تازه های سایت

کد مطلب: 44115
11. آذر 1399 - 7:42
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به‎جد دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم تا همچون سایر معادن طلا در مناطق مختلف کشور، شاهد بهره‌برداری از این معدن نیز باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گرو، همدان با ظرفیت تولید دولومیت در شهرستان نهاوند به‌عنوان یکی از استان‌های شناخته‌شده در این خصوص است و بهره‌برداری از معادن دولومیت نهاوند همواره مورد بحث و بررسی بوده و نمایندگان ادوار مختلف مجلس شهرستان نهاوند و مسئولان استانی و شهرستان نیز این موضوع را در برهه‌های مختلف دنبال کرده و می‌کنند.

تیرماه سال جاری استاندار همدان در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌ها یکی از برنامه‌های توسعه استان را توجه به ارزش‌افزوده و فرآوری مواد معدنی دانسته و با اشاره به وجود 30 نوع ماده معدنی و 240 معدن در استان همدان، بر بهره‌برداری مطلوب از این پتانسیل‌ها تأکید کرده بود.

سیدسعید شاهرخی با اشاره به خروج بیشتر سنگ‌های معدنی استخراج‌شده بدون فرآوری از استان، از بهبود شرایط با احداث کارخانه‌هایی طی سال‌های اخیر سخن گفته و از کلنگ‌زنی کارخانه دولومیت نهاوند با سرمایه‌گذاری 60 میلیارد تومانی بخش خصوصی برای کمک به فرآوری محصولات معدنی و توسعه اقتصادی و صنعتی نهاوند خبر داده بود.

اما سال 97 بود که شناسایی معدن طلا در شهرستان نهاوند نیز عنوان شد و موضوع بهره‌برداری از این معدن مورد تأکید مسئولان قرار گرفت، اما با گذشت دو سال از این مهم هنوز هم معدن طلای نهاوند بدون حضور سرمایه‌گذار و بهره‌بردار باقی مانده و این ظرفیت بزرگ در شهرستان بلاتکلیف است.

وضعیت معادن و معدن‌داران استان گرچه چندان تعریفی ندارد و معدن‌داران گلایه‌هایی داشته و دارند، اما جذب سرمایه‌گذار به‌منظور ورود در این حوزه و جلوگیری از خام‌فروشی موضوع مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و به این منظور با نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت‌و‌گو کردیم.

علیرضا شهبازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه بیشتر معادن نهاوند دولومیت است، اظهار کرد: مرغوب‌ترین دولومیت در کشور وجود دارد؛ برخی معدن‌داران موفق به بهره‌برداری از این معادن در شهرستان شده‌اند.

وی با تأکید بر آنکه بهره‌برداری از این معادن انجام می‌شود اما در حد فرآوری نیست، گفت: اکنون بهره‌برداری به‌صورت خام از این معادن صورت می‌گیرد و اعتقاد ما بر آن است که مراحل فرآوری نیز باید انجام شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجموعه‌ها، اشخاص و سازمان‌هایی همچون شستا به‌منظور بهره‌برداری از معادن نهاوند ورود کرده و مشغول هستند.

وی افزود: امیدوار هستیم در آینده با کمک‌ها، پشتیبانی‌ها و حمایت‌ها به‌ویژه کمک دولت بتوانیم مراحل فرآوری را در معادن نهاوند داشته باشیم.

شهبازی با تأکید بر اینکه اکنون وضعیت معادن نهاوند مورد رضایت و خواست مردم و مسئولان شهرستان نیست، تصریح کرد: اکنون تلاش‌هایی به‌منظور رسیدن به وضعیت مطلوب می‌شود که امیدواریم با شتاب بیشتر باشد و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و مسئولان کشور مبنی بر عدم خام‌فروشی، این مهم درخصوص معادن نهاوند نیز محقق شود.

وی با بیان اینکه تلاش‌هایی به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی در شهرستان نهاوند شده است، ادامه داد: شستا یا بخش خصوصی پای کار آمده و در بسیاری از زمینه‌ها موفق هستند و امید است با همت مسئولان و بنده به‌عنوان نماینده شهرستان بتوانیم با پیگیری و کمک مسئولان کشوری به این هدف و خواست مردم و مقام معظم رهبری برسیم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امید است مراحل فرآوری معدن دولومیت در نهاوند به جایگاه اصلی خود برسد و به‌جد دنبال آن هستیم که این مهم در طول عمر مجلس یازدهم رقم بخورد.

وی با تأکید بر اینکه مردم شهرستان باید بیش از این در بهره‌برداری از معادن کمک کنند، یادآور شد: البته در همه جای کشور این مشکل وجود دارد و تعدادی افراد تنگ‌نظر که در جریان مسائل نیستند، مانع پیشرفت و تغییر هستند که باید مسئولان و رسانه‌ها در این زمینه‌ها بیشتر کار کنند که مردم راغب شده و خود برای تحقق این امور بشتابند و مانع ایجاد نکنند.

شهبازی با بیان اینکه در یکی از روستاهای نهاوند شورا و اکثریت مردم پای کار هستند که فرآوری مواد استخراج‌شده از معادن انجام شود، اظهار کرد: اما متأسفانه عده‌ای به دلایلی ازجمله عدم آگاهی و یا برای منافع خود اجازه نمی‌دهند کار راحت‌تر انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه باید مسئولان در این خصوص وقت بگذارند و از نیروی انتظامی و قضائی استفاده شده و مانع جلوگیری این افراد از توسعه و پیشرفت در شهرستان شوند، گفت: اکثر استان‌های معدنی که رشد و توسعه یافته‌اند، به‎دلیل همدلی و همراهی مردم، مدیران و مسئولان آن استان‌ها بوده است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شاهد هستیم در برخی از واحدهای معدنی و تولیدی بعضی شهرهای استان‌های مرکزی کشور هشت تا 10 هزار کارگر، مهندس و تکنسین مشغول به‌کار شده‌اند.

وی با بیان اینکه امیدواریم در استان همدان و به‌ویژه شهرستان نهاوند و روستاها و مناطقی که معادن در آن‌ها قرار دارد مردم بیشتر همراهی کنند، افزود: امید است با همراهی و مساعدت مردم شاهد استفاده بهینه از این نعمت خدادادی و معادنی که باعث توسعه، رشد، پیشرفت و افزایش درآمد منطقه، مردم و کشور خواهد شد، باشیم.

شهبازی به مواردی از ایجاد مانع درخصوص بهره‌برداری از معادن توسط برخی افراد اشاره و تصریح کرد: مورد این‌چنینی در منطقه داریم که سه سال است سرمایه‌گذار آمده، اما عده‌ای مانع ایجاد کرده‌اند و به‌جد دنبال رفع آن موانع و بهره‌برداری از معدن هستیم.

وی با تأکید بر اینکه عده‌ای در برخی مناطق نهاوند مانع بهره‌وری و فرآوری در بخش معدن می‌شوند، ادامه داد: این تعداد وقت مدیران، مسئولان و تشکیلات انتظامی و غیره را می‌گیرند، مسئولان باید برای جلوگیری از ممانعت این عده پای کار بیایند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با شناسایی معادن و آغاز بهره‌برداری از این معادن از اهالی روستا استفاده شد و برنامه سرمایه‌گذاران نیز این است که از نیروی جوان و تحصیل‌کرده‌های این مناطق برای بهره‌برداری از معادن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی دقیق درخصوص حضور سرمایه‌گذاران و چگونگی بهره‌برداری از معادن این مناطق نیز به‌منظور آگاه‌سازی اهالی درحال انجام است، یادآور شد: اکثر اهالی منطقه توجیه بوده و موافق این اقدامات هستند، اما عده محدودی به دلایل مختلف با این مهم مخالفت دارند که امید است این مشکل نیز رفع شود.

شهبازی با تأکید بر آنکه با توجیه این‌گونه افراد سعی بر همراهی آن‌ها در توسعه و پیشرفت استان داریم، اظهار کرد: احیاناً اگر این‌گونه افراد با اهداف و اغراضی به دنبال ایجاد مشکل هستند نیز باید با آن‌ها برخورد شود که هرچه زودتر شاهد تحول اساسی در زمینه‌های پیشرفت، توسعه و رشد منطقه نهاوند و استان همدان باشیم.

وی درخصوص بهره‌برداری از معدن طلای نهاوند نیز گفت: شناسایی معدن صورت گرفته و هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است و امیدواریم سرمایه‌گذاران با ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری در این خصوص ورود کنند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به‎جد دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم تا همچون سایر معادن طلا در مناطق مختلف کشور، شاهد بهره‌برداری از این معدن نیز باشیم.

وی با بیان اینکه زمان مسئولیتم در استانداری کردستان دو معدن طلا در این استان مجوز دریافت کردند که اکنون یکی از این معادن فعال و درحال تولید بوده، افزود: امید است در معدن طلای نهاوند نیز این اتفاق رخ دهد و شاهد شکوفایی، توسعه، پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصادی مردم، استان و کشور باشیم.

شهبازی با تأکید بر اینکه مسئولان شهرستان در جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف موفق بوده‌اند، تصریح کرد: اما بنده به‌عنوان فردی که 40 سال در کار اجرایی حضور داشتم، توقعم بیش از این است؛ انتظار از مدیران استان و شهرستان بیش از این است و باید بیشتر در تلاش و تلاطم به این منظور باشند.

وی با بیان اینکه امید است با توجه به هماهنگی و همدلی مسئولان در استان و شهرستان شاهد تلاش بیشتر در جذب سرمایه‌گذار برای ورود به بخش معدن باشیم، ادامه داد: باید حرکت جهادی و مورد توصیه مقام معظم رهبری را درپیش بگیریم و باری به هر جهت و روال روزمرگی، نمی‌شود کارهای اساسی و جهادی انجام داد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با حرکت جهادی می‌شود تحول ایجاد کرد و اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب اجرا و پیاده شود؛ از مدیران استان و شهرستان درخواست دارم با تلاش بیشتر، اختصاص وقت بیشتر و احساس مسئولیت بیشتر در این خصوص ورود کنند.

وی به مسئولیت‌های مختلف خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: بهتر از اینکه اکنون کار می‌کنیم و درحال اداره مملکت هستیم، می‌شود اداره کرد و باید در این راستا به توصیه‌های مقام معظم رهبری و شعارهای سال توجه شود.

شهبازی با بیان اینکه متأسفانه انتظارات با توجه به شعار سال ازجمله اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و جهش تولید اتفاق نمی‌افتد، اظهار کرد: هفته گذشته نیز رهبر معظم انقلاب به این مهم اشاره داشتند و ما نیز معتقدیم بهتر از این می‌شود کشور را اداره کرد.

گرچه طبق اظهارات نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی وضعیت معادن نهاوند مورد رضایت و خواست مردم و مسئولان شهرستان نیست، اما براساس همین اظهارات یکی از مشکلات موجود در عدم بهره‌برداری از معادن موجود توسط برخی سرمایه‌گذاران، همراهی نکردن عده‌ای از مردم این مناطق بوده که این موضوع خود به معضلی برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

البته اکثر مردم منطقه در این خصوص همراه بوده و عده‌ کمی که مانع از بهره‌برداری معادن می‌شوند، به دلایل مختلفی دست به این اقدامات می‌زنند که باید این مهم بررسی و احیاناً اگر این‌گونه افراد با اهداف و اغراضی به دنبال ایجاد مشکل هستند نیز باید با آن‌ها برخورد شود.

اما تلاش مسئولان استان و شهرستان در جذب سرمایه‌گذار برای ورود به بخش معدن می‌تواند موجب پیشرفت و توسعه شهرستان و استان شود که تحقق این مهم نیاز به حرکت جهادی و تلاش بیش‌ازپیش مسئولان دارد، چراکه با حرکت جهادی می‌شود تحول ایجاد کرد و اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب اجرا و پیاده می‌شود.

سپهرغرب، گروه استان - آذین رضایی

دیدگاه شما