تازه های سایت

کد مطلب: 43937
27. آبان 1399 - 6:36
دانش‌آموزان چند روستا و منطقه شهری نهاوند برای استفاده از محتواهای آموزشی شبکه شاد به دلیل مشکلات زیرساخت شبکه اینترنت با دشواری مواجه هستند که مسئولان برای حل این مشکلات باید هرچه سریع‌تر اقدام کنند تا از دانش‌آموزان از برنامه درسی عقب نمانند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، در شرایط قرمز کرونایی شبکه شاد به‌عنوان جایگزین حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس وظیفه انتقال محتواهای درسی و آموزشی را برای دانش‌آموزان بر عهده دارد که داشتن زیرساخت اینترنت در مناطق مختلف شهرستان نهاوند نیاز اصلی این شبکه است.

شهرستان نهاوند با داشتن بیش از ۱۵۰ روستا و ۴ بخش به‌عنوان سومین شهر بزرگ استان همدان و با حدود ۲۵ هزار دانش‌آموز نیازمند داشتن زیرساخت‌های ارتباطی موردنیاز دانش‌آموزان است.

با توجه به وضعیت فوق بحرانی نهاوند فعلاً برگزاری کلاس‌های حضوری و حتی نیمه‌حضوری در این شهرستان غیرممکن است و همه آموزش‌ها در بستر شبکه شاد انجام می‌شود،

ولی عدم وجود اینترنت در برخی نقاط و نداشتن سرعت کافی برای بارگذاری محتواهای آموزشی باعث گلایه برخی معلمان و به‌ویژه دانش‌آموزان شده است.

خوشبختانه با تلاش مخابرات شهرستان بسیاری از نقاط شهری و روستایی این شهرستان دسترسی به اینترنت با سرعت مطلوب دارند ولی در برخی نقاط هم نیازمند اختصاص اعتبار برای حل مشکلات است و در چندین منطقه به‌ویژه روستاها دانش‌آموزان با مشکلات جدی مواجه هستند.

مسئولان ارشد شهرستان برای حل این مشکلات باید هرچه سریع‌تر اقدام کنند و با ایجاد زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی زمینه استفاده از اینترنت را برای آن‌ها فراهم کنند.

انتشار تصاویری از حضور دانش‌آموزان روستای “قلعه بارودآب ” نهاوند در کنار جاده خطرناک نهاوند به ملایر برای استفاده از اینترنت باعث نگرانی شد تا خدایی ناکرده برای این دانش‌آموزان مشکلی به وجود نیاید.

 

 

تصویری دیگری از حضور یکی از دختران دانش‌آموز دریکی از روستاهای نهاوند که روزانه باید چند ساعت در گوشه‌ای از حیاط خانه که وضعیت آنتن دهی بهتر است، بنشیند تا بتواند درس بخواند ناراحت‌کننده بود و می‌طلبد مسئولان امر به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 

 

دانش‌آموزان روستای “تازناب تاف ” هم که ازجمله مناطقی است که پوشش اینترنت مناسبی ندارد، می‌گویند: اینترنت واقعاً ضعیف است و از مسئولان می‌خواهیم این مشکل را حل کنند چون مجبوریم برای دریافت درس‌ها چند کیلومتر به شهر رفته و دوباره برگردیم که مشکل است.

آن‌ها می‌گویند: از درس‌ها عقب‌افتاده‌ایم و والدین هم انتظار دارند مشکلات اینترنت این روستا حل شود.

اینترنت روستاها ارتقا می‌یابد/ مشکل اصلی تأمین تجهیزات است

ساکی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان نیز در مورد مشکلات اینترنت روستاهای نهاوند گفت: برنامه بهینه‌سازی و ارتقا این روستاها را در دستور کارداریم و حدوداً تعداد ۱۵ روستا این مشکلات رادارند.

وی اظهار داشت: تعدادی روستا از سرویس اینترنت برخوردار نیستند که در بخش مرکزی و بخش خزل نهاوند چند روستاها هستند که این‌ها احصا شدند و با پیگیری نماینده شهرستان که در این رابطه نامه‌ای هم به وزیر ارتباطات نوشتند؛ امیدواریم با تأمین تجهیزات این مشکلات حل شود.

ساکی ادامه داد: مشکل اصلی ما تأمین تجهیزات است و با حل این مشکل این روستا مردم می‌توانند هم از خدمات آنلاین و آموزش بر خط استفاده بکنند و در این زمینه پیگیری خواهیم کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم مشکل این ۱۵ روستا را هم حل کنیم و این روستاها در برنامه هستند و طبق قول وزیر ارتباطات تا پایان سال این روستاها هم از این نعمت بهره‌مند شوند.

