تازه های سایت

کد مطلب: 7809
7. اسفند 1391 - 15:18
به افراد مسن کمک کنید تا از زندگی شان لذت بیشتری ببرند و دوران پیری خوبی داشته باشند. اگر پدر یا مادر پیری دارید، این وظیفه ی شماست که همراهیش کنید تا بهتر زندگی کند. اگر از آغاز راه آنها را همراهی کنید متوجه می شوید که تعامل با آنها چندان هم کار سختی نخواهد بود.

پایگاه خبری گرو : سعی کنید روحیه پدر یا مادر پیرتان را تقویت کنید، اگر احساس می کنید که نیاز به کمک دارد حمایتتان را از او دریغ نکنید، سعی کنید در اطرافش باشید و به خواسته هایش هرچند که برای شما سخت باشد تن بدهید. در دنیای پویای در حال پیشرفت امروزه محیط سالم اهمیت زیادی دارد. او را در جمع خانواده شرکت بدهید و بگذارید در فعالیت ها شرکت کند و داوطلب انجام کاری باشد. همه ی اینها راه هایی است برای اینکه او استرس و نگرانی کمتری داشته باشید. هنوز نکات زیادی هست که می تواند به شما کمک کند تا به چنین فردی کمک کنید.

  • استراحت کافی: از او بخواهید تا خواب نیمروزی را جز برنامه هایش قرار بدهد. این کار به او کمک می کند تا ذهن آرامی داشته باشد و انرژی کافی برای گذراندن روزرا داشته باشد. او شبها به 8 ساعت خواب مفید نیاز دارد تا بتواند ذهن و جسم اش را فعال نگه دارید.
  • تشویق به پیاده روی: تمرینات بدنی روزانه راه درست داشتن یک زندگی سالم است. او را تشویق کنید تا هر روز یک مسیر طولانی را با قدم هایی مناسب پیاده روی کند. اگر او هر روز چنین برنامه ای را پیاده کند شما بعد از مدتی تاثیرآن را در سلامت روح و روان اش خواهید دید. زیرا در سنین میانسالی و همچنین دوران پیری پیاده روی در تنظیم گردش خون بسیار نقش دارد. اگر می توانید او را در این برنامه همراهی کنید. در روزهایی که هوا مناسب پیاده روی نیست می توانید با هم در فروشگاه های بزرگ و سربسته قدم بزنید.
  • غذا های متنوع: او را تشویق کنید تا غذاهای جدید را امتحان کند. حتی اگر او باید از رژیم خاصی پیروی کند شما می توانید با درنظر گرفتن محدودیت های غذایی، انواع غذاهای متنوع را برایش بپزید و یا تشویقش کنید که خودش آنها را بپزد. همین روش می تواند انگیزه ای باشد تا او بهتر غذا بخورد. گاهی در مناسبت ها به او اجازه بدهید که برایتان غذاهای متنوع بپزد.
  • تمرینات ذهنی: او را تشویق کنید تا جدول کلمات متقاطع حل و سودوکو حل کند و مطالعه کند. از او بخواهید تا برای نوه هایش کتاب بخواند و یا در درس ها کمکشان کند.
  • روابط اجتماعی: برای افراد مسن وقت گذراندن با خانواده و دوستان بسیار مهم است. از او بخواهید تا روابطش را گسترده کند. دوستان جدید داشته باشد و یا با دوستان قدیمی اش که با آنها در تماس نبوده دوباره رابطه برقرار کند. در این سنین بسیار مهم است که او فعالیت های روزانه اش را با دیگران انجام بدهد. پس او را تشویق کنید تا روابط اش را حفظ کند. این روابط اجتماعی به او روحیه و انگیزه می دهد تا از زندکی لذت ببرد و منزوی نباشد.
  • جسارت نه گفتن: او را قانع کنید که لزومی ندارد تا همیشه پاسخگوی دیگران باشد. این شما هستید که نباید چنین توقعی از او داشته باشید. اگر شرایط او را درک کنید او مجبور نخواهد بود تا در هر شرایطی پاسخگوی شما باشد. به او حق بدهید تا گاهی نه بگوید. برای اینکه از فشار برآورده کردن خواسته های دیگران خلاص شود می تواند هرازچندگاهی فعالیت های شخصی داشته باشد. مثلا به سینما برود، نقاشی بکشد، برای خودش خربد کند. کتاب بخواند و سفر برود.
  • تشویق برای لذت بردن از زندگی: او را تشویق کنید تا با شما، دیگر اعضای خانواده، دوستانش و یا حتی با تورهای مسافرتی به دیدن مکان هایی برود که در طول زندگیش آرزوی دیدن آنها را داشته است. او را تشویق کنید تا عضو گروه های فرهنگی شود و یا مهارت های جدیدی مثل باغبانی، شطرنج بازی کردن، کار با کامپیوتر و حتی آموزش زبان های خارجی آشنا شود. مهم نیست که او کدام یک از آنها را انتخاب می کند و یا در آن موفق شود بلکه او باید از کاری که می کند لذت ببرد و شوق انجام آن را داشته باشد.
  • شرکت در فعالیت های اجتماعی: او را تشویق کنید تا در کارهای داوطلبانه مثل کارهای عام المنفعه شرکت کند زیرا همین که او احساس کند برای دیگران مفید است به او انگیزه ی زندگی می دهد. علاوه براین مشارکت و همکاری با دیگران باعث می شود تا با افراد جدیدی که با او علایق مشترکی دارند اشنا شود.
  • از او بخواهید تا از مشغله ی زیاد پرهیز کند: در بسیاری از اوقات زنان و مردان مسنی که احساس بی کاری می کنند تصمیم می گیرند تا برای بهتر شدن زندگی شان برنامه های مختلفی داشته باشند و یا به دنبال همه ی کارهایی که فرصت انجام آن را نداشته اند بروند. اما این کار ممکن است نتیجه ی خوبی نداشته باشد. از او بخواهید تا لیستی از برنامه ها و کارهایش تهیه کند. فعالیت های بزرگ را محدود کند تا بتواند مرحله به مرحله آنها را عملی کند. اگر او یک کار را درست و کامل انجام دهد انگیزه ی بیشتری برای کارهای دیگرخواهد داشت.
  • به او پیشنهاد بدهید تا برای کم کردن اضطراب و نگرانی یا دردهای جسمانی اش به حمام برود: یک دوش آب گرم می تواند حالش را بهتر کند. یک دسر خوشمزه، یک آب میوه ی حنک و یا چای گرم، می توانند او را سرحال بیاورند و آرامش بخش باشند.

دیدگاه شما