تازه های سایت

کد مطلب: 37369
3. ارديبهشت 1398 - 8:49
رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوند گفت: مرحوم علیرضا درویشی قهرمان سابق کشتی جوانان جهان نابغه دوران خودش بود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، مهرداد سعدی نژاد رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوند در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت قهرمان کشتی جهان مرحوم علیرضا درویشی در باغ بهشت نهاوند اظهار داشت: همیشه از علیرضا درویشی بعنوان یک اسطوره یاد کردم و استعدادی بود که از ۱۰۰ سال گذشته تا الان مثالش در نهاوند واستان نبوده که واقعا به حقش نرسید.

 علیرضا (بابک) درویشی در اول تیر ۱۳۵۹ در نهاوند به دنیا آمد و در ۲۹ فروردین ۱۳۹۱به علت ایست قلبی در گذشت وی در مسابقات کشتی قهرمانی جوانان جهان در لاس وگلاس آمریکا به مدال طلای جهان دست یافت.

علیرضا درویشی کشتی را در باشگاه تختی نهاوند آغاز کرد، بعد از موفقیت‌های پی در پی به عنوان نماینده وزن ۴۳ کیلو ایران در مسابقات نوجوان جهان تهران ۱۹۹۶ انتخاب شد.

وی گفت: از خصوصیات مرحوم درویشی می‌توان به یکرنگی مردمی بودن دل صاف و ساده زیستی و دروغ نگفتن این قهرمان اشاره کرد.

سعدی نژاد افزود: اینکه بعد از ۸سال از درگذشت این قهرمان همچنان ورزشکاران هنرمندان، خبرنگاران، کشتی گیران پیشکسوت در کنار مزارش حاضر می‌شوندنشان از قهرمان و مردمی بودن ایشان است.

وی افزود: مرحوم درویشی یک الگو برای ورزشکاران بود که با درگذشت وی ضربه بزرگی به جامعه ورزش و خصوصا کشتی نهاوند وارد شد.

سعید ابراهیمی نایب قهرمان سابق کشتی جهان در حاشیه مراسم عنوان کرد علیرضا (بابک) از استعداد‌های ناب نهاوند ما بود که تا در قید حیات بود کسی قدرش را ندانست واقعا پسر با حُجب و حیایی بود نهاوند تا ابد فراموشش نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: ان شاءلله برای سال آینده با کمک ورزشکاران و مسئولین سالگرد باشکوه و زیبایی را برای بابک خواهیم گرفت.

داریوش کمروندیکی دیگر از قهرمانان و مربیان نهاوند گفت: علیرضا (بابک) درویشی گنج عظیمی بود که ما از دستش دادیم و گنجی از نوع مرام و معرفت و پهلوانی که اسطوره فنی دنیا بود که متاسفانه به حقش نرسید.

وی افزود: درویشی سرمایه عظیمی که در وقت خودش تنها ماند و کسی از مسئولان به یاری اش نرفت و دستش را نگرفتند تا اسطوره فنی و تکنیکی دنیا و اسطوره منش پهلوانی که متعلق به نهاوند بود را از دست بدهیم و امیدوارم مسئولین در حال حاضر ورزشکاران را حمایت کنند تا شاهدحسرت خوردن برای هیچ قهرمانی در آینده نشویم.

 غلامرضا محمدی سرمربی پیشین تیم ملی، محمد طلایی مربی تیم ملی، مراد محمدی برنده آخرین مدال المپیک در کشتی ایران (چند مرتبه)، بهنام طیبی عضو تیم ملی ایران در المپیک سیدنی، الکساندر زاخاروک دارنده سه مدال جهانی و توموهیرو ماتسوناگا نایب قهرمان المپیک پکن از جمله ستاره‌هایی هستند که همگی مقابل درویشی جوان ناکام ماندند.

علیرضا در مسابقات نوجوانان جهان ۱۹۹۶ به اولین مدال خود رسید، او در این مسابقات موفق به شکست مسعود واحدی شد، ولی در فینال مقابل آبیل ابراهمیموف ازبک شکست خورد و نقره گرفت. (تیم ایران به دلیل میزبانی دو نماینده داشت)

سال ۱۹۹۸ بهترین سال ورزشی او بود، وی ابتدا در مسابقات جوانان آسیا آلماتی با شکست توموهیرو ماتسوناگا ژاپنی (نائب قهرمان المپیک پکن) به مدال طلا رسید، دو ماه بعد در لاس وگلاس آمریکا و این بار مدال طلای جوانان جهان را بر سینه زد.

وی در این مسابقات هیو ساب کیم کره‌ای که بعد‌ها چهار مدال آسیا کسب کرد را شکست داد، در نیمه نهایی سهراب خیژئوف روس قهرمان نوجوانان جهان را مغلوب کرد و در دیدار نهای نیز جیمی هیل از آمریکا را ۹بر۵ شکست داد.

در سال ۱۹۹۹ نیز عضو تیم ملی جوانان ایران بود، ولی در مسابقات جهانی سیدنی استرالیا مغلوب رنه مونترو کوبایی شد.

سال در مسابقات جوانان جهان سال ۲۰۰۰ در نانت فرانسه بار دیگر توموهیرو ماتسوناگا ژاپنی را مغلوب کرد، ۱۵بر۳ حریف ازبکستانی را شکست داد، ولی در نیمه نهایی در وقت اضافه مغلوب الکساندر کونتائف روس شد و به رده‌بندی رفت.

در رده‌بندی نیز در کمتر از ۹۰ ثانیه ۱۰ امتیاز از حریف مکزیکی خود پیش افتاد و در نهایت با ضربه فنی پیروز شد و به مدال برنز رسید.

مسابقات نانت فرانسه آخرین حضور او در مسابقات جهانی بود و در سال ۱۳۷۶ در حالی که تنها ۱۷ سال داشت نائب قهرمان ایران شد.

گزارش از علی سهرابی

انتهای پیام/س

دیدگاه شما