تدوین درس‌نامه و توزیع لوح فشرده برای دانش‌آموزانی که به شبکه شاد دسترسی ندارند

محمدحسین دارایی مدیر آموزش‌وپرورش نهاوند نیز در پاسخ به این سؤال که برای دانش‌آموزانی که مشکل اینترنت دارند چه برنامه‌ای دارید، گفت: آموزش‌های تلویزیونی بر اساس برنامه هفتگی در حال اجرا است و تدریس معلمان آموزش‌وپرورش با مجوز برای مدارس کم‌جمعیت با رعایت دستورات بهداشتی نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تهیه لوح فشرده و تدوین درس‌نامه برای این دانش‌آموزان از دیگر اقدامات است و به‌صورت مستمر در حال رصد و نظارت وضعیت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان هستیم تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل علم عقب نماند.

دارایی اظهار داشت: دانش‌آموزانی هم که استفاده از فضای مجازی مشکلی ندارند در شبکه بومی شاد در حال تحصیل هستند و با تولید محتوا توسط معلمان در حال انجام است و طبق برنامه درسی انجام می‌شود.

وی افزود: مشکلات اینترنت در حوزه کاری ما نیست و در برخی مناطق مشکلات اخذشده که عدم آنتن دهی تلفن همراه و سرعت‌پایین اینترنت ازجمله این مشکلات است که با رایزنی امیدواریم حل شود.

مدیر آموزش‌وپرورش نهاوند گفت: در روزهای آینده جلسه‌ای با حضور مسئولان مخابرات استان برگزار خواهد شد و این روستاها تعیین تکلیف می‌شوند و همه این مشکلات در این جلسه بیان می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: در سطح شهرستان نهاوند ۲۳۲ واحد آموزشی وجود دارد و هر آنچه وظیفه آموزش‌وپرورش بوده انجام‌شده است و اگر دانش‌آموزی هم مشکل فنی در شبکه شاد دارد و اطلاع دهد توسط کارشناسان این اداره رفع می‌شود.

۱۵ منطقه روستایی نهاوند مشکل اینترنت دارند

محمدرضا صالحی رئیس مخابرات نهاوند نیز دراین‌باره گفت: برای تأمین اعتبار و حل مشکلات مناطقی که مشکل اینترنت دارند رایزنی شده است و خیلی از مشکلات این حوزه با تقویت شبکه حل‌شده است.

وی اظهار داشت: حدود ۱۵ روستا مشکل کاهش سرعت دارند که برای وزارتخانه ارسال‌شده و همراه اول هم اعلام کرده در صورت تأمین اعتبار کار را به‌سرعت در این مناطق انجام می‌دهد.

صالحی گفت: در این مناطق اینترنت وجود دارد و برای دریافت و ارسال متن مشکلی نیست ولی برای محتواهای صوتی و تصویری سرعت کم است و باید تقویت شود.

وی افزود: با توجه به‌ضرورت استفاده از برنامه شاد برای همه دانش‌آموزان ۴۵ مرکز ما مجهز شدند و این ۱۵ مرکز باقیمانده هم انشا الله با تأمین اعتبار تا پایان سال تجهیز می‌شوند و از اینترنت پرسرعت بهره‌مند می‌شوند.

رئیس مخابرات نهاوند بابیان اینکه در بسیاری از مراکز روستایی و کم‌ظرفیت، ظرفیت واگذاری ADSL ارتقا یافته، اظهار داشت: در شهرستان ۱۰ هزار مشترک از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند و تعداد مشترکان با توجه به افزایش سرعت اینترنت شهرستان در حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: با نصب تجهیزات فیبر نوری در تقریباً همه مراکز شهری و روستایی محدودیتی در واگذاری اینترنت با سرعت‌های مختلف نداریم و چند مرکز هم در هفته‌های اخیر تجهیز شده‌اند تا دانش‌آموزان این مناطق از اینترنت مطلوب استفاده کنند.

صالحی در پایان گفت: امیدواریم با تجهیز این چند مرکز که مانده، بتوانیم مشکلات دانش‌آموزان را برای استفاده از شبکه شاد تا پایان سال و حتی زودتر حل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری گرو، برای حل مشکلات زیرساختی اینترنت در نهاوند و برای اینکه دیگر شاهد عبور دانش‌آموزان روستای “قلعه بارودآب ” نهاوند از جاده چهار بانده نهاوند به ملایر نباشیم مسئولان باید همتی کنند و نقاط باقیمانده را به اینترنت پرسرعت وصل کنند.

امیدواریم با حضور مدیرکل مخابرات استان به همراه مسئولان فنی این سازمان در شهرستان نهاوند مشکلات زیرساختی ایجاد شبکه اینترنت پرسرعت در مناطقی که مشکل‌دارند برطرف و به وعده‌هایی که داده‌شده عمل شود.

در این مدت آموزش‌وپرورش نیز باید برای این دانش‌آموزان فکری بکند و با ارسال درس‌نامه یا اگر امکان داشته باشد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مدارس کم‌جمعیت کلاس حضوری برگزار کند چون این مناطق دارای دانش‌آموزان کمتری هستند و به هر طریقی که امکان دارد اجازه ندهند دانش‌آموزان از آموزش خود عقب بیفتند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما