تازه های سایت

کد مطلب: 9751
15. ارديبهشت 1392 - 9:06
به گفته مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی نمایشگاه امسال کتاب تهران، جمعیت بازدیدکننده این نمایشگاه به یک میلیون نفر بالغ شد.

محمدمهدی انصاری مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه گفت: بر اساس آمارگیری ما، طی 3 روز نخست نمایشگاه کتاب تهران، حدود یک میلیون نفر از آن بازدید کرده‌اند و بدیهی است این آمار با احتساب روز گذشته به بیش از یک میلیون نفر خواهد رسید. این آمار مربوط به هر دو بخش ناشران داخلی و خارجی است.

وی درباره نحوه محاسبه جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه کتاب تهران هم یادآور شد: آمارگیران ما در مبادی ورودی نمایشگاه شامل ورودی‌های خیابان شهید قنبرزاده، شهید بهشتی، مصلی، خیابان خرمشهر و رسالت مستقر هستند و طی یک روز کاری نمایشگاه که 10 ساعت است، در 4 بازه زمانی یک ساعته که مجموع آن 4 ساعت خواهد شد و شامل 10 تا 11، 13 تا 14، 16 تا 17 و 19 تا 20 است، مردم را به صورت رندوم می‌شمارند.

مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی نمایشگاه امسال کتاب تهران افزود: عددی که به دست می‌آید، در طول ساعات نمایشگاه ضرب می‌شود و در نهایت بر اساس یک فرمول خاص آماری، جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه مشخص می‌شود.

به گفته انصاری بیشترین میزان جمعیت در روز جمعه هفته گذشته به نمایشگاه آمد که حدود 400 هزار نفر بوده است و بیش از 300 هزار نفر هم طی روز پنجشنبه به نمایشگاه آمدند و 250 هزار نفر هم در روز اول (چهارشنبه) به نمایشگاه آمدند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا از دستگاه‌های شمارشگر معمول (کانتر) در مبادی مصلی برای شمارش بازدیدکنندگان از نمایشگاه استفاده نشده است؟ گفت: این دستگاه‌ها هوشمند نیستند و ممکن است کارکنان نمایشگاه و نیروهای خدماتی و دیگر دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه را هم بشمارند، ولی آمارگیرهای ما این دسته از مردم را دیگر نمی‌شمارند و لذا آمار به واقعیت نزدیکتر است.

انصاری ادامه داد: شاید اینگونه به نظر برسد که ازدحامی در نمایشگاه مشاهده نمی‌شود، به این معنی نیست که نمایشگاه کتاب خلوت است. ما امسال نمایشگاه را دو تکه کردیم و نزدیک به 25 هزار مترمربع بر وسعت آن افزوده شده و لذا پراکندگی جمعیت بیشتر شده است.

مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی نمایشگاه امسال کتاب تهران همچنین در پاسخ به این سئوال که برخی مسئولان نمایشگاه بیست و ششم اظهارات متناقضی درباره اتفاقات نمایشگاه ارائه می‌کنند که نمونه آن را در ماجرای عرضه دو کتاب «عشق ممنوع» و «حریم سلطان» دیدیم. آیا تمهیدی اندیشیده خواهد شد که اطلاع رسانی از یک کانال و به صورت شفاف صورت گیرد؟ گفت: ما درخواست این کار را داده‌ایم و در این مورد خاص نیز که ایجاد شائبه کرده است، هم با آقای اللهیاری (معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران) و هم با آقای حمیدزاده (مدیر کمیته نظارت و ارزشیابی) صحبت کرده‌ایم و امشب در این باره اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین هرگونه جمع آوری کتاب یا تعطیلی غرفه را در نمایشگاه امسال تا این لحظه رد کرد و یادآور شد: هیچ تخلف نمایشگاهی در 4 روز اول نمایشگاه نداشته‌ایم.

دیدگاه شما