تازه های سایت

کد مطلب: 43601
29. مهر 1399 - 7:41
نهاوند در لیست شهرهای فوق پرخطر کشور ازنظر میزان ابتلا به کرونا قرارگرفته است و در این شرایط کادر درمانی و پزشکان شهرستان از وضعیت بحرانی این منطقه و احتمال تکمیل شدن ظرفیت دومین بیمارستان نهاوند از بیماران کرونایی خبر می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گرو، وضعیت کرونا در موج سوم بسیار بحرانی‌تر از موج اول و دوم شده است و متأسفانه عده‌ای همچنان این خطر را درک نکرده‌اند و در روزهای گذشته نیز شاهد بودیم که در این شرایط سخت نیز عده‌ای سفر رفتن خود را تعطیل نکردند تا بر وخامت اوضاع بیفزایند.

شهرستان نهاوند در استان همدان نیز بالتبع مناطق قرمز کشور روزهای خوبی را تجربه نمی‌کند و هرروز بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا افزوده می‌شود ولی امکانات بهداشتی شهرستان نیز محدود و تا حدی پاسخگوی همشهریان است.

به گفته دانشور رئیس شبه بهداشت و درمان نهاوند ظرفیت بیمارستان آیت‌الله علیمرادیان نهاوند تکمیل‌شده است و در بیمارستان شهید قدوسی دیگر بیمارستان شهرستان نهاوند دو بخش به بیماران کرونایی اختصاص‌یافته است که یکی از بخش‌های این بیمارستان نیز تکمیل‌شده است.

با روندی که روزانه بیش از ۱۰ نفر به بیماران کرونایی نهاوند افزوده می‌شود به نظر می‌رسد در روزهای آینده ظرفیت بیمارستان شهید قدوسی نیز تکمیل می‌شود و معلوم نیست در شهرستان چه اتفاقی خواهد افتاد.

روز گذشته وزارت بهداشت لیست شهرهای فوق پرخطر کرونا در کشور را اعلام کرد که نام شهرستان نهاوند نیز در این لیست که ۵۰ شهرستان دیگر نیز قرار داشتند به چشم می‌خورد تا متوجه شویم در چه وضعیت بدی قرار داریم.

احتمال ایجاد بیمارستان صحرایی در نهاوند

دکتر غلامرضا مسعودی رئیس نظام پزشکی نهاوند در رابطه با وضعیت بحرانی نهاوند گفت: این ویروس تغییراتی داشته و اوضاع خیلی نگران‌کننده‌تر شده است و روزانه چند مورد مشکوک به مطب ما مراجعه می‌کنند.

وی اظهار داشت: نگرش مردم باید تغییر کند عده‌ای بیماری خود را مخفی می‌کنند و این خیلی رفتار بدی است و مردم دلشان باید به حال خودشان و خانواده خود بسوزد تا عزیزانشان را از دست ندهند.

مسعودی اظهار داشت: همشهریان باید بدانند بیمارستان جایی برای مریض ندارد و اوضاع خیلی خراب است و از قرمز فراتر رفته بنابراین همشهریان باید همکاری کنند به خاطر کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند.

وی بابیان اینکه شهروندان از ترددهای غیرضروری خودداری کنند، ادامه داد: همشهریان در اولین قدم باید ماسک بزنند و شستن دست‌ها و رعایت فاصله را مدنظر داشته باشند و تهویه مناسب الآن خیلی نیاز است چون فصل سرما است و فضاها بسته‌تر است.

رئیس نظام پزشکی نهاوند افزود: الآن بیمارستان علیمرادیان جایی ندارد و بیمارستان شهید قدوسی به‌عنوان بیمارستان دوم شهرستان درگیر است و اگر این بیمارستان نیز پر شود مجبور به احداث بیمارستان صحرایی در نهاوند هستیم که اوضاع را خیلی بدتر می‌کند.

وی گفت: برخی همکاران ما چند شبانه‌روز است استراحت نکردند و در این شرایط به‌خوبی نمی‌توانند کار کنند و خدمات دهند بنابراین با رعایت چند نکته ساده و مهم می‌توانیم تعداد مبتلایان را خیلی کاهش دهیم.

مسعودی اظهار داشت: از مردم درخواست می‌کنم و به مقدسات قسم می‌دهم اگر دلتان به حال کارکنان بیمارستان نمی‌سوزد به حال عزیزان خودتان بسوزد چون مسئله خیلی جدی است و خدای‌نکرده شرایطی پیش نیاید که عزیزانمان پرپر شوند و حسرت این روزها را بخوریم.

ماسک بزنیم و هر علامت سرماخوردگی را کرونا بدانیم

خانم دکتر مریم سیف متخصص داخلی شهرستان نهاوند نیز در مورد وضعیت کرونایی نهاوند گفت: با توجه به شیوع آنفولانزا امسال چیزی به‌عنوان آلرژی و سرماخوردگی وجود ندارد و کسانی که علامت‌دارند به‌احتمال‌زیاد مبتلابه کرونا هستند مگر خلاف این ثابت شود.

وی ادامه داد: منظور این نیست که هرکس چند عطسه داشت حتماً کرونا است ولی کسی که علامت تب و سرفه و علائم آلرژی دارند خودشان را مبتلا در نظر بگیرند.

سیف افزود: این افراد که علامت‌دارند در خانه ماسک بزنند و خودشان را از بقیه جدا کنند و ممکن است علائم بدتر شود در این صورت کرونا است و اگر علائم از بین رفت می‌توان گفت سرماخوردگی و همان آلرژی است.

این متخصص داخلی اظهار داشت: کرونا بیماری جدیدی است و ما فقط تجربه ۸ ماه ای از این بیماری داریم و نه داروی قطعی دارد و نه واکسنی؛ و فقط با پیشگیری می‌شود از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری و پیشگیری تنها راه‌حل بیماری کرونا تا امروز است و کسانی که توصیه می‌کنند این دارو از کرونا جلوگیری می‌کند حرف درستی نیست چون این بیماری ناشناخته است و همچنان پیشگیری بهترین داروی این بیماری است.

سیف به اوضاع شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: وضعیت نهاوند اصلاً خوب نیست و در موج سوم روزهای تلخ‌تر و سخت‌تری تجربه می‌کنیم که به دلیل رعایت نکردن دستورات بهداشتی و عدم استفاده از ماسک است.

وی افزود: متأسفانه جان همشهریان زیادی درخطر افتاد و چندین نفر از همشهریان را از دست دادیم که در بین آن‌ها افراد جوان و میان‌سال هم متأسفانه بودند که از دست دادن آن‌ها دردناک بود.

این متخصص داخلی به خستگی کادر درمان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: کادر درمان فوق‌العاده خسته هستند و شرایط بدی را ادامه می‌دهیم و از همشهریان درخواست داریم تا به کادر درمان کمک کنند و به هر نحو و هر طور که می‌تواند شرایط را برای ما آسان کند.

وی عنوان کرد: این روزها کادر درمان یا خودشان مبتلا شدند یا خانواده‌ها و با حذف و قرنطینه هر همکار فشار بیشتری به دیگر همکاران وارد می‌شود و خواهشمندیم این دورهمی را کم کنیم.

سیف افزود: کسانی به ما مراجعه می‌کنند که در خانواده آن‌ها چند نفر مبتلا می‌شوند و متأسفانه برخی بیماران ما درگیری ریوی شدیدی دارند که احتمال درمان برای این افراد کم است.

وی در پایان گفت: از همشهریان درخواست داریم خودشان را قرنطینه کنند و واقعاً نمی‌دانیم چرا مردم شرایط را درک نمی‌کنند درحالی‌که خیلی شرایط سخت و قضیه جدی و غمناک است، ولی برخی هنوز به مهمانی می‌روند و دورهمی را برگزار می‌کنند و واقعاً نمی‌دانم چرا عده‌ای هنوز ماسک نمی‌زنند و دین بر گردن این افراد است.

نباید شرایط را عادی بدانیم

مراد ناصری فرماندار نهاوند نیز در خصوص شرایط بحرانی شهرستان گفت: ویروس کرونا در مرحله سوم سنگین‌تر و خطرناک‌تر شده و همه رده‌های سنی را درگیر کرده است و خبرهای نگران‌کننده به گوش می‌رسد.

 

 

وی اظهار داشت: درمان کرونا بافرهنگ خود مردم است که باید ماسک بزنند و فرهنگ کهن شهرستان نهاوند است که امروز باید به جنگ کرونا برود و امیدواریم بتوانیم با کمک مردم از این شرایط فوق حاد خارج شویم.

فرماندار نهاوند افزود: ناچار به ایجاد محدودیت‌های کرونایی هستیم وگرنه به این کار تمایل نداریم و با توجه به شرایط بیمارستان‌های شهر اگر مردم همکاری نکنند شرایط امروز هم بدتر می‌شود.

وی ادامه داد: ملاقات و دیدار با چهره به چهره با مردم از مصوبات ستاد کرونا شهرستان با حضور عوامل مربوطه در حال انجام است و باید خطر این ویروس را به مردم گوشزد کنیم.

ناصری گفت: با اقدامات انجام‌شده بیشتر مردم در این بازدیدها مشخص شد که از ماسک استفاده می‌کنند و این کار باید تداوم داشته باشد و باید زندگی کردن با این ویروس را یاد بگیریم.

 

 

وی افزود: نباید شرایط را عادی بدانیم و همه خطر را احساس کنیم و باید همه باهم بتوانیم این ویروس را شکست دهیم و برای کم کردن فشار بر کادر درمان باید همه تلاش کنیم اولاً ماسک بزنیم و بعد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و از تجمعات بپرهیزیم.

کودکان هم درگیر کرونا شده‌اند

خانم دکتر اعظم حیدری متخصص اطفال شهرستان نهاوند نیز بابیان اینکه کرونا بیماری مرموزی است، گفت: اگر لحظه‌ای غفلت کنیم عواقب بدی خواهد داشت و مردم به خاطر خودشان بیشتر رعایت کنند چون زدن ماسک خیلی ساده است و تأثیر زیادی دارد.

وی اظهار داشت: شهروندان تا جایی که می‌توانند از منزل خارج نشوند و اگر هم بیرون می‌روند حتماً از همان ابتدا از ماسک استفاده کنند.

حیدری افزود: به‌عنوان متخصص اطفال مشاهده می‌کنم که متأسفانه خیلی از بچه‌ها درگیر شده‌اند که به دلیل حضور در مهمانی‌های خانوادگی است و متأسفانه جدیداً این بیماری عوارض بسیار بدی هم بر روی اطفال دارد و حتی باعث مرگ اطفال هم می‌شود.

این متخصص اطفال توصیه‌های به همشهریان دارد و می‌گوید: مهمانی نگیرید و اطفال را در تجمعات نبرید و وظیفه ما است از اطفال مراقبت کنیم و کودکان را از تجمعات دور کنیم و همیشه شست و شوی دست‌ها را مدنظر داشته باشید.

وی در پایان گفت: بیماری کرونا با همکاری همه و رعایت همگانی قابل‌درمان است ولی باید کار جمعی را تجربه کنیم و بدانیم تا خودمان رعایت نکنیم نمی‌توانیم این بیماری را شکست دهیم.

تشدید طرح نظارت بر تاکسی‌ها و برخورد با متخلفین در نهاوند

با اوضاع نگران‌کننده کرونا در شهرستان نهاوند طرح نظارت بر تاکسی‌ها و برخورد با رانندگان متخلف که پروتکل‌های بهداشتی و قیمت مصوب کرایه را نقض می‌کنند با شدت اجرا می‌شود.

 

 

در این طرح رانندگان تاکسی که به‌صورت مطلوب پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و به مردم خدمات ارائه می‌نمایند، شناسایی و تشویق و رانندگانی که نسبت به پروتکل‌های بهداشتی بی‌تفاوت و اقدام به دریافت کرایه اضافه می‌نمایند برخورد قاطع می‌شود.

تاکنون بیش از ۲۵ راننده تاکسی که دستورات بهداشتی را رعایت نکردند جریمه شدند و این روند ادامه دارد و شهروندان نیز می‌توانند تخلفات را به سازمان تاکسیرانی شهرداری اعلام کنند.

پلمپ مراکز بی‌توجه به دستورات بهداشتی

علی احسان خویشوند رئیس مرکز بهداشت نهاوند نیز از تشدید نظارت‌ها در روزهای سخت کرونایی نهاوند گفت: طبق مصوبه ستاد کرونا هر صنف و مکان و مرکزی که با سلامت شهروندان در ارتباط باشد و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.

وی اظهار داشت: بازرسی‌ها به‌صورت شبانه‌روزی به‌وسیله تیم‌های مشترک ادامه دارد و تا امروز چندین باشگاه ورزشی و مراکز عرضه قلیان و اصنافی که رعایت نمی‌کنند پلمپ شده‌اند و یا اخطار دریافت کرده‌اند.

 

 

رئیس مرکز بهداشت نهاوند افزود: همچنین مراکزی که به علت فعالیت غیرمجاز که هم‌زمان با موج سوم همه‌گیری ویروس کرونا فعالیت آن‌ها ممنوع شده است و به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کردند، پلمپ شدند.

وی به تعطیلی مراکز عرضه قلیان اشاره کرد و گفت: شدیدتر از قبل با متخلفین و کسانی که در کافی‌شاپ‌ها و اماکن عمومی اقدام به عرضه قلیان می‌نمایند برخورد خواهد شد.

خویشوند عنوان کرد: نانوایی‌ها، سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی، اصناف و مراکز تجمع جمعیتی موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و مردم نیز باید در این زمینه همکاری کنند تا بر این بیماری غلبه کنیم.

مراسم ختم کانون انتشار ویروس کرونا در نهاوند

با توجه به بافت فرهنگی نهاوند و شهرهای اطراف حضور در مراسم‌های به‌ویژه ختم و عروسی از دیرباز در این منطقه مرسوم بوده است ولی با توجه به شرایط کرونا شهروندان نیز باید در این‌گونه مراسم‌ها حضور پیدا نکنند.

با اتمام ماه صفر مراسم‌های عروسی در شهرستان هم شروع خواهند شد و مراسم ختم نیز متأسفانه همچنان شلوغ برگزار می‌شوند که کنترل این بیماری را سخت‌تر کرده است.

با توجه به این مشکلات و بنا به گفته مسئولان بعد از هر مراسم ختم تعدادی از همشهریان متأسفانه به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند که باید ستاد کرونا شهرستان در این زمینه هم تصمیمی قاطع و با ضمانت اجرایی اتخاذ کند.

 

 

بر این اساس ستاد کرونا شهرستان اعلام کرده است؛ هیچ مجوز فوتی صادر نخواهد شد مگر اینکه خانواده اموات تعهد بدهند که هیچ‌گونه مراسمی برگزار نمی‌کنند و با توجه به وضعیت بحرانی شهرستان تا پایان بحران برگزاری هرگونه مراسم ختم با حضور بیشتر از ۱۰ نفر و هر مراسم عروسی در سطح شهرها و روستاها ممنوع است و با متخلفین شدیداً برخورد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، به نظر می‌رسد در شرایط بحرانی نهاوند نیاز به یک عزم همگانی برای غلبه بر ویروس منحوس کرونا است و هم مسئولان و ستاد کرونا باید به وظیفه خود عمل کنند و هم شهروندان با زدن ماسک و عدم حضور در تجمعات به کمک کادر درمان شهرستان بیایند تا بتوان شهرستان را از این وضعیت بحرانی و حاد کرونا خارج کرد.

بنا بر آمار اعلام‌شده تا امروز در شهرستان نهاوند ۵۶۷ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که فقط در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که نشان‌دهنده وضعیت وخیم این شهرستان است.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما