تازه های سایت

کد مطلب: 55940
3. ارديبهشت 1403 - 6:32
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان‌ نهاوند گفت: طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو در ۱۴ هزار هکتار از باغات در نهاوند آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، توکل آبشناس اظهار کرد: شهرستان نهاوند دومین تولیدکننده گردو در استان همدان است که کیفیت آن بسیار مرغوب و بازارپسند است.

وی گفت: برای انجام پیوندک‌زنی که باعث جوان‌سازی باغات گردو می‌شود، ۶ گروه پیوندزنی از کارشناسان تشکیل شده که برابر با اصول فنی لازم اقدام به انجام این کار می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند بیان کرد: علاوه بر افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرما و دیرگل‌دهی و برگ‌دهی درخت، افزایش محصول همراه با ارتقای سطح کیفیت تولید از جمله مزایای اجرای طرح سرشاخه کاری گردو است که توسط کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی همراه با آموزش باغداران اجرا می‌شود.

وی افزایش تولید محصول گردو با مغز سفید، مقام بودن در مقابل سرما، افزایش درصد مغز نسبت به پوست، یکنواختی محصول، بازارپسند بودن آن را از دیگر مزایای سرشاخه‌کاری درختان گردو عنوان کرد.

آبشناس با بیان اینکه باغداران می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز جهاد ۶گانه جهاد در بخش‌ها از مزایا و خدمات این طرح استفاده کنند، گفت: انتظار می‌رود با اجرای این طرح زمینه جوان‌سازی باغات گردو در شهرستان فراهم شده و در آینده هم محصول یکنواخت و پربار و بدون آسیب از سرما تولید شود.

وی گفت: در این راستا با تمهیدات ۱۹ هزار هکتار پیوندک تهیه شده که به صورت رایگان که قیمت هر کدام از آنها ۶۵ هزار تومان است که در اختیار باغداران قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: با توجه به اینکه بخشی از باغات شهرستان آلوده به کرم خراط است به باغداران توصیه می‌شود حتما نسبت به جوان‌سازی باغات خود اقدام کنند.

دیدگاه شما