تازه های سایت

کد مطلب: 37372
3. ارديبهشت 1398 - 9:54
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: ۵ گروه ورود زودهنگام دام‌های عشایر به مراتع و عرصه منابع طبیعی شهرستان نهاوند را کنترل می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، علی ده پهلوان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند گفت: بر اساس قانون و به منظور حفظ منابع طبیعی ورود دام‌های عشایر به مراتع شهرستان نهاوند تا ۱۵ اردیبهشت‌ ماه ممنوع است و با دامداران متخلف بر اساس قانون برخورد می شود.

وی گفت: به جز عشایر  ورود دام‌های مجاوران مراتع که روستانشینان نهاوند محسوب می‌شوند نیز ممنوع خواهد بود.

ده پهلوان افزود: ما از  قشر زحمت کش دامدار و تولید کننده حمایت می کنیم ولی  به دلیل حفظ منابع طبیعی که خود دامداران هم می دانند  ورود زود هنگام دام‌های غیرمجاز و حتی مجاز به مراتع موجب کوبیدگی خاک، از بین رفتن پوشش گیاهی، از بین رفتن گونه‌های نادر، افزایش کوبش خاک به سبب برخورد قطرات باران به‌ صورت مستقیم با زمین، راه افتادن سیلاب و عوامل زیست‌ محیطی دیگری می‌شود.

وی اضافه کرد: به همین منظور ۵ گروه ثابت و سیار در مناطق گردنه گاماسیاب، بره فراخ، سوله، گردنه تازناب و ورازانه فعال هستند و تا ۱۵ اردیبهشت بر اساس قانون اجازه ورود دام ها به مراتع را نمی دهند.

وی گفت: جلوگیری از ورود زودهنگام دام به مراتع به این دلیل است که هنوز علف  و گیاهان مراتع به مرحله گل‌دهی نرسیده‌اند و سم دام ها باعث کوبیدگی خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی آن منطقه می‌شود.

رئیس منابع طبیعی نهاوند افزود: به طور معمول  ۳۰۰ تا ۷۰۰ سال  طول می کشد تا یک سانتی‌متر مربع خاک تشکیل شود و یکی از مزایای پوشش‌های گیاهی حفظ پوشش خاک و جلوگیری از ایجاد سیلاب در منطقه است و این پوشش گیاهی در بارش های امسال باعث کمترین خسارت به نهاوند شد.

وی با بیان اینکه از مضرات چرای زودهنگام این است که گیاهان خوش‌خوراک و کلاس یک مراتع از بین می روند ابراز کرد:بعد از پایان چرای دام ها و نابودی  مرتع  به‌ تدریج  گیاهان سمی جایگزین آن‌ها می‌شود که متأسفانه موجب آسیب دیدن دام‌ها و متضرر شدن خود دامداران می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه با مساعدت کشاورزان و به‌کارگیری گروه های ثابت و سیار در شهرستان طی سال‌های اخیر پروژه جلوگیری از ورود زودهنگام دام‌ها به مراتع باعث افزایش گونه‌های گیاهی، حفظ خاک و مراتع و افزایش زمان بقا این گونه‌ها برای سالیان آینده شد که نتیجه آن را در بارش های اخیر دیدیم با توجه به بیشترین  سال بارشی در نهاوند که نزدیک به ۸۰۰میلیمتر بود ولی کمترین خسارت  را در منطقه داشتیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما