تازه های سایت

کد مطلب: 38128
2. مرداد 1398 - 8:26
استان همدان که یکی از قطب های گردشگری غرب ایران محسوب می شود و به دلیل قرار داشتن در مرکز راه های ارتباطی میان استان های غربی و وجود جاده های ایمن در آن از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از نیازهای اساسی محسوب می شود

به گزارش پایگاه خبری گرو، استان همدان با توجه به موقعیت جغرافیایی از جمله همسایگی با 6 استان، قرار گرفتن در مسیر مركز به غرب و شمال غرب كشور، موقعیت آزاد راه كربلا و نزدیكی به تهران، از جمله پرترددترین جاده های كشور را در خود جای داده است.

محورهای مواصلاتی نهاوند به قتلگاهی برای رانندگان تبدیل شده است و مسئولان هم به این مسأله اذعان دارند هر چند وجود چنین قتلگاه‌هایی در سطح کشور کم نیست.

یکی از مسائلی که بارها به آن پرداخته‌شده، نامناسب بودن محورهای مواصلاتی در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها از جمله نهاوند است چرا که برخی محورهای ارتباطی این شهرستان از استانداردهای لازم فاصله دارند.

وضعیت نامطلوب جاده‌های بین شهری در شهرستان نهاوند و خبرهای متعدد از تصادفات مرگبار در این جاده‌ها باعث نگرانی مردم شده است.

در جاده‌های نهاوند از جمله محورهای نهاوند- آورزمان، نهاوند- فیروزان- کنگاور- بروجرد بیشترین تصادفات رخ می‌دهد که نشان‌دهنده نیاز این مسیرها به تصحیح و بهسازی است.

آمار تکان دهنده تصادفات و واژگونی ها در این محور بر کسی پوشیده نیست به طوری که به معضلی بزرگ برای مسئولین تبدیل شده است.

ارتقا وضعیت محورهای مواصلاتی نهاوند سالها به عنوان مطالبه اصلی مردم این منطقه مطرح بوده و با وجود اینکه یکی از پرترددترین مسیرهای زائران حسینی قرار داد به عنوان حادثه خیزترین محور عبوری زائران کربلا نام گرفته است.

با پیگیری های نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی مطالبات مردمی در خصوص هموار سازی و ساماندهی محورهای پرتردد و مرگبار این شهرستان نتیجه داد و اکنون به همت اداره کل راه و شهرسازی عملیات اجرایی این محورها در حال بسترسازی است.

99درصد جمعیت روستایی شهرستان نهاوند از راه آسفالت برخوردارند

حبیب نادیان رفیع، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در جریان بازدید از پروژه‌های راه شهرستان نهاوند که باحضور اصحاب رسانه انجام شد، گفت: محور نهاوند-فیروزان که تاکنون به عنوان راه فرعی شناخته میشد و سال های سال از محورهای حادثه خیز استان به شمار می رفت، اکنون یکی از محورهای مواصلاتی مهم برای ارتباط با غرب کشور محسوب می شود که از این نظر دارای حائز اهمیت است لذا تعریض و بهسازی این محور در دستور کار اداره راه و شهرسازی استان همدان قرار گرفته و هم اکنون در حال اجرا می باشد.

وی با اشاره به اینکه با چهار خطه شدن محور نهاوند_فیروزان بخش زیادی از تصادفات این محورکم می شود، گفت: طول محور نهاوند-فیروزان به سمت سه راهی کنگاور 55 کیلومتراست که از این میزان 40 کیلومتر در استان همدان است و 15 کیلومتر آن تا پل حاج علیمراد چهار خطه شده بود که به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه قراردادی با شرکت همدان پارس منعقد شده که 7 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد تومان است، تصریح کرد: عملیات اجرایی آن از ابتدای سال جاری به طور جدی آغاز شده است و 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اظهار کرد: با پیگیری های نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در سال گذشته یک میلیارد و 800 میلیون تومان و در سال جاری 4 میلیارد تومان برای عملیات اجرایی این پروژه اعتبار تخصیص داده شده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان مسیر نهاوند – فیروزان را یکی از محورهای پرتردد و ترافیک در ایام اربعین دانست و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اداره کل راه و شهرسازی این است که در اسرع وقت 4 خطه کردن این محور را به اتمام برساند تا از تصادفات و سوانح کاسته شود.

نادیان رفیع ضمن ابراز امیدواری از آسفالته شدن این محور تا پایان سال جاری نیز گفت: مدت قرارداد عملیات اجرایی محور نهاوند- فیروزان با پیمانکار دو ساله است که باید نکات ایمنی آن از جمله علائم ایمنی و نیوجرسی نصب شود.

نادیان رفیع  در خصوص محور نهاوند –بروجرد بیان کرد: این محور یکی از تقاطع های غیرمسطح شهرستان است که تصادفات و سوانح زیادی در این محور رخ می داد.

وی با بیان اینکه سه کیلومتر این محور تا 45 روز آینده به اتمام می رسد، افزود: این پروژه به طور کامل 4 خطه خواهد شد که تا کنون 12 میلیارد تومان برای آن هزینه شده و 5 میلیارد دیگر اعتبار نیاز دارد که مجموعا 17 میلیارد تومان برای این محور هزینه خواهد شد.

وی بیان کرد: در شهرستان نهاوند 40 کیلومتر راه اصلی با ارزش اعتباری 9 میلیارد تومان و 27 کیلومتر راه روستایی با ارزش اعتباری 30 میلیارد تومان در دست اجرا است که مجموعا 120 میلیارد تومان در حوزه راه شهرستان نهاوند در حال تکمیل شدن است.

 آزاد سازی 700 متر از محور نهاوند-گیان

مسعود عسگری، رئیس اداره نظارت بر ساخت راه های فرعی و اصلی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان نیز در بازدید پروژه بهسازی محور نهاوند-گیان گفت: این محور یکی از مسیرهای توریستی نهاوند به سراب گیان می باشد وبه طول  ۱۷ کیلومتر است.

وی با بیان اینکه عرض جاده محور نهاوند-گیان راه روستایی است، افزود: بهسازی این پروژه در راستای تقویت زیربناهای گردشگری و توسعه شهرستان، افزایش امنیت و سرعت طرح، اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز وکاهش تصادفات و روان سازی ترافیک محور انجام می شود.

وی تصریح کرد: مبلغ قرارداد این محور 3 میلیارد تومان است که برآورد اولیه آن یک میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.

عسگری، معارضات باغات، زمین های کشاورزی و مراکز تجاری را از جمله مشکلات این پروژه در ابتدای آغاز عملیات اجرایی برشمارد و گفت: این در حالیست که با همکاری مردم و تلاش های شبانه روزی مسئولین این نوع مشکلات مرتفع شده است.

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه های فرعی و اصلی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان یکی دیگر از مشکلات سد راه این پروژه را وجود نهر آب کشاورزی دانست و تصریح کرد: امیدوارم با مساعدت های سازمان جهادکشاورزی این مشکل هم مرتفع و حل و فصل شود.

وی از آزاد سازی 700 متر از محور نهاوند-گیان خبرداد و بیان کرد: پیمانکار این پروژه در حال آماده سازی بستر این مسیر است و در صورت تخصیص 100 درصدی اعتبارات عملیات آسفالت ریزی آن آغاز می شود.

100 درصد اعتبارات پروژه های ملی راه های شهرستان نهاوند در سال 97 تخصیص داده شده است

حسن بهرام نیا، نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه رسانه ها در توسعه استان و شهرستان تاثیرگذار هستند، اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی رسانه ها انعکاس اخبار امید بخش به مردم هستند و همچنین انعکاس و انتشار مشکلات اجتماعی و مرتفع کردن پروژه های مدیریتی و عمرانی است.

وی خاطرنشان کرد: رسانه ها پل واسطی بین مردم و مسئولین هستند بنابراین باید واقعیت ها را به دور از هرگونه نگاه و نظرات شخصی و سیاسی عنوان کنند.

وی گفت: 150 کیلومتر از راه های استان همدان در دست اجرا است که از این میزان 40 کیلومتر مربوط به شهرستان نهاوند می باشد به طوری که 27 کیلومتر نهاوند- آورزمان، 3 کیلومتر نهاوند- بروجرد و 5/6 کیلومتر نهاوند-کنگاور است.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری های لازم 100 درصد اعتبارات پروژه های ملی راه های شهرستان نهاوند در سال 97 تخصیص داده شده است، افزود: یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای محور نهاوند-کنگاور ، 87 میلیون تومان برای محور نهاوند-بروجرد، 5 میلیارد و 800 میلیون تومان برای محور نهاوند-آورزمان-ملایر تخصیص داده شده است.

وی افزود: امروز نهاوند به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده و با نگاهی به جهات اربعه شهرستان شاهد تحول همه جانبه از نظر سازندگی و توسعه و نشاط اجتماعی هستیم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همدلی و هم‌نوایی ایجاد شده در بین مسؤولان در سال‌های اخیر در شهرستان نهاوند باعث سازندگی و توسعه­ی منطقه شده و بارقه‌های امید را در دل مردم ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: بعضاً حواشی و سیاسی‌کاری‌ها باعث عدم توجه مسؤولان به مردم شهرستان نهاوند شده که نتیجه آن عقب‌افتادگی و عدم توسعه شهرستان بوده اما امروز در سایه همین همدلی مردم و مسؤولان با تلاش‌های فراوان اقدامات مؤثر و مفیدی انجام ‌شده است.

بهرام نیا با بیان اینکه سه محور مهم و حادثه‌خیز نهاوندبا قرار گرفتن در ردیف اعتبارات ملی، ساماندهی می‌شوند، خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها شامل محور نهاوند_آورزمان_ ملایر، محور نهاوند_ بروجرد و محور نهاوند_ فیروزان است که در حال حاضر این پروژه‌ها در دست اقدام قرار دارند و‌ کار در این محورها به خوبی پیش می‌رود.

وی اضافه کرد: این سه محور از محورهای اصلی شهرستان و بسیار حادثه‌خیز هستند و ساماندهی این محورها از مطالبات مهم و دیرینه مردم نهاوند است.

وی در خصوص پروژه ملی محور نهاوند _آورزمان - ملایر گفت: این محور جزو یکی از مسیرهای پرتردد برای زوار در ایام اربعین به شمار می رود که طول سالیان منجر به تصادف مرگ و میر شده است.

وی با بیان اینکه از 70 هزار پروژه در استان 65 هزار پروژه استانی و 5 هزار پروژه آن ملی است، ابراز داشت:اگرپروژه ای تعریف نشود و فقط در راستای تأمین اعتبار برای آن بکوشیم حداقل 2 سال برای اتمام رساندن آن به طول می انجامد.

وی بیان کرد: پروژه محور نهاوند_ بروجرد به طول سه کیلومتر و اعتبار آن 50 میلیارد ریال است و این پروژه نیز 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ظرف 6 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه مجوز و اعتبار لازم برای بهسازی 76 کیلومتر محور روستایی نهاوند در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این 76 کیلومتر شامل دو پروژه راه‌های فرعی و 14 پروژه راه‌های روستایی شهرستان است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های راه‌های فرعی شامل دو پروژه مهم راه نهاوند_گیان به طول 17 کیلومتر با 24 میلیارد ریال اعتبار و پروژه دهفول_ برزول_ فارسبان به طول 18 کیلومتر و با اعتبار 18 میلیارد ریال است، ابراز کرد: در حال حاضر این دو پروژه در حال اجرای مناقصه برای انتخاب پیمانکار است.

ولی اله سیاوش، معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری نهاوند نیز گفت: بيش از 99 درصد جمعيت روستايي شهرستان نهاوند به راه آسفالته دسترسي دارند و روستاهایی که جمعیت آن کمتر از 10 خانوار هستند فاقد راه آسفالته می باشند.

وی با بیان اینکه شهرستان نهاوند در سطح استانی و کشور پیشرو در راه آسفالته می باشد، افزود: به لحاظ طولی 85 درصد راه های روستایی این شهرستان آسفالت می باشد و این در حالیست که میانگین راه آسفالتی روستایی در کشور 75 درصد می باشد و در حال، برخورداری جمعیت شهرستان از راه آسفالته روستایی بالاتر از متوسط کشوری است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال با کمبود اعتبارات مواجه هستیم تعریف کردن پروژه ای جدید ممنوع است اما این در حالیست که با پیگیری های آقای بهرام نیا نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی عملیات 8 پروژه ملی در این شهرستان در حال اجرایی شدن است.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری نهاوند راه های روستایی این شهرستان را به مثابه کارگاهی برای راه سازی خواند و گفت: علیرغم کمبود اعتبارات این حجم از راه سازی در شهرستان دارای مهارت و کار ستودنی است.

کازر، سرناظر پروژه نهاوند- آورزمان –ملایر نیز گفت: این پروژه 42 کیلومتر است که از این میزان 3 کیلومتر به اتمام رسیده و 5 کیلومتر نیز در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه 8 کیلومتری انتهای محور نهاوند- آورزمان –ملایر پیمانکاری ندارد، افزود: همچنین 22 کیلومتر از این محور باقی مانده است که 55 میلیارد تومان برآورد اولیه آن است و 5 کیلومتر دیگر این محور تا سه راهی هوشمند 4 خطه و به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه 6 میلیارد تومان در سال گذشته برای این محور به طور 100 درصد تخصیص داده شده بود، تصریح کرد: مجموعا برای هشت کیلومتری این محور 13 میلیارد تومان هزینه شده است و برای تکمیل 42 کیلومتری محور نهاوند- آورزمان –ملایر 85 میلیارد تومان اعتبار نیاز است./خبرگزاری شبستان

 

دیدگاه شما