تازه های سایت

کد مطلب: 43838
20. آبان 1399 - 8:13
مسئولان شهرستان نهاوند با واکنش نسبت به طرح تجمیع و الحاق دانشگاه ملی دخترانه نهاوند به دانشگاه ملایر و قرار گرفتن به‌عنوان زیرمجموعه این دانشگاه، مخالفت خود را اعلام کردند و مردم نیز از مسئولان درخواست دارند تا نگذارند این دانشگاه به سرنوشت شرکت نفت نهاوند دچار شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گرو، مدتی است که زمزمه تجمیع دانشگاه‌های کوچک در دانشگاه‌های شهرهای بزرگ‌تر توسط وزارت علوم به گوش می‌رسد و بر این اساس دانشگاه ملی تک جنسیتی دخترانه نهاوند باید به‌عنوان زیرمجموعه دانشگاه ملایر فعالیت کند.

انتشار این اخبار باعث گلایه شهروندان و جامعه دانشگاهی نهاوند شد و در دیدار معاون وزیر علوم نیز این گلایه‌ها منتقل شد و مسئولان هم با این طرح به‌شدت مخالفت کردند و در حاشیه بازدید معاون وزیر از این دانشگاه، امام‌جمعه و فرماندار نهاوند با این طرح مخالفت کردند.

شهروندان نهاوندی تجربه تلخ انتقال شرکت بزرگ نفت نهاوند به ملایر را در سال‌های اخیر به یاد دارند آن‌هم درزمانی که شهرستان به‌واسطه سفیر شدن مهدی سنایی نماینده اسبق در سفارت ایران در روسیه، نماینده نداشت و در کمال ناباوری انبارهای ذخیره نفت این شهرستان خالی شد و شرکت نفت نهاوند را به تعطیلی کشاند.

دانشگاه ملی دخترانه نهاوند به‌عنوان تنها دانشگاه تک جنسیتی غرب کشور بااعتبار حدود ۱۰ میلیارد تومان پس از سه سال از شروع احداث در سال ۹۶ با حضور وزیر علوم درزمینهٔ به مساحت بیش از ۶ هزار متر افتتاح شد و دارای امکانات خوبی است ولی خبر الحاق آن به ملایر باعث تعجب و گلایه همشهریان شد.

 

 

جامعه دانشگاهی شهرستان نهاوند و مجموعه مدیریتی این شهرستان اعلام کردند که این دانشگاه باید مستقل باشد ولی ظاهراً وزارت علوم نیز برای این اقدام توجیهاتی دارد تا حتماً این اتفاق بیفتد.

سفر جنجالی معاون وزیر علوم به نهاوند/مخالفت امام‌جمعه و فرماندار

هفته قبل بود که با سفر غلامحسین رحیمی معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم به نهاوند و بازدید از این دانشگاه، خبر تجمیع دانشگاه نهاوند به‌عنوان زیرمجموعه دانشگاه ملایر منتشر شد و در جلسه‌ای در این دانشگاه که امام‌جمعه، فرماندار و اصحاب رسانه نهاوند نیز حضور داشتند این موضوع مطرح شد.

 

 

در این جلسه بود که امام‌جمعه و فرماندار با این اقدام مخالفت کردند و خواستار مستقل ماندن دانشگاه نهاوند شدند و از وزارت علوم برای رفع کاستی‌ها درخواست مساعدت داشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مغیثی امام‌جمعه نهاوند گفت: نهاوند آن‌چنان‌که باید پیشرفت نکرده است و از جانب مسئولان استانی و کشوری موردتوجه قرار نگرفته است و استقلال این دانشگاه باید حفظ شود.

وی اظهار داشت: مردم نهاوند بسیار زحمت‌کشیده‌اند و خدمات زیادی به انقلاب و نظام اسلامی داشته‌اند و مستقل ماندن این دانشگاه مطالبه این مردم است.

امام‌جمعه نهاوند افزود: امیدواریم مسئولان در این تصمیم تجدیدنظر کنند.

مراد ناصری فرماندار نهاوند نیز گفت: شهرستان نهاوند ظرفیت‌های خوب دانشگاهی دارد و این دانشگاه دارای امکانات بسیار خوبی است.

وی افزود: به حفظ استقلال کامل این دانشگاه پایبندیم و حتی با توجه به ظرفیت‌های علمی و نیروی انسانی اعتقاد داریم می‌توان دانشگاه‌های دیگر را هم در شهرستان ادغام کنید.

ناصری گفت: با تلاش‌هایی که شده پژوهشکده گشنیز در این دانشگاه در حال راه‌اندازی است و با توجه به اینکه نهاوند بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول است کار بزرگی در این رابطه در دانشگاه ملی نهاوند در حال آغاز است که ظرفیت بزرگی است و امیدواریم در این بخش به ما کمک کنید.

فرماندار نهاوند اظهار داشت: وضعیت آزمایشگاه‌ها، مراکز نوآوری و کتابخانه‌های دانشگاه‌های نهاوند مناسب نیست و نیاز به اعتبار تجهیز و توسعه دارد که امیدواریم موردتوجه وزارت علوم قرار بگیرد.

وی گفت: در بدترین شرایط تحریم این دانشگاه افتتاح‌شده و باوجود داشتن نخبه‌ها و افراد علمی در این شهرستان خواستار استقلال دانشگاه هستیم.

مخالفت نماینده نهاوند در تماس تلفنی با وزیر علوم

علیرضا شهبازی نماینده نهاوند در مجلس نیز که در این جلسه به دلیل دیدار با وزیر راه حضور نداشت با انتقاد از این تصمیم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

وی گفت: بعد از شنیدن این خبر سریعاً با آقای غلامی وزیر علوم و شاهرخی استاندار تماس گرفتم و اعتراض مردم نهاوند را به آن‌ها اعلام کردم و گفتیم که این حرکت نباید انجام نشود.

 

 

نماینده مردم نهاوند ادامه داد: دانشگاه ملی تک جنسیتی خواهران نهاوند باید به‌عنوان یک دانشگاه مستقل بماند و توسعه پیدا کند و آقای وزیر هم پذیرفتند و از این موضوع استقبال کردند.

شهبازی افزود: قرار شد جلسه‌ای که قرار بوده در همان روز در مرکز استان برگزار و در خصوص ادغام دانشگاه‌ها تصمیم بگیرند منتفی شود و قرار شد آقای وزیر دستور بدهد چنین کاری انجام نشود و ما پیگیری‌های بعدی را بابت مستقل ماندن و توسعه دانشگاه انجام دهیم.

 

 

وی بیان داشت: برنامه‌هایی برای توسعه این دانشگاه داریم و امیدواریم با کمک همه مجموعه‌ها بتوانیم آن چیزی که باعث رضایت مردم است را انجام دهیم

نماینده مردم نهاوند همچنین از امام‌جمعه و فرماندار نهاوند که در جلسه مذکور مراتب اعتراض خود را با تصمیم الحاق دانشگاه نهاوند اعلام کردند، قدردانی کرد.

دانشگاه ملی دخترانه نهاوند ۹۵۰ دانشجو دارد

واحد قیاسی، رئیس جدید دانشگاه ملی نهاوند که به‌تازگی با حکم وزیر علوم به‌عنوان رئیس این دانشگاه منصوب‌شده است در خصوص دانشگاه گفت: این دانشگاه در ابتدا با عنوان دانشکده تربیت‌بدنی شهرستان شروع به فعالیت کرد و در سال ۹۰ با موافقت شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به مجتمع آموزش عالی نهاوند تبدیل شد.

وی اظهار داشت: این مجموعه بزرگ‌ترین مجتمع آموزش عالی تک جنسیتی خواهران غرب کشور است که با دو رشته جدید مهندسی کشاورزی و مهندسی صنایع ارتقا یافت و در سال ۹۱ به دانشگاه ملی نهاوند ارتقا یافت و از زیرمجموعه دانشگاه بوعلی همدان خارج شد.

قیاسی افزود: دانشگاه نهاوند در حال حاضر دارای ۳ دانشکده است و با بهره‌گیری از دانش و تخصص ۳۰ عضو هیئت‌علمی در ۹ گروه آموزشی و تعداد ۹۵۰ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی بیان داشت: ظرفیت‌های خوبی در این دانشگاه وجود دارد و با استفاده از اساتید و نخبه‌های نهاوندی روزهای خوبی را می‌توان برای این دانشگاه پیش‌بینی کرد.

دانشگاه نهاوند مستقل می‌ماند یا زیرمجموعه ملایر می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری گرو؛ باوجود انتقادات مسئولان شهرستان و اعلام مخالفت صریح با این اقدام ولی برخی خبرها در فضای مجازی شهرستان از برگزاری جلسه ادغام دانشگاه‌ها در همدان حکایت دارد که از طرف مسئولان تأیید را رد نشده است.

درواقع برخی خبرها می‌گویند که هرچند مسئولان با این اقدام مخالفت کرده‌اند ولی کار انجام‌شده است و دانشگاه نهاوند به‌عنوان زیرمجموعه ملایر فعالیت خواهد کرد که این رسانه قادر به رد یا تأیید این خبر نیست.

باوجوداین خبرها ولی مطالبه جدی مردم از مسئولان مستقل ماندن دانشگاه نهاوند است چون با پیگیری‌های چندساله و با زحمات فراوان مجوز این دانشگاه و ساختمان آن گرفته‌شده است و جامعه دانشگاهی هم امید دارند که خبر الحاق به دانشگاه ملایر که در برخی کانال‌های تلگرامی منتشرشده واقعیت نداشته باشد.

مسئولان نهاوند باید تا آخر پای‌کار باشند و از هیچ کوششی فروگذار نباشند و مردم هم مطالبه می‌کنند که به چه دلیل دانشگاهی که مجوز آن از تأسیس تا ساخت با خون‌دل و پیگیری شبانه‌روزی مسئولان گذشته تا امروز اخذشده اکنون به‌عنوان زیرمجموعه دانشگاه شهری دیگر فعالیت کند؟

از طرفی باید با رایزنی و دستور وزیر علوم کمبودهای این دانشگاه برطرف شود تا بهتر از گذشته به خدمت‌رسانی مشغول شود چون مردم نهاوند درگذشته از این خبرها که بعد از مدتی به واقعیت پیوسته است خاطرات خوبی ندارند که شرکت نفت نهاوند نمونه عینی این اتفاقات در سال‌های اخیر است.

در پایان باید منتظر ماند و دید آیا دانشگاه نهاوند مستقل می‌ماند یا زیرمجموعه دانشگاه ملایر می‌شود؟

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما