تازه های سایت

کد مطلب: 8806
18. فروردين 1392 - 4:18
اخبار ورزشی ، پایگاه خبری گرو : بدون شک سال 1392 برای مردم ایران اهمیت خاصی دارد چرا که به موازات مسائل مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، چهار سال انتظار برای رسیدن به پاسخ یک سئوال حیاتی در فوتبال به سر خواهد آمد. سئوالی که مردم ایران مدت‌هاست دنبال پاسخ آن هستند و البته با اکراه و ناامیدی به آن جواب می‌دهند: آیا تیم ملی فوتبال به جام جهانی می‌رود؟

 

 


به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از مهر، 14، 21 و 28 خردادماه روزهایی است که تیم ملی باید دو بازی خارج از خانه و یک بازی خانگی را برابر سه حریف خود برگزار کند و علاوه بر کسب امتیازات تمام این بازی‌ها، چشم انتظار ناکامی ازبکستان و کره جنوبی باشد تا بلکه بتواند بعد از یک دوره غیبت، مجددا خود را به جام جهانی برساند.

پیروزی ازبکستان و کره جنوبی، دو رقیب اصلی ایران در گروه اول انتخابی جام جهانی در روزهای ابتدایی سال جدید و همچنین عملکرد نه چندان خوب تیم ملی مقابل کویت در مسابقات مقدماتی جام ملت‌ها، بیش از پیش بر ابهامات صعود ایران به جام جهانی افزوده است. در حالی که بیشتر کارشناسان و مردم معتقدند تیم ملی شانس زیادی برای صعود مستقیم به جام جهانی ندارد و باید به بازی در مرحله پلی آف فکر کند، علی کفاشیان رئیس فدارسیون فوتبال می‌گوید حتی به سوم شدن ایران در گروهش فکر هم نمی‌کند. او می‌گوید "در تمام جلساتی که با کی‌روش داریم هم فقط تاکید می‌کنیم تیم ایران باید به عنوان تیم اول یا دوم گروه به شکل مستقیم راهی جام جهانی شود. فدراسیون فقط همین را دنبال می‌کند."

با این حال آمار و ارقام جدول گروه اول چیز دیگری می‌گوید. در حال حاضر ازبکستان با یک بازی بیشتر و با 11 امتیاز در صدر جدول قرار دارد. کره جنوبی و ایران هم با یک بازی کمتر با 10 و 7 امتیاز دوم و سوم هستند. به این ترتیب حتی در خوشبینانه ترین حالت، یعنی پیروزی ایران در سه مسابقه باقیمانده (که البته کاری سخت به نظر می‌رسد)، تیم ملی باید منتظر نتایج دو رقیب اصلی خود بماند و امیدوار باشد که کره جنوبی و ازبکستان مقابل حریفانشان متوقف شوند.

بهترین حالت برای صعود مستقیم تیم ملی به جام جهانی در صورتی رخ خواهد داد که ایران در سه بازی مقابل قطر در دوحه، لبنان در تهران و کره جنوبی در سئول پیروز شود و کره جنوبی برابر لبنان، ازبکستان و ایران شکست بخورد. در اینصورت تیم ملی صرفنظر از نتایج ازبکستان راهی جام جهانی خواهد شد. حالت دیگر هم سه پیروزی ایران و شکست ازبکستان از کره جنوبی و قطر خواهد بود.

رسیدن به این نتایج البته رویایی و کمی دور از دسترس خواهد بود. چرا که ایران به جز دیدار با لبنان، باید در دو بازی دشوار خارج از خانه به مصاف قطر و کره جنوبی برود. اولین دیدار ایران در سال جدید روز چهاردهم خرداد برابر قطر است و شاگردان کی‌روش چاره‌ای جز پیروزی مقابل این تیم ندارند. چه اینکه تساوی یا شکست در این مسابقه می‌تواند ایران را پیش از اتمام مسابقات از صعود مستقیم به جام جهانی ناامید کند. علی کفاشیان که خودش هم از عملکرد ایران راضی نیست، در این خصوص می‌گوید: " تیم ملی برای پیروزی در این سه بازی باید جدی‌تر و قوی‌تر از قبل بازی کند. از خرداد 92 تا جام جهانی 2014 یکسال بیشتر باقی نمی‌ماند و تیمی که می‌خواهد در جام جهانی بازی‌های خوبی به نمایش بگذارد نباید مشکلی برابر قطر و لبنان داشته باشد."

البته درباره معادلات صعود ایران به جام جهانی بعد از برگزاری بازی‌های روز چهاردهم خرداد ( لبنان - کره جنوبی و قطر - ایران) راحت‌تر می‌توان صحبت کرد. با وجود این ماراتن صعود تیم ملی ایران به جام جهانی می‌تواند حتی به ماه‌های بعد از خرداد موکول شود. در صورتی که تیم ملی نتواند به عنوان تیم اول یا دوم به جام جهانی برود، باید در قالب تیم سوم گروه، با تیم سوم گروه "ب" بازی کند و برنده آن بازی، به مصاف یک تیم از آمریکای لاتین برود.

آیا تیم ملی که از پنج بازی گذشته خود در گروه اول مسابقات انتخابی جام جهانی فقط دو گل به ثمر رسانده است و در کنار لبنان ضعیف‌ترین خط حمله این گروه را در اختیار دارد، می‌تواند خردادماه حماسه آفرینی کند و به صورت مستقیم سند صعود به مسابقات 2014 برزیل را امضا کند یا خیر؟

جدول رده‌بندی گروه A

تیم بازی برد تساوی باخت زده خورده تفاضل گل امتیاز
1 ازبکستان 6 3 2 1 6 4 2+ 11
2 کره‌جنوبی 5 3 1 1 11 5 6+ 10
3 ایران 5 2 1 2 2 2 - 7
4 قطر 6 2 1 3 4 7 3- 7
5 لبنان 6 1 1 4 2 7 5- 4

 

دیدگاه شما