تازه های سایت

کد مطلب: 38163
5. مرداد 1398 - 7:25
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: به منظور کشف معبد باستانی لائودیسه، فضای جدیدی در اطراف منطقه دوخواهران نهاوند، از روز شنبه/ پنجم مرداد/ با حضور باستان شناسان برجسته کشور کاوش می شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، محسن جانجان گفت: در ادامه فصل چهارم کاوش لائودیسه، مجوز تازه ای برای کاوش منطقه جدید اطراف دوخواهران صادر شده است.

وی با رد خبر «لائودیسه یک افسانه است و از آن خبری نیست»، اظهار داشت: یکی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با یک رسانه محلی این مطلب را عنوان کرده که برداشت آن رسانه از این موضوع اشتباه بوده است.

وی تاکید کرد: با توجه به ترجمه کتیبه کشف شده از منطقه دوخواهران نهاوند که در موزه ایران باستان نگهداری می شود، تضمین داریم که معبد لائودیسه وجود دارد، اما از مکان دقیق آن اطلاع نداریم.

جانجان عنوان کرد: بر اساس ترجمه، این کتیبه بر سر در بزرگترین معبد نهاوند نصب شده است که نشان می دهد چند معبد دیگر نیز در این شهر باستانی وجود داشته است.

او بیان کرد: کشف مجسمه خدایان یونانی و همچنین سکه های یونانی از این منطقه یکی دیگر از مستندات وجود این معبد باستانی است.

جانجان تاکید کرد: ساخت و سازهای متراکم در منطقه دوخواهران، کار ما را برای کشف معبد باستانی لائودیسه بسیار دشوار کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند ادامه داد: در فصل چهارم کاوش این معبد، نزدیک به پنج میلیارد ریال اعتبار به منظور تملک، تخریب و کاوش دریافت شده است.

وی اضافه کرد: در فصل پنجم کاوش نیز پنج میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

جانجان با اشاره به اینکه دکتر رهبر باستان شناس برجسته کشور مدیریت کاوش معبد لائودیسه را بر عهده دارد، افزود: در این منطقه ستون و سرستون های دوره سلوکیان کشف شده است و باید برای کشف معبد اصلی لائودیسه کمی صبور بود.

معبد گمگشته لائودیسه در دوره سلوکیان و در زمان فرمانروایی آنتیوخوس برای همسرش ساخته شده بود//ایرنا

دیدگاه شما