تازه های سایت

کد مطلب: 49809
21. ارديبهشت 1401 - 8:39
سرپرست فرمانداری نهاوند گفت: این شهرستان در زمینه تولید فرش رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است و نقشه عشوند (کله گلی) و نقشه گل حیدر(سالاری) به عنوان برندهای فرش شهرستان نهاوند ثبت جهانی شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، جعفر سلگی اظهار کرد: شهرستان نهاوند در زمینه فرش دست‌باف شناسنامه‌دارترین شهرستان است و در بازارهای خارجی و بین‌المللی حرف برای گفتن دارد.

سلگی با اشاره به سابقه تاریخی هنر صنعت فرش در این شهرستان، افزود: حمایت از این هنر در راستای ایجاد اشتغال پایدار، رونق اقتصادی و بازرگانی نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و شهرستانی است.

وی ادامه داد: صنعت فرش دست‌باف یک صنعت سودآور است و اگر به صورت کارشناسی و علمی بتوانیم پتانسیل فرش نهاوند را در حوزه تولید، اقتصاد و اشتغال به درستی مطرح کنیم، حق واقعی این صنعت را ادا کرده‌ایم.

سرپرست فرمانداری نهاوند یادآور شد: تعاونی فرش دست‌باف نهاوند بیش از شش هزار نفر عضو دارد که با کمترین تسهیلات برای خود و دیگران شغل فراهم کرده و توانسته‌اند با بافت فرش، گبه، گلیم، صنایع دستی و مشاغل خانگی شغل پایدار ایجاد کنند.

سلگی با بیان اینکه نبود بازاریابی برای فروش فرش تولید شده در شهرستان نهاوند یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان فرش محسوب می‌شود، اضافه کرد: گران بودن مواد اولیه و نبود تسهیلات بانکی از جمله مشکلاتی است که تولیدکنندگان فرش دستباف شهرستان با آن مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: نداشتن بازارچه عرضه محصولات فرش دست‌باف نهاوند ازمهم‌ترین نیازها برای رونق اقتصاد بافندگان فرش در این شهرستان است و این مشکل باعث شده عملاً سود حاصل از زحمات شبانه‌روزی فرش بافان نهاوندی به جیب واسطه‌ها و دلالان برود.

جشنواره ملی فرش دست‌بافت در نهاوند برگزار می‌شود

سرپرست فرمانداری نهاوند تصریح کرد: ایجاد و راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش در شهرستان ضروریست و نیاز است به این منظور جشنواره فرش دستباف نهاوند به صورت ملی برگزار شود.

سلگی تاکید کرد: در شهرستان نهاوند تولید فرش نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است که این امر ناشی از رکود بازار و کاهش صادرات بوده است.

وی در ادامه خواستار دعوت از شرکت‌های معتبر صادراتی برای حضور در این جشنواره شد که زمینه‌ای برای بازاریابی فرش نهاوند و جذب توریست برای شهرستان باشد.

سلگی با تاکید بر لزوم حمایت ویژه از بافندگان در راستای حفظ این صنعت در شهرستان، افزود: کارگاه‌های تولید فرش در شهرستان به صورت غیرمستقیم برای ۴۸۲ نفر شغل ایجاد کرده و سالانه بیش از ۹۶۰ قطعه انواع فرش دست‌باف توسط بافندگان و هنرمندان نهاوندی تولید می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه شما