تازه های سایت

کد مطلب: 48177
27. آبان 1400 - 8:54
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از پیش‌بینی برداشت ۲۰۰ هزار تن چغندر قند از سطح مزارع این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، کریم حاج باباعلی اظهار کرد: کار برداشت محصول چغندر قند از مزارع این شهرستان از یک ماه پیش آغاز شده و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار تن محصول توسط چغندرکاران شهرستان برداشت شده است.

وی سطح زیر کشت چغندر قند این شهرستان را بالغ بر ۶ هزار هکتار برشمرد و افزود: تاکنون از این میزان سطح زیر کشت حدود نیمی از محصول آن برداشت شده و ادامه کار نیز توسط چغندرکاران در دست انجام است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه کشاورزان محصول برداشتی خود را تحویل کارخانه‌های قند لرستان، قزوین، بنیاد اصفهان و نقش جهان اصفهان تحویل داده‌اند خاطرنشان کرد: بر اساس قرارداد کشاورزان این شهرستان محصولات تولیدی خود را تحویل کارخانه‌ها می‌کنند و مطابق با قیمت‌های مورد توافق پول خود را دریافت می‌کنند.

وی به میزان قرارداد کارخانه های چغندر اشاره کرد و گفت: کارخانه چغندر قند همدان میزان ۱۷۰۰ هکتار قرار داد کشت داشته که تاکنون  ۴۴ هزار تن چغندر از کشاورزان تحویل گرفته است.

حاج‌باباعلی افزود: کارخانه چغندر قند لرستان با ۳۷۷/۳ هکتار قرار داد کشت و تعهد ۵ هزار و ۸۰۰ تن چغندر تحویلی، کارخانه چغندر قند بنیاد اصفهان با میزان ۱۲۰ هکتار قرار داد کشت و تعهد ۲۳۰۰ تن چغندر تحویلی، کارخانه چغندرقند نقش جهان اصفهان با میزان ۷۰۰ هکتار قرارداد کشت و تعهد ۹ هرار تن چغندر تحویلی، کارخانه چغندرقند قزوین با میزان ۴۹۸ هکتار قرارداد کشت و ۹ هزار و ۳۰۰ تن چغندر تحویلی از کشاورزان را امضا کرده‌اند.

وی از خرید تضمینی چغندرقند خبر داد و افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو چغندرقند ۱۲ هزار و ۴۷۰ ریال با عیار ۱۶ درصد است که باید مطابق قرارداد به کشاورزان پرداخت شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند این شهرستان را مرکز اصلی چغندرکاری استان ذکر کرد و گفت: بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند امسال در سطح استان مربوط به نهاوند با سطح ۴ هزار و ۳۰هکتار است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد و استفاده از شیوه‌های علمی، یکی از کشاورزان نهاوند در بخش گیان امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن در هکتار محصول برداشت کرده که این رقم رکوردی کم نظیر در سطح کشور است.

باباعلی به مزایای کشت چغندر قند اشاره کرد و افزود: چغندر به عنوان یک گیاه استراتژیک باعث ایجاد تنوع در الگوی کشت گیاهان با مزیت نسبی، ایجاد تناوب زراعی و حرکت به سمت کشاورزی پایدار می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما