تازه های سایت

کد مطلب: 16844
11. بهمن 1392 - 20:39
پایگاه خبری گرو : همزمان با برگزاری همایش تاریخ و فرهنگ نهاوند، موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو ، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان همدان در مراسم افتتاح موزه نهاوند که عصر پنجشنبه برگزار شد، گفت: شهر نهاوند با توجه به قدمت بیش از یک هزار ساله خود مهد فرهنگ و تمدن است که وجود آثار فرهنگی و باستانی متعدد بیانگر این ادعاست.

علیرضا ایزدی از وجود بیش از 250  اثر فرهنگی، تاریخی و ارزشمند در نهاوند خبرداد و بیان داشت: تاکنون 110 اثر از این آثار به ثبت آثار ملی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی و فرهنگی هویت هر جامعه‌ای به شمار می‌رود که حراست و حفاظت از آنها وظیفه همه مردم به‌ ویژه مسئولان مربوطه است، گفت:  این موزه در بخش دوره  پیش از تاریخ یعنی هزاره های چهارم و پنجم قبل از میلاد مسیح، بخش اسلامی و بخش معاصر و فرهنگ نهاوند آثار تاریخی و گردشگری را برای نخستین بار در معرض گردشگران قرار می دهد.

وی افزود:  این موزه در فضایی به مساحت ۲۵۰ متر در یکی از خانه های قدیمی دوره پهلوی در مرکز شهر قرار دارد و برای تجهیز آن یک میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه ۲۰۱ جاذبه تاریخی و گردشگری در شهرستان نهاوند شناسایی شده است، افزود: ۱۴۶ تپه باستانی ، ۴ بازار ، ۲ پل ، ۱۷ خانه ی قدیمی، ۴ قلعه ، ۲ کاروان سرا ، ۴ مسجد ، ۱۵ مقبره ، ۲ نقش برجسته و ۳۰ جاذبه طبیعی از سراب ها و غارها از جمله ی این جاذبه هاست.

علیرضا ایزدی اظهار داشت: آثار باستانی و اشیا تاریخی مربوط به شهرستان نهاوند به طور پراکنده در برخی موزه های کشور نگهداری می شود که مجوز جمع آوری به منظور نگهداری این آثار به صورت متمرکز در موزه باستان شناسی شهر نهاوند  دریافت شده است.

ایزدی ادامه داد: هر اثر منقولی که در موزه های کل کشور به صورت پراکنده وجود داشته و بازگشت آنها منع قانونی نداشته باشد، جزو مواردی است که به موزه باستان شناسی نهاوند باز گردانده می شود.

دیدگاه شما