تازه های سایت

کد مطلب: 39787
21. آذر 1398 - 8:52
نهاوند شهر تاریخی و شهر سراب های جوشان، منطقه ای که کاوش و تحقیقات علمی به صورت جدی و گسترده در آن انجام گرفته و آثار باستانی و تاریخی آن نیز مطرح شده، مکان های قدیمی متعددی از این منطقه دارای ارزش های غنی تاریخی است که در تاریخ ایران و جهان تأثیرگذار است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، از جمله این مکان های تاریخی حمام حاج آقا تراب است که در بافت قدیمی شهر در محله علی آباد قرار دارد، از بناهای زیبا با سبک معماری دوران صفویه و مربوط به دوران قاجار که توسط مرحوم حاج میرزا محمدنقی از خوانین و معتمدین و محترمین شهر ساخته شده و به نام فرزندش حاج آقا تراب معروف شده است.

بنای این ساختمان یکی از معدود جاذبه های تاریخی و قابل بازدید در نهاوند محسوب می شود که به حمام دوقلوها معروف است. این حمام از دو بخش مجزای مردانه و زنانه تشکیل شده که هر یک از آنها با ماکت های مجزا تزئین شده، در بخش مردانه مراسم شستشو به نمایش گذاشته شده و در بخش زنانه مراسم حنابندان و عروسی به تصویر کشیده شده که علاوه بر دو قسمت مردانه و زنانه، ماکت ها از حمام سرد و گرم، حجره شاه نشین و خزینه نیز دارد.

حمام از دو قسمت تشکیل شده؛ قسمت اول دارای سردینه حمام سرد و گرمینه حمام گرم که شامل مکانی بزرگ بوده و مورد استفاده رجال، اشراف و شاهزادگان قرار می گرفته و قسمت دوم همان حمام که آن هم به نوبه خود دارای سردینه و گرمینه بوده، ویژه افراد عادی و طبقات پایین جامعه بوده است.

در سردر ورودی این بنا، کتیبه ای نصب شده که نام بانی حمام و تاریخ ساخت آن را در سال ۱۲۳۰ هجری شمسی در زمان ناصرالدین شاه بیان می کند. بر هلالی بالای ستون های حمام، تصاویر زیبایی از شاهنامه نقش بسته که گویای داستان جنگ رستم با دیو سفید است که با هفت رنگ، صحنه هایی از داستان شاهنامه را نشان می دهد که به طرز ماهرانه ای کاشی کاری شده است.

قسمت رختکن حمام نیز با گچ بری های اسلیمی، به زیبایی تزئین شده که هم اینک این حمام به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. حمام حاج آقا تراب از بناهای تاریخی نهاوند است که طی شماره ۳/۱۴۹۲ مورخه ۵۶/۹/۲۲ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، میراث فرهنگی، گردشگری شهرستان نهاوند به خبرنگار ایسنا گفت: فاز دوم مرمت حمام حاج آقا تراب نهاوند از اعتبارات سال ۹۸ به مدت هفت روز است که آغاز شده است.

محسن جانجان با بیان اینکه فاز اول مرمت حمام حاج آقا تراب ابتدای سال ۹۸ و از اعتبارات سال ۹۷ آغاز شده و به پایان رسیده است، گفت: حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای حمام حاج آقا تراب درنظر گرفته شده که بازسازی و مرمت آن شامل تزئینات و آهک بری، جداره های داخلی، مرمت کلی داخل حمام، بام سازی و مرمت تخصصی آن است.

انتهای پیام

دیدگاه شما