تازه های سایت

کد مطلب: 38542
11. شهريور 1398 - 8:53
ماه محرم شروع جنبش و جوش جدید در میان جوانان و مردمی است که لحظه‌به‌لحظه در انتظار ماه عزای اباعبدالله بودند و مردم نهاوند نیز که با آیین‌های مختلف و زیبای خود با این ماه همراه شده‌اند تدارک ویژه‌ای برای عزاداری در دهه اول ماه محرم انجام داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، فرارسیدن ماه عزای سرور و سالار شهیدان باعث ایجاد شور حسینی در بین مردم و به‌خصوص جوانان شده است و مساجد و هیئت‌ها برای برپایی عزاداری امام حسین (ع) آماده می‌شوند.

جوانان نهاوندی چند روزی است که در مساجد و تکایا جنب‌وجوش زیادی دارند و به عشق ماه محرم شبانه‌روز در حال تلاش هستند و نصب بیرق‌های عزا و آماده کردن حسینیه‌ها، تکایا، هیئت‌ها و مساجد را هرچه سریع‌تر انجام می‌دهند تا برای میزبانی شایسته از عزاداران حسینی آماده شوند.

تمیز کردن مساجد و نصب پارچه‌های سیاه و منقش به اسامی مبارک ائمه اطهار و شهدای کربلا در میدان‌ها و کوچه‌ها به‌صورت خودجوش و مردمی خبر از رسیدن ماه محرم می‌دهند و هرکس به هر طریقی می‌تواند در دستگاه امام حسین کار می‌کند و آهسته‌آهسته ایستگاه‌های صلواتی برپا می‌شوند تا به عزادارت خدمت‌رسانی کنند.

شروع ماه محرم در مناطق مختلف کشور با آداب‌ورسوم مردم آن محل‌ها عجین شده است و مردم با آیین‌های مختلفی به استقبال مکاه محرم می‌روند که مردم شهرستان نهاوند نیز با رسوم خاص خود به استقبال ماه محرم می‌روند.

 

 

“رخصت یا مولا” مراسمی مخصوص نهاوند

یکی از مراسمی که در کشور تنها در شهرستان نهاوند اجراشده است مراسم “رخصت یا مولا” است که در اولین شب از ماه محرم در زورخانه برگزار می‌شود.

محسن عباسی از بانیان مراسم رخصت یا مولا در گفت‌وگو با ما می‌گوید: عشق به امام حسین (ع) و عزاداری برای ایشان و اصحاب باوفایشان و کار در دستگاه اباعبدالله همیشه برای همه باعث افتخار بوده است و خیلی خوشحالیم در این راه قدم برمی‌داریم.

وی ادامه داد: شور و اشتیاق جوانان و ورزشکاران نهاوندی باعث شده است که هرساله در شب اول ماه محرم مراسم رخصت یا مولا باشکوه خاصی برگزار شود.

عباسی گفت: در این مراسم ورزشکاران و پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای با برگزاری مراسم در گود زورخانه از مولا علی (ع) برای شروع عزاداری برای فرزندشان امام حسین (ع) و حضرت عباس(ع) رخصت و اجازه می‌گیرند.

 

 

وی ادامه داد: این مراسم مذهبی در فضایی معنوی و بافضیلت برگزار می‌شود و همراه با قرائت قران و دعا انجام می‌شود و سپس ورزشکاران ورزش پهلوانی نهاوند در مقام امام حسین (ع) مرثیه‌سرایی می‌کنند.

عباسی اظهار داشت: نوحه‌خوانی و سینه‌زنی بانوای مداحان و ذکر مصیبت در رثای شهدای دشت کربلا از دیگر برنامه‌های این مراسم است که با حضور جوانان برگزار می‌شود.

وی گفت: اجرای مراسم تعزیه با حضور هیئت‌های مختلف شهرستان که هرسال توسط یک هیئت برگزار می‌شود باعث شده است تا این مراسم با همدلی و همراهی همه برگزار شود.

عباسی افزود: در مراسم رخصت یا مولا با حضور پهلوانان و پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای نهاوند در ورودی زورخانه شال عزای امام حسین (ع) بر گردن حاضران انداخته می‌شود که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این مراسم است.

وی گفت: این مراسم با استقبال مردم مواجه شده است و از این بابت خیلی خوشحالیم که توانسته‌ایم درراه امام حسین (ع) قدمی کوچک برداریم که امیدواریم از ما قبول شود.

 

عزاداری در ۱۹۶ هیئت شهرستان نهاوند

هیئت‌های عزاداری نهاوند در مناطق مختلف شهر و روستا با قدمت زیاد همچنان به عشق امام حسین میزبان خیل عزاداران هستند که چند سالی است توسط اداره تبلیغات اسلامی برای برنامه‌ریزی بهتر شناسنامه‌دار شده‌اند.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2019-08-31_14-08-30.jpg

 

حجت‌الاسلام موسی محبی رئیس اداره تبلیغات اسلامی نهاوند دراین‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: مردم مؤمن و انقلابی شهرستان نهاوند از دیرباز عشق و ارادت خود را به ائمه اطهار نشان دادند و مردمی باایمان هستند.

وی اظهار داشت: شور جوانان نهاوندی در این ایام به‌خوبی قابل‌مشاهده و لمس کردن است و از این شور می‌توان به میزان ارادت عملی مردم نهاوند به سید و سالار شهیدان پی برد.

محبی گفت: برای بهره‌مندی بیشتر از این ایام و تشریح اهداف قیام عاشورا و همچنین اقامه نماز در هیئت‌ها امسال نیز اعزام مبلغان در دستور کار است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۱۸۰ مبلغ را برای اعزام به مناطق مختلف شهرری و روستایی پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این مبلغان هم شامل مبلغان مرد و بانوان می‌شود و در روز اول محرم به مناطق مختلف اعزام می‌شوند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی نهاوند افزود: در شهرستان نهاوند چند سالی است که کار شناسنامه‌دار کردن هیئت‌های مذهبی شروع‌شده است تا هیئت‌ها مسئول داشته باشند و برای هماهنگی کارها به‌پیش برود.

وی گفت: تا امروز ۱۹۶ هیئت مذهبی در شهرستان نهاوند شناسنامه‌دار و ساماندهی شده‌اند و در این هیئت‌ها مراسم‌های دهه اول محرم برگزار می‌شود.

 

ساخت بزرگ‌ترین نمایشگاه نمونک گلی بازسازی واقعه کربلا توسط جوانان نهاوندی

حدود دو دهه است که با تلاش و خوش‌ذوقی جمعی از جوانان یکی از روستاهای نهاوند نمایشگاه باشکوهی از بازسازی واقعه کربلا با گِل ساخته می‌شود و میزبان هزاران عزادار است.

به سراغ مسئول این نمایشگاه رفتیم تا در این مورد نحوه ساخت و بخش‌های مختلف این نمایشگاه توضیح دهد.

علی پیرزادی می‌گوید: حدود ۲۰ سال است که جمعی از جوانان مؤمن و بسیجی روستای “تُکه ” از توابع بخش مرکزی نهاوند با ایده خود محلی را ساختند که واقعه کربلا را بازسازی می‌کند.

وی ادامه داد: چند روز قبل از شروع ماه محرم، جوانان تدارکات ساخت این نمایشگاه را فراهم می‌کنند و با تلاش خود این نمایشگاه نمونک گلی را به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه بازسازی واقعه کربلا در استان همدان معرفی کرده‌اند.

 

 

مسئول این نمایشگاه گفت: با توجه به بخش‌های این نمایشگاه نام آن را “نمایشگاه از بقیع تا کربلا ” نام‌گذاری کردیم چون از زمان حرکت امام حسین (ع) تا حادثه کربلا را روایت می‌کند.

وی بیان کرد: این نمایشگاه در ۱۸ غرفه با گل و چوب و خشت ساخته می‌شود و سپس غرفه‌ها نورپردازی و طراحی می‌شود و جلوه‌ای زیبا را تشکیل می‌دهند.

