تازه های سایت

کد مطلب: 53159
14. خرداد 1402 - 19:33
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه به دولت فرصت دهیم برنامه‌های اقتصادی خود را اجرا کند گفت: تا پایان سال قرار است به تورم ۳۵ درصدی برسیم برای سال بعد هم تورم کمتر از ۳۵ درصد و تا پایان کار دولت زیر ۱۰ درصد پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام(ره) اظهار کرد: امام خمینی(ره) نقشه دنیای غرب را که طی ۳۰۰ سال طراحی کرده بود تا از آن طریق بتواند فرهنگ خود را بر کل جهان حاکم کند به هم ریخت و کشور ما را از تسلط استکبار نجات داد.

وی با بیان اینکه دنیای غرب در قرون وسطی که می‌توان آن را قرون جهالت نامید به سر می‌برد گفت: ملت‌های اروپا در این دوران هیچ پیشرفتی نداشتند و این در حالی بود که در همین مدت جهان اسلام در اوج پیشرفت علمی قرار داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با مقایسه تفکر غرب با دنیای اسلام گفت: بر اساس تفکر توحیدی اسلام، خداوند جهان را مدیریت می‌کند، اما مسیحیان از پایان قرون وسطی به این نتیجه رسیدند خدا یک معمار بازنشسته است و ما نسبت به سرنوشت خود مختار هستیم چون عقل داریم و همین عقل هم برای ما کافی است. 

وی اضافه کرد: تفکر غربی می‌گوید برای ما چیزی به نام تکلیف و دین وجود ندارد بلکه در دنیا مساله اصلی انسان است و او باید از لذات و منافع دنیا نهایت بهره را ببرد.

مصباحی‌مقدم علوم تجربی و انسانی آن دوران را متاثر از این نوع تفکر عنوان کرد و گفت: اروپا این نوع تفکر و مبانی اندیشه غرب را توانست از طریق دانشگاه‌ها بر دنیا حاکم کند.

وی منشا تحولات غرب را سه عامل تاریخی عنوان کرد و افزود: یکی از عواملی که غرب را متحول کرد اختراع ماشین بخار در انگلستان بود که توانست به بسیاری از کشورها از جمله هندوستان و کشورهای آفریقایی منتقل و منابع و ثروت‌ آنان را غارت کند.

عضو تشخیص مصلحت نظام کشف قاره آمریکا و دست‌ یافتن به معادن نقره را دومین عامل تحول در دنیای غرب عنوان کرد و افزود: اروپا با کشف این قاره توانست به مقدار زیادی نقره دست یابد و با انتقال آن به اروپا به ثروت زیادی برسد.

وی با اشاره به انتقال سیاه‌پوستان به اروپا برای بردگی و بهره‌کشی از آنان نفی حاکمیت دین و ارزش‌ها را ایده غالب غرب برای تسلط بر دنیا عنوان کرد و افزود: با وقوع این تحولات غرب سعی کرد دنیا را به رنگ خود دربیاورد بنابراین فرهنگ خود از طریق دانش‌آموختگان سایر کشورها که برای تحصیل به غرب رفته بود منتقل کرد و بر همین اساس کشورهای مختلف آرام آرام به رنگ غربی درآمدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با گذشت مدت زمانی این تحولات به ایران هم رسید و جوانان ایرانی که برای تحصیل علوم مختلف از جمله علوم انسانی به غرب رفته بودند این تفکر را فرا گرفتند. 

وی علوم انسانی امروز کشور را تا حدودی همان علوم متاثر از فرهنگ غرب دانست و گفت: اگرچه تحولاتی در زمینه کتاب‌های دانشگاهی علوم انسانی بوجود آمده اما همچنان مبنای آن بر اساس علوم غرب است و در عمق ماجرا تغییر و تحولی رخ نداده است.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه علوم انسانی را باید بر مبنای ربوبیت الهی بنیان نهاد گفت: برای این منظور در حال حاضر شورای تحول علوم انسانی در ۱۶ رشته تشکیل شده و برای تحول تدریجی تغییراتی در نوشته‌ها و تحقیقات به عمل آمده است.

وی در ادامه سخنانش از ۱۵ خرداد به عنوان  آغاز حرکت امام(ره) علیه فرهنگ مسلط دنیای غرب یاد کرد و افزود: با ورود رضاخان و پسرش که دست‌نشاندگان انگلبس و فرانسه بودند و باور دینی نداشتند بسیاری از ارزش‌های اسلامی کنار زده شد و فرهنگ مردم تغییر کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در چنین شرایطی امام با قیام ۱۵ خرداد حرکتی را آغاز کرد که مردم از آن حمایت کردند و سرانجام پس از ۱۵ سال ثمره این حرکت به بار نشست و مردم از یوغ استکبار رها شدند.

وی گفت: با اتفاقاتی که با وقوع انقلاب اسلامی رخ داد جهان غرب از انتقال فرهنگ خود به کشورهای دیگر از جمله ایران بازماند با این اوصاف آیا انتظار دارید آنان از ما استقبال کنند و کشور را تحریم نکنند؟.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عزم غرب برای نابودی انقلاب جزم است چراکه به واسطه حمایت‌های ایران از مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار ضربه‌های زیادی دیده است افزود: اسرائیل روز به روز سقوط خود را بیشتر احساس می‌کند و آمریکا که روزی قدرت جهانی بود از ترس موشک‌های ما جرات ندارد ناوگانش را از ۲ هزار کیلومتر بیشتر به کشور ما نزدیک کند.

وی با بیان اینکه خدا به ما دو نعمت انقلاب اسلامی و رهبری را عطا کرده است گفت: مقام معظم رهبری با حکمت، دانش و تدبیر، بارها و بارها نقشه تجزیه ایران توسط غرب را نقش بر آب کرده‌اند که ما باید نسل جوان را نسبت به این مساله آگاه کنیم و آنان را تحول‌خواه و آینده‌نگر بار بیاوریم.

مصباحی‌مقدم در ادامه با بیان اینکه رهبری امسال را سال مهار تورم و رشد تولید عنوان کرده‌اند گریزی به برنامه‌های اقتصادی دولت زد و گفت: به عنوان فرد مطلع و آگاه به مسائل اقتصادی می‌گویم دولت برای مهار تورم و رشد شکوفایی اقتصادی حرکت‌های خوبی را آغاز کرده است.

وی بهبود رابطه با کشورهای همسایه را یکی از سیاست‌های دولت برای رشد اقتصادی عنوان کرد و افزود: دولت با دیپلماسی قوی  رابطه با عربستان را بهبود داده و به زودی روابط‌مان با مصر و بحرین نیز برقرار خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: رابطه با کشورهای شمال ایران و اوراسیا و هند نیز در حال افزایش است که اینها می‌تواند اقتصاد ما را رشد دهد.

وی گفت: برای بهبود صادرات، رفت و آمد مردم و بالا بردن سطح اشتغال در آینده نه چندان دور خودپردازها بین ایران روسیه و ایران و عراق راه‌اندازی و فعال می‌شوند که انجام این کار می‌تواند سطح مبادلات اقتصادی را رونق داده و افزایش دهد.

مصباحی‌مقدم صدور کالابرگ را از دیگر اقدامات دولت برای آرامش اقتصادی عنوان کرد و افزود: این طرح ابتدا از خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی شروع شده و بعدا در خانواده‌های متوسط به پائین اجرا می‌شود که با اجرای آن آرام آرام قیمت‌ها کاهش خواهند یافت و یک آرامش در جامعه ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه عوامل تورم‌زا در جامعه را شامل عوامل اقتصادی و عوامل روانی دانست و تصریح کرد: عوامل اقتصادی در حال کنترل بوده و دولت موفقیت‌هایی را در این زمینه به دست آورده است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام‌ توقف استقراض دولت از بانک‌ها و نداشتن کسر بودجه را از عوامل موفقیت دولت برای مهار تورم عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر استقراض دولت از بانک‌ها متوقف شده و سال گذشته نیز کسری بودجه نداشتیم.

وی پرداخت بدهی‌های دولت گذشته را از مهمترین کارهای دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: دولت هم در حال اداره کشور است و هم ماهانه ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت گذشته به بانک‌ها را پرداخت می‌کند. 

مصباحی‌مقدم افزود: دولت گذشته نه تنها نتوانست خانه بسازد که اعتقادی هم به آن نداشت چون وزیرش معتقد بود ساخت خانه کار دولت نیست، در نهایت هم ما را به بانک‌ها، سازمان تامین اجتماعی و صندوق توسعه ملی بدهکار کرد و بار سنگینی را روی دوش دولت فعلی گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه باید به دولت سیزدهم فرصت دهیم برنامه‌هایش را اجرا کند تا در آینده شاهد کاهش تورم باشیم افزود: تا پایان سال قرار است به تورم ۳۵ درصدی برسیم برای سال بعد هم برنامه‌ریزی شده تورم به زیر ۳۵ درصد برسد و تا پایان کار دولت به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به بحث مالیات در کشور پرداخت و گفت: درآمدهای دولت و اساس اداره کشور با ترکیبی  از سه شیوه دریافت مالیات، اوراق مالی و فروش نفت صورت می‌گیرد که بخش مهمی از آن را مالیات تشکیل می‌دهد.

وی به جمعیت زیر پوشش دولت اشاره کرد و اضافه کرد: دولت ۳.۵ میلیون نفر جمعیت شاغل و ۴ میلیون بازنشسته را تحت پوشش قرار دارد که با خانواده های آنان جمعیت زیادی از حقوق‌بگیران را شامل می‌شود که باید تامین بخشی از حقوق آنان از طریق دریافت مالیات صورت گیرد.

مصباحی‌مقدم دستگاه‌های پوز را یکی از راهکارهای شناسایی صاحبان درآمد و دریافت مالیات از آنان ذکر کرد و افزود: این دستگاه‌ها به بانک مرکزی متصل هستند که البته بسیاری از آنها از دور خارج شدند اما الان حدود ۹ میلیون دستگاه باقی مانده که می توان افراد را از طریق آن شناسایی کرد که خوشبختانه تا کنون دولت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مالیات‌ده جدید از این طریق شناسایی کرده است. 

وی در پایان گفت: با شناختی که از برنامه‌های اقتصادی دولت دارم کاملا به آینده امیدوارم و آرام آرام شاهد رونق در اقتصاد کشور خواهیم بود.

دیدگاه شما