تازه های سایت

کد مطلب: 40675
11. اسفند 1398 - 8:56
بارش های سیل آسای هفته اول اسفندماه در استان همدان و تمرکز بارندگی ها در نهاوند موجب برجای ماندن خسارت دربخش کشاورزی شد به طوری که در حوزه شیلات و مزارع پرورش ماهی خسارت قابل توجه است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، استان همدان هفته اول اسفندماه سال جاری را با بارش شدید باران پشت سر گذاشت به طوری که در استان همدان بیشترین میزان بارندگی طی روزهای پنجم و ششم و هفتم این ماه ثبت شد و به طور میانگین ۸۲ میلی‌متر بارش ثبت شده است.

میزان بارش‌ها در شهرستان‌های مختلف استان همدان متفاوت بود به طوری که به عنوان نمونه بارش‌ها در ملایر سد کلان را سرریز کرد و حجم عظیمی از سد اکباتان همدان نیز پر شد.

طبق گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان طی بارندگی این دو روز در شهرستان همدان به میزان ۹۶ میلیمتر بارش باران و برف ثبت شد و ذخیره سد کلان ملایر به ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب رسید.

تشکیل جلسه فوری و شبانه ستاد بحران نهاوند

وضعیت بارش‌ها در شهرستان نهاوند تا حدودی متفاوت بود و شدت و میزان بارش‌ها به حدی بود که جلسه فوری و شبانه ستاد بحران نهاوند ساعت ۳ بامداد هفتم اسفندماه با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان تشکیل شد و با توجه به شدت بارندگی تمهیدات لازم برای رفع و جلوگیری از آسیب‌های سیلاب انجام شد.

در این وضعیت ۸ مدیر استان همدان به منظور امداد رسانی؛ به روستاهای گرفتار شهرستان نهاوند اعزام شدند و با مدیریت اوضاع تا حدودی زیادی سیلاب مهار شد اما این بارندگی خساراتی را به بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی وارد کرد.

مدیر پدافند غیرعامل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون خسارت‌های به بار آمده با بیان اینکه بر اساس اطلاعات هواشناسی که قبل از آغاز بارش‌ها پیش بینی کرده بود در شهرستان‌های جنوبی استان بیش از ۱۲۰ میلی متر بارندگی و در شهرستان‌های شمالی بیش از ۱۰۰ میلی متر بارندگی صورت گرفت که اطلاع رسانی از طرف روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت شهرستان‌ها انجام شد، گفت: اقدامات پیشگیرانه ای بر اساس اطلاع موجود برای نقاط آسیب پذیر در مزارع و زیرساخت‌های کشاورزی مشخص و اقدامات پیشگیرانه صورت گرفت.

آب گرفتگی مزارع و آسیب مزارع پرورش ماهی

احد ظفری با بیان اینکه علی رغم اقدامات انجام شده متأسفانه بر اساس میزان بارندگی که در شهرستان نهاوند و سایر شهرستان‌ها اتفاق افتاد در شهرستان نهاوند شاهد آب گرفتگی مزارع و آسیب رسیدن به مزارع پرورش ماهی در حاشیه رودخانه‌ها بودیم، گفت: در حال حاضر بررسی‌های لازم انجام شده و در حال جمع بندی خسارت‌های وارده به مزارع گندم، کلزا و اماکن نگهداری دامی هستیم.

وی بیشترین خسارت وارده در حوزه جهاد کشاورزی به سبب بارش باران سیل آسای اخیر را به حوزه شیلات و مزارع پرورش ماهی عنوان کرد و گفت: میزان دقیق خسارت‌ها توسط کارشناسان در حال بررسی است.

بارش باران منجر به تخریب برخی اماکن دامی شد

مدیر پدافند غیرعامل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در بعضی از شهرستان‌ها همچون شهرستان اسدآباد بارش باران منجر به تخریب برخی اماکن دامی شد که در حال بررسی میزان خسارت هستیم و بر اساس اطلاعات دریافت شده از مدیریت شهرستان‌ها و بازدیدهای میدانی صورت گرفته مقرر شده با هماهنگی فرمانداری و مدیریت جهاد کشاورزی خسارات مشخص و به سازمان جهاد کشاورزی اعلام شود تا به مراجع ذی صلاح همچون استانداری، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت بحران کشور انعکاس و تمهیدات و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

ظفری با اشاره به مزارع بیمه شده نیز گفت: در خصوص مزارعی که دارای بیمه حوادث هستند هماهنگی لازم با صندوق بیمه در حال انجام است تا در اسرع وقت از مزارع آسیب دیده بازدید کنند تا بتوانند خسارت افرادی که تحت پوشش بیمه هستند را ارزیابی و پرداخت کنند.

آمار دقیقی وجود ندارد

وی با یادآوری اینکه اختیار اولیه برای احصای آمار دقیق به شهرستان‌ها واگذار شده اما در حال حاضر آمار دقیقی در این حوزه وجود ندارد چراکه در مزارع پرورش ماهی با توجه به استمرار گل آلود بودن آب مزارع ماهی؛ امکان از بین رفتن ماه‌یها نیز وجود دارد، گفت: به همین دلیل تا چند روز آینده آمار دقیق در دسترس نیست.

مدیر پدافند غیرعامل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه کشور ما از خطرات و ناهنجاری‌های اقلیمی مصون نیست و همیشه با مخاطرات بخش کشاورزی در موارد مختلف روبرو هستیم لذا توصیه می‌شود کشاورزان نسبت به بیمه محصولات کشاورزی، اماکن پرورش دام، مزارع پرورش ماهی و غیره اقدام و به هشدارها و اطلاعیه‌های هواشناسی‌های کشاورزی توجه کنند، گفت: در این صورت با مواجه شدن با مخاطرات ضرر کمتری به بار می‌آید.

وی استحکام سازی واحدهای تولیدی را از دیگر موارد قابل توجه برای بهره برداران بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: برخی از واحدهای تولیدی بهره برداران نیازمند مقاوم سازی دارد که می‌توانند با بهره گیری از تسهیلات قابل ارائه در این زمینه اقدام کنند.

کشاورزان باید با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و پر کردن فرم گزارش خسارت در این خصوص اقدام کنند ظفری در خصوص تشکیل پرونده بهره برداران متضرر شده در بحث سیل اخیر نیز، گفت: این مهم نیازمند داشتن گزارش اولیه است و کشاورزان باید با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و پر کردن فرم گزارش خسارت در این خصوص اقدام کنند.

وی گفت: پس از آن بازدیدهای میدانی باید به تأیید مدیریت بحران استانداری، معاون برنامه و بودجه استانداری و معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استاندار برسد تا خسارت‌ها از طریق پرداخت تسهیلات به کشاورزان جبران شود.

مدیر پدافند غیرعامل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در بحث سیل فروردین ماه خساراتی در بحث باغی، زراعی، شیلات و غیره به استان وارد شد که خوشبختانه از اولین استان‌هایی بودیم که گزارش خسارات را به مراجع ذی صلاح ارسال کردیم و تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان اختصاص داده شد.

ثبت ۱۸ هزار و ۶۰۰ پرونده در سامانه «سجا»

ظفری گفت: از ۱۸ هزار و ۶۰۰ پرونده ثبت شده در سامانه سجا تقریباً تسهیلات ۱۰ هزار ۱۷۰ مورد پرداخت و برای ۷۲۰ مورد نیز که تأیید نشده بود اصلاحات انجام شده و آماده ثبت در سامانه هستند.

وی با بیان اینکه به کسانی که دچار خسارت شدند رقم‌های تأیید شده توسط کمیته شهرستانی پرداخت شده و اگر مواردی پرداخت نشده احتمال اینکه شماره شبا آنها مشکل داشته باشد وجود دارد که در حال اصلاح هستند، گفت: در رابطه با تسهیلات ارزان قیمت هم از استان‌های فعال کشور هستیم که جای تقدیر از بانک‌های عامل استان دارد.

اختصاص ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای زیرساخت‌های بخش کشاورزی

مدیر پدافند غیرعامل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در رابطه با زیرساخت‌های بخش کشاورزی نیز ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای زیرساخت‌های بخش کشاورزی شامل جاده بین مزارع، کانال‌های انتقال آب، قنوات و زه کشی اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه ۱۹۱ میلیارد تومان امهال تسهیلات خسارت دیدگان را داشتیم که خوشبختانه بر اساس اعتباراتی که برای استان در نظر گرفته شد و جلسات برگزار شده مقرر شد بانک‌ها نسبت به امهال سررسید تسهیلات کشاورزان از یک مهر ۹۶ تا ۳۱ شهریور ۹۸ اقدام و کشاورزان به بانک‌ها مراجعه کنند، گفت: بر این اساس پرداخت اقساط آنها تا ۳ سال به تعویق می‌افتد و سود جریمه دیرکرد آنها نیز بخشیده می‌شود.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد خسارت بارندگی‌های هفته اول اسفندماه در همدان بیش از آن چیزی است که انتظار می‌رفت و باید منتظر تکمیل برآوردها بود تا پس از آن با تشکیل پرونده جبران ضررهای کشاورزان آغاز شود.

دیدگاه شما