پیرزادی افزود: واقعه روز عاشورا، تاسوعا، تل زینبیه، شهادت حضرت عباس (ع)، شهادت حضرت علی‌اکبر و علی‌اصغر (ع)، نمایی زیبا از بین‌الحرمین از دیگر بخش‌های دیدنی این نمایشگاه است.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2019-08-31_14-08-21.jpg

 

وی ادامه داد: تمثال مبارک سه شهید سرافراز روستا و تصاویری از نحوه شهادت شهیدان گران‌قدرمان در کنار این نمایشگاه از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است که نشان می‌دهد شهدای ما به تأسی از شهدای کربلا به شهادت رسیدند.

مسئول این نمایشگاه گفت: قصرهای کوفه، مسجد کوفه، قصرهای یزید و عبیدالله بن زیاد که در نمونه‌های کوچک و گلی ساخته‌شده‌اند دیگر بخش‌های نمایشگاه از بقیع تا کربلا هستند.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2019-08-31_14-08-22.jpg

 

وی ادامه داد: تلاش کودکان خردسال در کنار جوانان برومند و مؤمن این روستا برای اتمام عملیات ساخت این نمایشگاه در نوع خود بی‌نظیر است نشان‌دهنده عشق به امام حسین (ع) است که دیدن این صحنه اشک هر بیننده‌ای را جاری می‌کند.

پیرزادی بابیان اینکه این نمایشگاه هرساله میزبان هزاران نفر از مردم و مسئولان محلی و استانی است؛ افزود: این نمایشگاه الآن در مراحل پایانی ساخت است و دریکی دو روز آینده آماده می‌شود و امسال نیز میزبان مشتاقان خواهد بود.

وی بیان داشت: هزینه ساخت این نمایشگاه را خود مردم روستا و خیران متقبل می‌شوند و کار فرهنگی بسیار خوبی برای روایت تصویری و عینی از واقعه عاشورا است.

 

تعزیه میراثی کهن در عزاداری ماه محرم

یکی دیگر از مراسم‌های قابل‌توجه در نهاوند برگزاری مراسم تعزیه در نقاط مختلف شهر و روستاهای نهاوند است که قدمتی تاریخ دارد.

سیف یکی از فعالان برگزاری مراسم تعزیه در نهاوند می‌گوید: در ماه محرم بساط مراسم تعزیه در جای‌جای شهرستان نهاوند برقرار است و علاقه‌مندان بی‌شماری دارد به‌طوری‌که در شب‌ها اجرای مراسم تعزیه جا برای مشاهده تعزیه پیدا نمی‌شود.

وی گفت: هنر تعزیه از قدیم در مراسم عزاداری امام حسین (ع) رواج داشته است و باگذشت سال‌ها ولی هنوز طرفدار دارد و بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد.

 

 

سیف افزود: گروه‌های تعزیه در شهرستان نهاوند از بهترین هنرمندان این منطقه در این بخش هستند با زبان هنر و نمایش حادثه کربلا را روایت می‌کنند.

وی بیان داشت: منطقه حسن‌آباد، دوخواهران، پای قلعه و دیگر مناطق قدیمی شهرستان نهاوند مراکزی هستند که مراسم تعزیه از قدیم در این مناطق رونق داشته و همچنان پرطرفدار است.

این هنرمند تعزیه‌خوانی گفت: امسال نیز گروه‌های تعزیه خود را برای اجرای مراسم آماده می‌کنند و با حضور گروه‌هایی از شهرهای دیگر بر غنای کار هنرمندان نهاوندی نیز افزوده‌شده است.

از دیگر اقداماتی که در شهرستان نهاوند در ایام ماه محرم انجام می‌شود سیاه‌پوش کردن کوچه‌ها و مساجد و برگزاری مراسم‌های دعا و نوحه‌خوانی در منازل است که رونق خود را دارد و پخت و توزیع غذای نذری در بین مردم نهاوند نیز از دیرباز رواج داشته است و سفره کرم و بخشش اهل‌بیت در سراسر شهرستان گسترده شده است.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما