تازه های سایت

کد مطلب: 53076
4. خرداد 1402 - 18:04
رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان نهاوند گفت: بر اساس آمار ثبت شده در سامانه جامع بقاع متبرکه، شهرستان نهاوند دارای ۱۹ امامزاده است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، مهدی سوری به مناسبت، روز پنجم ذی‌القعده و پنجمین روز از دهه کرامت با عنوان «امامزادگان ذخایر معنوی جامعه»، اظهار کرد: بسیاری از امامزادگان مدفون در ایران زندگی‌نامه‌شان اعم از نسب، شهادت یا مرگشان به طور پراکنده در کتاب‌های مختلف آمده و تعدادی هم زندگینامه و نسب‌شان به‌دلیل مسائل سیاسی و ترس از دشمنان ائمه، فقط بصورت اطلاعات نسل به نسل به ما رسیده و برای حفظ و تعیین مدفن آنان با کاشت درخت و علائمی خاص محل مرقدشان را نشانه‌گذاری کرده و به صورت اطلاع مردمی حفظ کرده‌اند.

وی ادامه داد: بعد از سال‌ها قبر مطهر آنان معرفی شده که تعداد بسیاری از امامزاده‌ها در کشور ایران این‌چنین وضعیتی دارند و این خود دلیلی دیگر بر مظلومیت اهل بیت و فرزندان و نوادگان آنها است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهاوند گفت: آمدن امام زاده‌گان به ایران از نیمه دوم قرن اول هجری شروع شده و در زمان ولایت عهدی امام رضا (ع) بسیار فزونی گرفته زیرا کمی احساس امنیت می‌کردند و به قصد زیارت آن حضرت از مدینه و عراق به قصد دیدار ترک وطن می‌کردند، اما بعد از شهادت آن حضرت مأمون به عمّال خود دستور داد سادات را در سراسر ایران در هر کجا که دسترسی پیدا کردند به شهادت برسانند، بدین سان بسیاری از سادات در این زمان شهید شدند و عده کمی هم مخفیانه و گمنام زندگی می‌کردند.

سوری با بیان اینکه این مهاجران را به چهار گروه می‌توان تقسیم کرد افزود: گروه اول آن دسته هستند که برای فرار از بیدادگری و ستم امویان و بخصوص حجاج راه ایران را پیش گرفتند، گروه دوم آنها یی که به هنگام ولایت‌عهدی امام رضا (ع) به ایران آمدند، گروه سوم، آنها یی که در خروج برخی از فرزندان امیرالمومنین علی (ع) بر خلفای عباسی و اموی شرکت داشتند و پس از شکست آنها به این سرزمین گریختند.

وی اظهار کرد: گروه چهارم، آنهایی که نسبت به سه گروه دیگر فزونی داشتند، آن دسته هستند که در زمان حکومت علویان در مازندران به دربار ایشان آمدند.

این مسئول با اشاره به اینکه بر اساس آمار ثبت شده در سامانه جامع بقاع متبرکه؛ شهرستان نهاوند دارای ۱۹ امامزاده است؛ تشریح کرد: این امامزادگان شامل: ۱. امامزاده (شاهزاده) محمد و علی (ع) ۲. امامزاده ابراهیم (ع) روستای دره ابراهیم ۳. امامزاده جعفر (ع) روستای کوهانی ۴. امامزاده مهدی ۵. امامزاده فضل (ع) برزول ۶. بلقیس و خاتون (ع) روستای دورانه ۷. امامزاده ابراهیم (ع) روستای عباس آباد ۸. امامزاده یونس (ع) روستای میان آبه ۹. امامزاده ابراهیم و اسماعیل ۱۰. امامزاده علی بن موسی (ع) واقع در مسجد و حسینیه جوانان ۱۱. امامزاده دوخواهران (ع) ۱۲. امامزاده ابراهیم (ع) روستای گیل آباد ۱۳. امامزاده باباصلاح الدین (ع) روستای کهریز صلاح الدین ۱۴. امامزاده جواد (ع) گیان ۱۵. امامزاده محسن بدیع الزمان (ع) گوشه بدیع الزمان ۱۶. امامزاده قاسم (پیرغیب) روستای رودحسن علیا ۱۷. امامزاده منصور (ع) ۱۸. امامزاده محمد (ع) روستای بیان و ۱۹. امامزاده احمدعلی (ع) روستای کرک هستند.

دیدگاه شما