تازه های سایت

کد مطلب: 12994
20. شهريور 1392 - 9:17
20 شهریور، سالروز شهادت دومین شهید محراب آيت‌ا... مدني

براي كساني كه همدان را كم مي‌شناسند، نخستين تصوير پس از شنيدن مكرر نام و ياد شهيد آيت‌ا... مدني اين است كه او اهل و زاده اين منطقه بوده‌ است، كسي‌كه شكل‌‌گيري انقلاب و مبارزات ضد رژيم پهلوي در همدان مديون اوست.

s_200_150_16777215_00_images_culture_6_madany.jpg

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از نافع،شهيد محراب سيداسدا... مدني در آغاز دهه 40 به همدان آمد و دومين سال دهه 60 به تبريز رفت تا به وصل خونين رسد، اما ياد و نام وي در دامنه الوند نه دلالت بر خاطره‌ها كه مؤثر در حيات امروزين همداني‌ها است. شهيد مدني دو دهه قبل از انقلاب به طور متناوب و سه سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ساكن همدان بود. افزون بر حظ معنوي درك حيات ايشان براي فعالان مذهبي و سياسي دهه‌هاي 40 تا 60، هم اينك نيز آثار حيات متبرك ايشان در قالب چند مؤسسه آموزشي، درماني، مذهبي، دارالايتام، فرهنگي و مانند اين‌ها همچنين فعاليت و ارائه خدمت در همدان مشهود است. آيت‌ا... مدني در سال 1293 هجري شمسي در دهخوراقان شهرستان آذرشهر در 54 كيلومتري تبريز ديده به جهان گشود. وي در جواني به قصد كسب علم و كمال به شهر قم رفت و با وجود مشكلات فراوان شخصي ناشي از درگذشت پدر و استبداد عصر رضاخان با پشتكار وافر به تحصيل علوم ديني مشغول شد.
شهيد مدني، مبارزه سياسي و اجتماعي خود را از دوران تحصيل در شهر قيام و شهادت قم آغاز كرد و در نخستين فعاليت‌هاي خود به ستيز با بهائيت به عنوان ابزار تفرقه و انحراف در منطقه آذر شهر پرداخت. وي با سخنراني‌هاي روشنگرانه مردم را عليه طرفداران و تبليغ‌كنندگان مرام بهائيت بسيج كرد و با تحريم آن‌ها، جو مبارزات ضد بهائيت را شديد كرده و سرانجام شهر مذهبي آذرشهر را از وجود اين فرقه استعماري پاك كرد. در اين هنگام حوادث پيش آمده از طرف شهرباني وقت پيگيري شد و آن بزرگوار به عنوان تنها عامل تحريك‌هاي ضدبهائي شناخته شد كه در نتيجه او را تا مدتي به همدان تبعيد كردند.

 

شهید مدنی در همدان
شهيد مدني، حركت تبليغي خود را از همدان و از روستاي دره مرادبيگ به عنوان تبليغ و پياده‌كردن برنامه‌هاي اصلاحي آغاز كرد. چنانچه خود فرموده است: من ديدم بايد همدان را حركت بدهم از يك روستا كار را شروع كرده تا مردم هم ببينند و بعد گرايش پيدا كنند. وي دستور داد: كسي حق ندارد بدون حجاب اسلامي وارد شود، همچنين فروختن و خوردن مشروبات را ممنوع كرد و دره مرادبيگ يك روستاي نمونه شد. اين عمل او موجب افزایش علاقه مردم متدين همدان به او شد و پس از اينكه او را شناختند؛ گرد او جمع شده و از وي دعوت كردند تا به همدان بيايد و ايشان با انتقال به همدان، فعاليت‌هاي خود را گسترش داد.
اين شهيد بزرگوار، همچنين مردم را با نقشه‌هاي شوم رژيم طاغوتي آشنا ساخته و در سخنراني‌هاي خود آن‌ها را به بيداري و قيام دعوت مي‌كرد. در سال 1341، ‬زماني كه رژيم شاه با تبليغات گسترده خود قصد داشت رفراندوم به اصطلاح انقلاب سفيد را برگزار كند آيت‌ا... مدني در 9 آذر آن سال در مسجد جامع همدان، سخنراني تندي ايراد كرده و مردم را نسبت به عواقب شوم آن آگاه كرد.
اقدامات روشنگرانه آيت‌ا... مدني در همدان موجب مي‌شود كه ساواك منطقه در نامه‌اي در خواست كند که پس از مراجعت وي به نجف از ورود دوباره او به ايران جلوگيري شود و به دنبال ساواك، مركز دستور مي‌دهد اعمال و رفتار وي تحت مراقبت قرار گيرد. به دنبال اين دستور مراقبت از شهيد مدني توسط ايادي ساواك شديدتر مي‌شود به گونه‌اي كه تاريخ تردد وي بین عراق و ايران به شهرهاي مختلف، سخنراني‌ها و ملاقات‌هاي وسيله مسافرت و مرز خارجي همه و همه به طور دقيق توسط ساواك به مركز گزارش مي‌شود. اين شهيد بزرگوار با هماهنگي روحانيان سرشناس همدان به خصوص حضرت آيت ا... آخوند ملاعلي معصومي نيز اقداماتي به منظور رفع توقيف روحانيان بازداشتي به عمل آورد، رژيم كه با گسترش نفوذ آيت‌ا... در بین مردم به عنوان يكي از سرسخت‌ترين طرفداران امام خميني (ره) روبرو بود در سال 1346 او را ممنوع‌المنبر كرد، اما فعالیت‌های انقلابی خود را تا زمان پیروزی انقلاب ادامه داد.

 

آیت‌ا... مدنی و انقلاب اسلامی
شهيد مدني سرسلسله جوانان مبارز همداني بود و انقلاب همدان و مبارزان انقلابي اين شهر مرهون فداكاري‌ها و تلاش‌هاي بي‌وقفه ايشان هستند. نقش شهيد مدني در هدايت و جهت‌دهي به مبارزه‌هاي مردم همدان به حدي بود كه وقتي در جريان 22 بهمن لشكر 81 زرهي كرمانشاه براي سركوب مردم به سمت تهران حركت مي‌كرد به دستور ايشان، مردم همدان براي سد حركت تانك‌ها، با دست خالي و كفن‌پوشان به مقابله با تانك‌هاي برخواستند و خود آيت‌ا... مدني نيز در جلوي همه تظاهركنندگان به راه افتاده و موفق شدند؛ تانك‌هاي را از حركت باز دارند.
مردم همدان همواره با تمام وجود از آيت‌ا... مدني حمايت مي‌كردند و نقش ايشان در شكل‌گيري و پيروزي مردم همدان در مبارزات ضد پهلوي غيرقابل انكار است.

 

سمیه مظاهری

دیدگاه شما