تازه های سایت

کد مطلب: 29330
3. بهمن 1395 - 9:14
سخنان محمود واعظی وزیر ارتباطات درباره انتخابات سال آینده و ساماندهی کانال‌های فضای مجازی با واکنش‌های مختلفی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، اظهارات عجیب وزیر ارتباطات در هفته‌های اخیر در مورد انتخابات سال آینده و ساماندهی کانال‌های تلگرام با حرف‌وحدیث‌های زیادی در بین مردم و در فضای مجازی مواجه شد و دیدگاه‌های مختلف به تجزیه‌وتحلیل این دیدگاه‌ها پرداختند.

 ماجرا ازاین‌قرار است که اعلام شد کسانی که دارای کانال‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی با تعداد اعضای قابل‌توجه هستند، باید احراز هویت شوند و این موضوع در شورای عالی فضای مجازی موردبحث قرار گرفت و پیشنهاد ساماندهی کانال‌های با بیش از ۵۰۰۰ عضو مطرح‌شده است.

بحث ساماندهی کانال‌های تلگرام با بیش از 5 هزار نفر عضو ازجمله مباحثی بود که واکنش‌های مختلفی را در برداشت و سؤالات زیادی را در ذهن کاربران فضای مجازی به وجود آورد که به چه سازوکاری این ساماندهی و یا به قول وزیر شفاف‌سازی انجام می‌شود؟ و آیا هدف از این سخنان تبلیغات انتخاباتی به نفع کاندیدای مطبوع وزیر ارتباطات است؟

با توجه به اینکه سرورهای تلگرام در کشور ما نیستند و بعد از چند بار درخواست از صاحبان تلگرام برای انتقال این سرورها به داخل کشور با مخالفت آن‌ها مواجه شده است به نظر می‌رسد که این اقدام کمی دور از ذهن به نظر برسد.

محتواهای مستهجن، ضد اسلامی و ضدانقلابی بسیاری از کانال‌های تلگرام که امنیت روانی و اجتماعی مردم و به‌خصوص نسل جوان را هدف قرار داده‌اند همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها مطرح می‌شود و باید دید با چه راهکاری با این پدیده برخورد می‌شود؟

این محتواها با توجه به تعداد میلیونی کسانی که در کشور از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند در مواردی نگران‌کننده است و موضوعی که اینجا مطرح است این است که گردانندگان این کانال‌های ضد اخلاقی به‌هیچ‌وجه اقدامی به ساماندهی این‌گونه کانال‌ها نخواهند کرد و مسئولان با چه روشی می‌خواهند آن‌ها را ساماندهی کنند درحالی‌که سرورهای تلگرام در خارج از کشور قرار دارد.

ماجرا آنجایی جالب‌تر و تأسف‌بارتر می‌شود که هیچ‌کدام از این پیام‌رسان‌ها داخل کشور، مجوز فعالیت ندارند و این در حالی است که میلیاردها دلار ارز و اطلاعات از کشور ما خارج می‌کنند.

نکته دیگری که در این مورد باید مدنظر قرار گیرد بهره‌برداری از طرح ساماندهی برای محدودسازی و در دست داشتن اهرم فشاری برای رسانه و کانال‌های منتقد عملکرد دولت است تا درآستانه انتخابات سال آینده از این طرح برای کاهش نقدها بر عملکرد دولت استفاده کنند.

با توجه به مطالبی که گفته شد باید این موضوع را مدنظر قرارداد که گذشت زمان نتیجه و هدف طرح ساماندهی کانال‌های اجتماعی را نمایان می‌سازد ولی با توجه به خطرات روزافزون شبکه‌های اجتماعی، مسئولان دولتی باید فکری جامع و راه‌حل قابل قبولی را برای بهینه‌سازی و استفاده صحیح از فضای مجازی اتخاذ کنند.

*** اما اظهارنظر دیگر محمود واعظی که واکنش‌های زیادی در پی داشت در مورد انتخابات سال آینده و کاندیداتوری کسانی که به قول وزیر قصد تخریب روحانی را دارند، مربوط می‌شد.

وزیر ارتباطات در جمع اعضای حزب اعتدال و توسعه استان کردستان در اظهاراتی عجیب گفته بود: هرکسی در انتخابات 96 کاندیدا شود، قصد تخریب روحانی را دارد.

این اظهارات در حالی است که هنوز ماه‌ها به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت زمان باقی است و چنین اظهاراتی از یکی از وزرا جو کشور را خیلی زود به سمت حال و هوای انتخاباتی می‌برد.

وزیر ارتباطات که معاون سیاسی حزب اعتدال و توسعه هم هست گفته بود: "وقتی رأی از یک حدی بالاتر رود تضمین‌شده است اما من فکر می‌کنم که در 29 اردیبهشت، انتخابات سختی خواهیم داشت چون هر کس با هر تفکری که کاندیدا شود، هدفش تخریب آقای روحانی است."

واعظی می‌افزاید: دولت تا الآن تجهیز کارگاه کرده است، 30 ماه مذاکره کردیم تا تحریم‌ها را برداریم و تلاش داشتیم تا سنگ‌هایی که دیگران به چاه انداخته بودند، برداریم که باید محصول این تفکر را در دوره بعد ببینیم.

این سخنان از چند منظر قابل‌بررسی است چون در ماه‌های اخیر و پس از امضای برجام و وعده‌هایی که در مورد رفع تحریم‌ها در روز اجرای توافق داده شد و سپس تمدید قانون تحریم ایران به مدت 10 سال توسط آمریکایی‌ها انتقادات نسبت به عملکرد دولت افزایش‌یافته است که این اظهارات می‌تواند صرفا به جهت معطوف کردن ذهن مردم به سمت انتخابات باشد و واقعیت‌ها فراموش شود.

نکته دیگر این سخنان پیروز دانستن آقای روحانی در انتخابات سال آینده است چون به قول آقای وزیر تضمین‌شده است؛ ولی این سخنان در عمل کمکی به خارج کردن جو کشور از دوقطبی نمی‌کند و باعث می‌شود که دوقطبی‌های کاذب ایجاد شود.

به نظر می‌رسد هرچه به تاریخ برگزاری انتخابات نزدیک شویم این اظهارنظرها و سخنرانی‌ها هم بیشتر می‌شود که باید مسئولان در این‌گونه سخنرانی‌ها به عملکردهای واقعی دولت بپردازند و نقدهایی را که منتقدان به عملکرد دولت دارند بپذیرند و پاسخگوی وعده‌هایشان باشند نه اینکه جو کشور را از چند ماه قبل انتخاباتی کنند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما