تازه های سایت

کد مطلب: 5255
12. آذر 1391 - 8:53
پایگاه خبری گرو به نقل از خبرگزاری فارس: نتایج رسمی اولیه انتخابات دیروز مجلس امت کویت، نشان می‌دهد که شیعیان این کشور، یک سوم کرسی‌های پارلمانی را به خود اختصاص داده‌‌اند.
خبرگزاری فارس:<br />
شیعیان کویت یک‌ سوم کرسی‌های پارلمان را کسب کردند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «فرانسه»، وزارت اطلاع‌رسانی کویت اعلام کرد که بر اساس برآوردهای اولیه، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی دیروز این کشور به 38.8 درصد می‌رسد.

این در حالی است که «خالد السلطان» نماینده سابق مجلس امت کویت که از تحریم‌کنندگان این انتخابات بود، نسبت مشارکت مردمی را حداکثر 26.7 درصد می‌داند.

بر اساس این گزارش، با وجود تحریم انتخابات پارلمانی کویت از سوی معارضان به دلیل اصلاحیه امیر این کشور در قانون انتخابات، اقلیت شیعه کویت تاکنون، یک سوم کرسی‌های مجلس امت را به خود اختصاص داده‌اند.

بنا بر نتایج رسمی اولیه اعلام شده در بامداد امروز، شیعیان کویت 17 کرسی از مجموع 50 کرسی را به خود اختصاص داده‌اند. این آماری است که کمیته ملی انتخابات آن را اعلام کرده است. اما اسلام‌گرایان اهل سنت که این انتخابات را تحریم کرده بودند تنها 4 کرسی به دست آوردند این در حالی است که در مجلس پیشین، 23 کرسی داشتند.

برای نخستین بار احزاب سیاسی برجسته‌ کویتی در انتخابات پارلمانی کویت شرکت نکردند و آن را تحریم کردند. احزاب اسلام‌گرای اهل تسنن، لیبرالیست‌ها و ملی گرا‌ها در کنار اخوان المسلمین و شیوخ قبایل کویت در این انتخابات حضور نیافتند به این ترتیب در مجلس امت جدید کویت قبایل بزرگی مانند «مطیر» و «العوازم» که نماینده 18 درصد مردم کویت هستند، کرسی خاصی ندارند.

انتخابات پارلمانی کویت دیروز از ساعت 8 صبح آغاز شد و مردم این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند تا 50 عضو مجلس امت خود را انتخاب کنند.

طی یک سال گذشته این دومین انتخابات پارلمانی کویت به شمار می‌رود.

معارضان کویتی از گروه‌های اسلام‌گرا، لیبرالیستی و ملی خواستار تحریم این انتخابات شده‌اند و ده‌ها هزار کویتی دیروز جمعه در اعتراض به حکم امیر کویت درباره اصلاح قانون انتخابات تظاهرات کردند.

بر اساس حکم امیر کویت، هر رای‌دهنده تنها می‌تواند به یک نامزد رای دهد در حالی که پیش از این، هر نفر می‌توانست به چهار نفر رای دهد.

تابستان گذشته، در پی تنش‌های سیاسی، امیر کویت تصمیم گرفت مجلس را برای یک ماه معلق کند، اما این تصمیم دو روز بعد با حکم دادگاه قانون اساسی ملغی شد. این دادگاه، نتیجه انتخابات ماه فوریه را باطل اعلام کرد و مجلس قبلی که در ماه دسامبر 2011 منحل شده بود را دوباره قانونی اعلام کرد.

بعد از ماه‌ها درگیری و مخالفت میان حامیان دولت و مخالفان، امیر کویت دستور برگزاری انتخابات جدید را صادر کرد.

مجلس کویت بیشترین قدرت را در بین دیگر نهادهای قانون‌گذاری در سایر کشورهای عرب خلیج فارس دارد. با این حال امیر این کشور قدرت خود را بر مقام‌های کلیدی دولتی و اجرایی کشور حفظ کرده است و از سال 2006 میلادی تاکنون، وی چهار بار مجلس را منحل کرده است.

دیدگاه شما