تازه های سایت

کد مطلب: 38174
6. مرداد 1398 - 8:25
۱۷۰۰هکتار از اراضی نهاوند با تولید نزدیک به ۵ هزار تن زیر کشت کلزا است که ۷۰درصد روغن گیاهی تولیدی استان را تولید می کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حسین خردمند مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه بیش از یک دهه از  اجرای سیاست خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی و توسعه کشت دانه های روغنی  از جمله کلزا و افتابگردان می گذرد،گفت: خوشبختانه کشت و تولید این محصول  گسترش پیدا کرده و به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود که با این وجود حدود ۸۰درصد نیاز کشور به دانه روغنی به صورت دانه یا روغن خام از طریق واردات تامین، و در کارخانه‌های روغن کشی پس از فرآوری به روغن خوراکی تبدیل می‌شود.

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

دانه‌های روغنی گیاهی از محصولات با ارزش بخش کشاورزی به شمار می‌روند

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: دانه‌های روغنی گیاهی از محصولات با ارزش بخش کشاورزی به شمار می‌روند که به عنوان ماده اولیه صنایع روغن کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و توسعه کشت این دانه‌ها موجب قطع وابستگی از دیگر کشور‌ها می‌شود.

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

خردمند افزود: تغییرات تولید دانه‌های روغنی در یک دوره ۵۰ ساله که صنایع روغن کشی از تولیدات دانه‌های روغنی کشور بهره‌مند شده اند، نشان می‌دهد که در ابتدا تنها از پنبه دانه و سپس از دو منبع سویا و آفتابگردان و در اواخر دهه هفتاد از سایر محصولات مانند گلرنگ، کلزا و کنجد نیز استفاده می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: با توجه به کمبود منابع آبی در سال‌های اخیر اهمیت کشت دانه‌های روغنی کلزا که هر دانه آن ۴۵ درصد  روغن دارد و یکی از اصلی‌ترین خوراک‌های کارخانجات روغن کشی در کشور است .

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

وی در ادامه افزود:  ریشه گیاه کلزا به دلیل اینکه بیش از ۴۰ سانتی متر در عمق خاک فرو می‌رود در عمل موجب شخم زنی مناسب زمین و عبور هوا به داخل اعماق خاک می‌شود وبنابراین کشت جایگزین کلزا که گندم یا جو است ۳۰ درصد افزایش تولید دارد.

کشت کلزا درمان سال‌های کم آبی است

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: در حال حاضر یکی از اهداف اصلی وزارت جهادکشاورزی تامین و امنیت غذایی مردم در داخل کشور است و، چون یکی از محصولات اساسی مورد نیاز کشور و خانواده‌های ایرانی روغن است با توجه به شرایط موجود باید کشت دانه‌های روغنی شامل آفتابگردان، کلزا و گلرنگ را توسعه داد.

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

وی با بیان اینکه دانه روغنی کلزا به صورت آبی کشت شده و گیاهی است که نیاز آبی کمی دارد بنابراین می‌تواند با غلات تناوب خوبی داشته باشد، گفت: در نهاوند از هر هکتار کلزا ۲ تن و ۲۰۰ کیلو گرم برداشت می‌شود و هم اکنون شهرستان نهاوند با ۷۰ درصد تولید رتبه نخست استان همدان را در اختیار دارد.

 مومنعلی خزایی مالک تنها کارخانه روغن کشی بخش خصوصی استان همدان می‌گوید: تولید سالانه ما در حال حاضر ۴۶ هزار تن روغن خوراکی می‌باشد که ۲۰۰ نفر در این کارخانه فعالیت می‌کنند و با کمک مسئولان برای اجرای طرح توسعه، میزان اشتغال به هزار و ۳۰۰ نفر در حال تلاش هستیم.

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

وی افزود: در صورت حمایت از این واحد و اجرایی شدن طرح توسعه، اشتغال دست کم دو برابر و تولید بیش از ۶۰ هزار تن در سال خواهد رسید، ولی متاسفانه تاکنون خیلی از وعده‌ها تحقق نیافته است.

با کمک مسئولان ظرفیت کارخانه روغن نهاوند به ۶۰هزارتن می‌رسد

مدیر کارخانه تولید روغن نهاوند اظهار داشت: ظرفیت تولید سالیانه کارخانه کشت و صنعت خزل در حال حاضر۴۶ هزار تن روغن نباتی خام از مواد نباتی است که با توجه به مدرن بودن واحد تولیدی ما چهل و یک هزار تن روغن از کارخانه‌های دیگر خریداری، تصفیه و بسته بندی می‌شود.

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

خزایی گفت: کارخانه به طور مستقیم و بدون واسطه محصول کلزا و آفتابگردان کشاورزان نهاوند و حتی استان‌های همجوار را با بالاترین نرخ مصوب خریداری می‌کند به طوری که از سال گذشته خرید رقابتی به وجود آمده است.

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

وی بیان کرد:کارخانه کشت و صنعت خزل نهاونددر ۳ بخش تصفیه‌خانه، روغن‌کشی و نیروگاه ۱۱ مگاواتی فعالیت دارد که در بخش روغن‌کشی از دانه‌های روغنی کلزا، سویا، آفتابگردان ۵۰۰ تن روغن در ۲۴ ساعت استخراج می‌شود که روزانه ۲۵۰ تن روغن تصفیه می‌شود.

خزایی افزود:بخش دیگر کارخانه نیز شامل نیروگاه مولد برق ۱۱ مگاواتی است در حقیقت اولین نیروگاه مقیاس کوچک در ایران است که از گاز برق تولید می‌کند که با راه‌اندازی این نیروگاه یک مگاواتی برق مازاد مصرف کارخانه به اداره برق نهاوند فروخته می‌شود.

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

مدیر شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند خاطر نشان کرد: تا امروز این کارخانه به مساحت ۱۴ هکتار برای ما ۵۵۰ میلیارد ریال سرمایه در بر داشته که ۱۵۰ میلیارد ریال از طریق تسهیلات و مابقی از طریق سرمایه شرکا و به صورت شخصی تأمین شده است و برای تکمیل نیز به ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم متاسفانه تعداد ۲۰ نفر از نیرو‌های فعال این واحد به دلیل مشکلات مواد اولیه و عدم تحقق وعده‌ها و پرداخت نکردن تسهیلات توسط بانک‌های استان خانه نشین شده اند

بانک‌ها برای رونق بیشتر تولید تسهیلات در اختیار تولید کنندگان قرار دهند

این کارخانه‌دار نهاوندی می‌گوید: حاضرم سود ۲۵ درصدی برای تسهیلات ارائه شده را بپردازم، ولی نمی‌دانم چرا وقتی اشتغال‌زایی و رفع بیکاری از اهداف دولت تعریف شده، ولی تعدادی ازمسئولان برای تحقق این هدف به یاری بخش‌های خصوصی نمی‌آیند.

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

وی گفت: در این کارخانه پیشرفته و مدرن واحد‌های مختلف شامل جداسازی ضایعات از دانه‌های روغنی یا بوجاری، شستشو و پخت و پز با حرارت، پهن‌سازی و پرس‌کاری دانه‌های روغنی برای استخراج هر چه بهتر روغن، جداسازی روغن از دانه، تصفیه و پالایش روغن با دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد، بی‌رنگ کردن روغن، افزودن آنتی‌اکسیدان به روغن و تفکیک روغن‌ها بسته به مصارف خوراکی، سرخ کردنی و مراحل بسته‌بندی روغن و تولید بطری‌های ۲۵۰۰ سی‌سی تا یک و نیم لیتری با ظرفیت ۱۲ هزار در ساعت به عنوان اولین واحد تولید بطری‌های پلاستیکی در ایران از بخش‌های مختلف آن می‌باشند.

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

وی عنوان کرد: برای پایداری در تولید و رعایت تناوب زراعی خوب کشت بیش از پنج هزار هکتار با تهیه تمام نهاده‌های این محصول مانند بیمه، کود و بذر را در برنامه داریم و پیگیر هستیم سرمایه در گردش مورد نیاز کشت برای کشاورزان کلزاکار را تامین کنیم تا برنامه ریزی خوبی در تولید و کشت داشته باشند.

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند باهدف اجرای سیاست خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی کشور درسال۱۳۸۵ با عنوان اولین کارخانه روغن کشی خصوصی کلزا و آفتابگردان در زمینی به مساحت ۸۰ هزار متر مربع وبا سرمایه اولیه ۲۲۰میلیارد ریال در روستای صلاح الدین با ایجاد اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر تاسیس و شروع به فعالیت کرد.

نحوه آبیاری کشت کلزا به شکل بارانی ومکانیزه است

نجیب سهرابی یکی از کشاورزان کلزا کار اظهار داشت: نحوه آبیاری کشت کلزا به شکل بارانی و مکانیزه است، که با توجه به اینکه کلزا ارتفاع بلندی پیدا می‌کند آبیاری تحت فشار به صورت کلاسیک ثابت و بالا بردن نازل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین به صورت نشتی نیز آبیاری می‌شود.

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

وی افزود: امسال ۲هکتار کشت کلزا داشتم و دلیل کاشت این محصول در نهاوند روانسازی و خرید تصمینی در خرید، و کم آب بر بودن این محصول موجب می‌شود تا این محصول رقیب سایر محصولات کشاورزی شود.

وی در ادامه افزود: مشکلات موجود در این عرصه از لحاظ بازرگانی و رقابت با سایر محصولات نیاز به آموزش دارد.

این کشاورز نهاوندی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی در استان و کاهش میزان نزولات جوی در سال‌های اخیر و حجم روان آب‌ها بهتر است کشاورزان از محصولات کم آب بر استفاده کنند که یکی از آن‌ها کاشت کلز است.

محمد سیاوشی دیگر کلزا کار نهاوندی بیان کرد: هزینه‌های تولید این محصول و میزان بذر آن نسبت به گندم کمتر خواهد بود همچنین در تناوب با غلات قرار می‌گیرد و بسیاری از بیماری‌ها و آفات گندم مانند پاخوره که به علت کشت مداوم گندم رخ می‌دهد را کنترل می‌کند و نسبت به برخی بیماری‌ها و آفات دیگر هم مقاوم است.

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

وی گفت: کشاورزان در زمان گلدهی و تلقیح کلزا با انتقال زنبورستان‌ها به مزارع از کندو‌های عسل برای افزایش عملکرد استفاده کنند، چون از لحاظ کیفیت پس از کنجد سالم‌ترین روغن برای مصرف انسانی روغن کلزا است.

قیمت هر کیسه کود ۵۰کیلویی به بیش از۱۰۰ هزار تومان رسیده است

علی کیانی دیگر کشاورز کلزاکار نهاوند می‌گوید: پس از اجرای قانون هدف

مندی یارانه‌ها و بالا رفتن قیمت سوخت، هزینه وسایل حمل و نقل همچون تراکتور و نیروی انسانی و کود بالا رفته است، به طوری که قیمت هر کیسه کود ۵۰ کیلویی به بیش از ۱۰۰هزار تومان رسیده است.

ظرفیت  تولید۶۰ تن روغن گیاهی در نهاوند

وی در مورد به صرفه نبودن بیمه محصولات کشاورزی می‌گوید: هزینه محصولات کشاورزی بالاست و برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست که محصولات خود را بیمه کنند.

کیانی افزود: گرانی بذر از جمله دیگر مشکلات کشاورزان منطقه است که مجموعه‌ای از دلایل مختلف موجب شده است که کشاورزان از تولید این محصول فقط برای دوران عایش زمین‌های خود استفاده کنند.

انتهای پیام/س

دیدگاه شما