد که با توجه به روند صعودی قیمت ارز، به گفته مسئولان قیمت ریالی ویزا نیز افزایش‌یافته است و احتمالاً از مبلغ اعلامی 190 هزار تومان هم فراتر خواهد رفت.

مسئله دیگری که در این مورد قابل‌تأمل و قابل‌ذکر است صحبت از دو برابر شدن قیمت بلیت اتوبوس‌های اعزامی به مرز است که باعث تعجب مردم و کارشناسان شده است.

قطعاً مدیریت حمل‌ونقل شهری و اعزام اتوبوس‌ها و زائران به مرز عراق یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر اربعین است ولی دو برابر شدن قیمت بلیت‌ها به بهانه خالی برگشتن اتوبوس‌ها قابل‌بحث است و مسئولان می‌توانند باتدبیر بهتری نسبت به این موضوع تجدیدنظر کنند.

دلیل افزایش و دو برابر شدن قیمت بلیت اتوبوس‌ها از زبان معاون وزیر این‌گونه بیان‌شده است: معتقدم قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین برای مقاصد شهرهای مرزی با عراق باید 2 برابر قیمت روزهای عادی افزایش یابد. در بازه زمانی ویژه اربعین حسینی اتوبوس‌ها یکسرخالی از مقاصد شهرهای مرزی با کشور عراق برمی‌گردند. در زمان رفت زائران، اتوبوس خالی برمی‌گردند و در زمان برگشت زائران ناوگان اتوبوسی بدون مسافر عازم شهرهای مرزی با کشور عراق می‌شوند.

مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که اغلب زائران اربعین قشر جوان جامعه هستند که با شور حسینی خود قدم در این راه می‌گذارند و شرایط اقتصادی همه مردم نیز مناسب نیست و باید شرایطی را برای تسهیل در امر سفر فراهم کنند.

نکته دیگری که درباره دو برابر شدن قیمت بلیت‌ها باید به آن توجه داشت این مورد است که با توجه به خالی بودن اتوبوس‌ها در یک سر؛ ولی حجم زیاد مسافر و تقاضا برای وسیله نقلیه نیز تا حدودی خالی بودن اتوبوس‌ها را جبران می‌کند.

از جهت دیگر نیز همین افزایش قیمت بلیت‌ها خود باعث چند برابر شدن برخی نرخ‌های جابه‌جایی مسافران با توجه به حجم زیاد مسافران می‌شود که نیازمند توجه و بازنگری در این تصمیم است و زائران همچنان امیدوارند تا دولت در این زمینه تجدیدنظر داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما