تازه های سایت

کد مطلب: 41855
12. خرداد 1399 - 8:44
در این روزهایی که خطر کرونا جدی‌تر و میزان ابتلا در نهاوند بیشتر شده، وضعیت سراب‌های این شهر و تجمع مردم در مکان‌های تفریحی نگران‌کننده و نیازمند ورود جدی مسئولان و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای موج جدید سفرها است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، پس از اوج‌گیری شیوع کرونا در کشور و به‌تبع آن در شهر نهاوند محدودیت‌هایی در همه بخش‌های شهرستان برای مقابله با این بیماری اعمال شد و مناطق گردشگری و سراب‌های نهاوند نیز مسدود و از ورود مسافر و گردشگر به این مکان‌ها جلوگیری شد.

شهر نهاوند که با داشتن ۱۲ سراب زیبا و پر آب و با داشتن سراب‌های معروف گیان و گاماسیاب و فارسبان به شهر سراب‌ها مشهور است در ایام کرونایی برنامه‌ای برای پذیرش و میزبانی از گردشگران نداشت و با ایجاد موانعی از ورود به سراب‌ها جلوگیری می‌شد.

متأسفانه چند روزی است که ظاهراً مردم و مسئولان شرایط را عادی دیده‌اند و حجم زیادی از خودروها در مناطق تفریحی و گردشگری نهاوند و به‌ویژه سراب‌های شهرستان مشاهده می‌شود که علامت خوبی برای مقابله با کرونا نیست.

تصاویر قابل‌تأملی از حجم زیاد خودروها در سراب فارسبان نهاوند در روزهای کرونایی نیز منتشر شد که بر این نگرانی افزود و البته حجم زیاد مسافرانی که به گفته مردم محلی از دیگر مناطق کشور و حتی شهرهای هم‌جوار و درگیر با کرونا برای بازدید از سراب‌ها به نهاوند واردشده‌اند؛ نشان می‌دهد که خطر در کمین است و متأسفانه از طرف مردم و مسئولان عزمی برای مدیریت این شرایط دیده نمی‌شود.

 

 

سؤالاتی که در اذهان مردم نهاوند مطرح می‌شود این است که متولی این سراب‌ها کیست؟ مسئولان ستاد مقابله با کرونا تدبیری برای این شلوغی ندارند؟ مگر اعلام‌نشده تا اطلاع ثانوی مراکز گردشگری نهاوند بازنیست؛ پس این‌همه خودرو چگونه خود را به سراب‌ها و دیگر مراکز تفریحی رسانده‌اند.

متولی سراب‌ها اداره میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند نیست

محسن جانجان رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: وظیفه تأمین شرایط و ایجاد زیرساخت‌ها در سراب با این اداره است ولی متولی بازگشایی و یا انسداد این مکان‌ها اداره میراث فرهنگی نیست.

وی اظهار داشت: ستاد مقابله با کرونا در این مورد تصمیم می‌گیرد و همه باید دستورات این ستاد را اجرایی کنیم و این ستاد است که دستور بازگشایی و مسدود بودن را صادر می‌کند.

رئیس میراث فرهنگی نهاوند افزود: متولی سراب گیان شهرداری این شهر و متولی سراب گاماسیاب و فارسبان منابع طبیعی است و ما فقط در بخش گردشگری می‌توانیم دخالت کنیم.

وی در رابطه با شلوغی مرکز گردشگری و تفریحی سراب فارسبان نیز گفت: این مرکز خصوصی است و از اداره میراث فرهنگی و گردشگری مجوز دارد و طبق قانون مجاز به فعالیت است و اگر خدماتی بدهد ایرادی ندارد چون طبق دستورالعمل اجازه بازگشایی دارد.

جانجان بیان داشت: با توجه به شرایط کرونایی شهرستان، احتمال ایجاد محدودیت در سراب فارسبان و بستن این سراب وجود دارد ولی ستاد مقابله با کرونا باید این تصمیمات را اعلام کند.

 

 

بام نهاوند شلوغ و خطرناک

پروژه بام نهاوند که بعد از ساماندهی به یکی از زیباترین مراکز گردشگری استان در نوع خود تبدیل‌شده است این روزها میزبان شهروندان زیادی است و با تأمین روشنایی و ایجاد چندین راه دسترسی مکان خوبی برای حضور خانواده‌ها شده است.

این ایجاد زیرساخت‌ها و ساماندهی این مکان خبر خوبی برای شهروندان است ولی متأسفانه در شرایط کرونایی و احتمال اوج‌گیری این بیماری مسئولان شهرداری و البته خود مردم باید با درک شرایط از حضور پرحجم در این مکان گردشگری خودداری کنند.

حضور زیاد موتورسواران جدا از ایجاد مزاحمت برای خانواده‌ها باعث شده است که این مکان به یکی از کانون‌های جمعیتی تبدیل شود و زنگ خطر شیوع کرونا را برای شهروندان به صدا دربیاورد و تدبیر مسئولان برای ساماندهی این وضع را می‌طلبد.

 ورودی سراب گیان نهاوند همچنان مسدود است

علی جلالی شهردار گیان گفت: ورودی سراب گیان بعد از شیوع کرونا و طبق دستور ستاد مقابله با این بیماری مسدود شده است و کسی حق ورود به سراب را ندارد.

وی اظهار داشت: تا این لحظه مجوزی برای بازگشایی سراب گیان توسط ستاد پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا صادر نشده و همچنان ورودی‌های سراب گیان مسدود است.

این سراب که جزء پر بازدیدترین منطقه شهرستان نهاوند است باوجود تعطیل بودن ولی متأسفانه حجم زیادی از خودروها روزانه در پشت موانع مسدودکننده ورودی سراب مشاهده می‌شود که علامت خوبی نیست.

باوجود مسدود بودن این سراب ولی با توجه به شرایط منطقه سراب گیان و داشتن ورودی در بخش‌های دیگر خیلی از گردشگران خودروها را در قبل از ورودی پارک کرده و به روش‌های مختلف وارد سراب می‌شوند که تعداد زیادی از این خودروها پلاک‌های غریبه هستند.

 

 

اوج‌گیری کرونا در نهاوند و اعمال محدودیت‌ها

در روزهای گذشته به دلیل  شیوع کرونا در شهرها و استان‌های هم‌جوار محدودیت‌هایی در ورود به نهاوند اعمال شد و با توجه به اینکه نهاوند با دو استان در وضعیت هشدار یعنی لرستان و کرمانشاه هم‌ مرز و مسیر تردد در بین این دو استان است اکیپ‌های غربالگری در ورودی این شهرها مستقر شدند.

این اکیپ‌ها در محور نهاوند به نورآباد استان لرستان مستقرشده‌اند و مسیر سراب گاماسیاب نیز در این مسیر قرار دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان برای ایجاد محدودیت در سراب گاماسیاب است.

با توجه به اینکه سراب گاماسیاب در قبل از ایستگاه غربالگری هلال‌احمر نهاوند قرار دارد مردم باید برای حضور در این سراب مراقبت باشند و با توجه به شیوع بالای کرونا در استان لرستان این موضوع را مهم تلقی کنند.

 

 

بستری شدن ۲۹ نفر در روزهای اخیر در بیمارستان نهاوند

دارابی رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند نیز در گفت و گو با حبرنگار ما گفت: مردم باید فاصله‌گذاری را رعایت کند و حتی‌المقدور از تردد به مناطق دارای تمرکز جمعیتی خودداری کنند.

وی اظهار داشت: خطر کرونا در کمین است و در روزهای اخیر وضعیت شهرستان نهاوند جالب نیست و تعداد افراد بستری کرونایی و مشکوک به کرونا در حال افزایش است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند افزود: در روزهای اخیر ۲۹ نفر کرونایی و مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری‌شده‌اند که اصلاً آمار خوبی نیست و این نشان می‌دهد مردم باید مراقب باشند.

وی عنوان کرد: با توجه به حضور مردم در مکان‌های شلوغ مانند مناطق تفریحی و هم‌جواری با شهرهای آلوده لازم است مردم نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند تا با موج جدید این بیماری مواجه نشویم و البته حضور در سراب‌های نهاوند اصلاً علامت خوبی نیست.

به گزارش پایگاه خبری گرو؛ با توجه به اینکه مجوزی برای بازگشایی سراب‌ها صادر نشده است خود مردم در درجه اول باید از تردد به سراب‌ها و مناطق گردشگری نهاوند خودداری کنند و مسئولان نیز باید با جدیت مصوبات ستاد مقابله با کرونا را اجرایی کنند.

شهروندان و مسئولان باید با توجه به شرایط کرونایی نهاوند و خطری که در کمین مردم است با اتخاذ تدابیری از تجمع مردم در به‌ویژه سراب‌های نهاوند جلوگیری کنند و شهروندان نیز به دستورات ستاد مقابله با کرونا عمل کنند و به هر طریقی سعی در دور زدن این تصمیمات نداشته باشند.

متأسفانه روند رو به رشد ابتلا به این بیماری در نهاوند در روزهای اخیر نشان می‌دهد که باید مراقبت شود و با توجه به‌احتمال موج جدید سفرها در روزهای آینده مسئولان باید بهترین تصمیمات را برای حفظ سلامت شهروندان اتخاذ کنند و مردم هم باید بدانند شرایط به‌هیچ‌عنوان عادی نشده است.

گزارش از مهدی سهرابی

 

دیدگاه‌ها

آقای جانجان کلوای نهاوند را از ملایر پس گرفتید؟ پرونده ثبت جهانی سرابهای نهاوند را انجام دادید؟ لائودیسه را کشف نکردید؟ یه کار مثبت برای نهاوند انجام دهید...

دیدگاه شما