تازه های سایت

کد مطلب: 6929
2. بهمن 1391 - 9:58
پایگاه خبری گرو : هفتاد و ششمین دیدار استقلال و پرسپولیس در شرایطی برای نهمین بار در بهمن برگزار می‌شود که آبی‌ها از بازی در این ماه خاطرات تلخی دارند. یکی از تلخ ترین خاطرات آنها عوض کردن بازی 2 بر صفر برده با شکست 3 بر 2 در 10 دقیقه بود!
به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از مهر، هشتمین نبرد سرخابی‌های پایتخت در بهمن‌ماه در حالی روز 6 بهمن 91 برگزار می‌شود که بیست و ششمین رقابت زمستانی دو تیم محسوب می‌شود؛ رقابتی که به خاطر رویارویی قلعه‌نویی با گل‌محمدی و بازگشت فرهاد مجیدی  گرمای خاصی به سکوهای سرد ورزشگاه پیر آزادی می‌بخشد.

استقلالی‌های صدرنشین، برای حفظ جایگاه خود در رتبه شماره یک، دست نخوردن به رکورد شکست ناپذیری قلعه‌نویی در دربی و البته از همه مهمتر پاک کردن خاطرات تلخ بهمن‌ماه به فکر شکست دادن حریف سرخپوش خود در دومین ماه فصل زمستان هستند، شکست‌هایی که یکبار طلسم تساوی‌های دربی و یک مرتبه هم نوار چهار پیروزی متوالی استقلال در دربی را پاره کرد.

در نقطه مقابل اما پرسپولیسی‌ها هم که با حضور یحیی گل‌محمدی احیا شده‌اند و در 6 بازی اخیر در لیگ و جام حذفی، عملکرد قابل قبولی داشتند، برای حفظ جایگاه تک رقمی و صعود به رده‌های بالاتر، به فکر پیروزی در این بازی و تکرار خاطرات خوش بهمن‌ماه هستند.

دربی در "بهمن"
تاکنون 8 بار سرخابی‌های پایتخت در دومین ماه زمستان برابر هم صف آرایی کرد‌ه‌اند که سهم پرسپولیس 3 پیروزی ارزشمند و سهم استقلال یک برد با حکم فدراسیون فوتبال استقلال بود و چهار دیدار دیگر با تساوی به پایان رسید. در این ماه دو طلسم تساوی‌های متوالی و 4 برد پشت سرهم استقلال از پرسپولیس شکسته شد.

نخستین شهرآورد بهمن ماه، چهارمین جدال دو تیم بود، مسابقه‌ای که روز 17 بهمن سال 1348 برگزار و نخستین بازی نیمه تمام این نبرد سنتی بود. آن مسابقه که با برتری یک بر صفر استقلال در جریان بود، با اعتراض بازیکنان پرسپولیس نیمه تمام ماند ولی در نهایت فدراسیون فوتبال، استقلال را 3 بر صفر برنده اعلام کرد. تک گل استقلال را نیز غلامحسین مظلومی در دقیقه 9 به ثمر رسانده بود.

دومین مسابقه بهمن‌ماه سرخابی‌ها، در نیمه این ماه در سال 1350 برگزار شد که نخستین برد پرسپولیس و یکی از پرگل‌ترین پیروزی‌های سرخ‌های تهران برابر استقلال بود. در آن بازی که با برتری 4 بر یک پرسپولیس به پایان رسید، حسین کلانی(43 و 90)، صفر ایرانپاک(56) و محمود خوردبین(75) برای پرسپولیس و علی جباری(73) برای استقلال گل زدند.

20 سال پس از این دیدار، بار سرخابی‌ها در بهمن‌ماه رودرروی هم قرار گرفتند. در چهارم بهمن سال 70، نخستین تساوی بدون گل دو تیم در ورزشگاه آزادی رقم خورد. 3 سال بعد در روز هفتم بهمن سال 1373 دومین تساوی بدون گل سرخابی‌ها در این ماه شکل گرفت تا نبرد دو تیم در بهمن ماه دهه 70 برنده‌ای نداشته باشد.

جدال پرسپولیس و استقلال در دهه 80 باز هم با تساوی آغاز شد. سیزدهم بهمن ماه سال 1382 داوود سیدعباسی با گل دقیقه سوم خود خیلی زود شادی را روی سکوهای آبی آورد اما این خوشحالی‌ها تنها 17 دقیقه دوام داشت زیرا حامد کاویانپور گل تساوی سرخپوشان را به ثمر رساند تا هت تریک تساوی سرخابی‌ها در بهمن ماه رقم بخورد.

25 بهمن سال 1387 رقابت دیگر سرخابی‌ها در یازدهمین ماه سال بود، مسابقه‌ای که تا مرز شکستن طلسم تساوی‌های دو تیم در این ماه، خصوصا پایان بخشیدن به 4 تساوی متوالی یک بر یک دو تیم و پیروزی استقلال پیش رفت اما گل دقیقه 67 مجتبی جباری با خطای هند مشکوک علی علیزاده و پنالتی دقیقه 3+90 مازیار زارع جبران شد تا چهارمین مساوی متوالی دو تیم در بهمن‌ماه و پنجمین نتیجه یک بر یک پیاپی سرخابی‌ها رقم بخورد.

پس از گذشت 354 روز از تبدیل مساوی‌های سرخابی در بهمن‌ماه به یک طلسم، در شصت و هشتمین دربی که بازهم بهمن ماه برگزار شد، دو تیم تا دقیقه 87 با تساوی یک بر یک به بازی ادامه دادند که شوت سرکش کریم باقری نوار تساوی‌های متوالی دو تیم در بهمن‌ماه و دربی را پاره کرد و طلسم برنده نداشتن در بهمن را شکست تا سکوهای سرخ آزادی منفجر شود.

1087 روز پس از آن برد شیرین، بار دیگر سرخابی‌ها در بهمن‌ماه مقابل همدیگر صف آرایی کردند. بهمن‌ سال 90 که سرخپوشان در مسابقه‌ای شبیه معجزه استقلال را شکست دادند، دیداری که ابتدا دو گل عقب افتادند، سپس مهرداد اولادی اخراج شد اما در 10 دقیقه پایانی، با درخشش مهدوی‌کیا و هت تریک ایمون زاید، شکست را با پیروزی 3 بر 2 عوض کردند.

پیشتازی استقلال در پیروزها
از نخستین دربی پایتخت که شانزدهم فروردین‌ سال 47 با تساوی بدون گل به پایان رسید تا به امروز در مجموع 75 نبرد تاریخی بین سرخابی‌های پایتخت برگزار شده که استقلالى‌ها 24 مرتبه و پرسپولیسی‌ها 18 مرتبه پیروز شده‌اند و در 33 بازى دیگر دو تیم به نتیجه تساوى رضایت داده‌اند. در این دیدارها هر دو تیم 70 مرتبه دروازه یکدیگر را هم باز کرده‌اند.

البته 4 گل پرسپولیس و 2 گل استقلال از روی ضربات پنالتی پایان مسابقه به ثمر رسیده است و 3 پیروزی 3 بر صفر(با رای فدراسیون فوتبال) برای استقلالی‌ها ثبت شده که این گل‌های زده و خورده در آمار نیامده است.

 

دیدگاه شما