تازه های سایت

کد مطلب: 36267
16. آذر 1397 - 12:05
فرماندار نهاوند گفت: هدف از اجرای طرح‌های گردشگری در روستاها، پیگیری مشکلات و توانمندسازی این مناطق است

به گزارش پایگاه خبری گرو، فرماندار شهرستان نهاوند دغدغه‌های زندگی روستانشینان شهرستان را به‌خوبی می‌شناسد و خود را از این قشر می‌داند. او بر این باور است که توجه به روستاها مهم‌ترین گام در توسعه هر منطقه است و از همین رو، طرح روستاگردی را یکی از برنامه‌های اصلی خود قرار داده است. 

سال توسعه روستاها

فرماندار نهاوند می‌گوید: باید امسال را سال توسعه روستاها بنامیم. دولت ضمن توجه به عمران و آبادی، نگاه ویژه‌ای به موضوع اشتغال در روستاها دارد، تا جایی که امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و مناطق محروم تسهیلات ویژه‌ای برای اشتغال پایدار جوانان در روستا و جلوگیری از مهاجرت آنان در نظر گرفته است.

مراد ناصری در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: 50 درصد جامعه جمعیتی شهرستان نهاوند را روستاییان تشکیل می‌دهند که به دلایل مختلف از جمله فراهم نبودن امکانات و زیرساخت‌ها در روستاها به حاشیه شهر مهاجرت کرده‌اند که این نوع حاشیه‌نشینی مسلما کیفیت زندگی مناسبی برای آنها به همراه نداشته و از طرفی، حاشیه‌نشینی برای ساکنان شهر نیز مسائلی به همراه خواهد داشت. به این ترتیب، با نابودی روستاها نه‌تنها روستاییان، بلکه ساکنان شهر هم ناچار به تحمل آسیب‌های زیادی می‌شوند. به همین دلیل، لازم دانستم که با تمامی ظرفیت دستگاه‌های اجرایی شهرستان و مردم برای حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهم.

 عمران و توسعه

وی می‌افزاید: برای توسعه روستاها نیازمند این هستیم که دو کار را همزمان با هم انجام دهیم و مشکلات و خدمات‌رسانی در روستا از دو جنبه عمرانی و توسعه مد نظر قرار بگیرد. نخست این‌که امکانات اولیه برای برخورداری از یک زندگی سالم را می‌بایست در روستاها گسترش بدهیم. در حال حاضر، اکثر روستاها با مشکل آب آشامیدنی روبه‌رو هستند. توسعه خانه‌های بهداشت و حضور پزشک از حقوق اولیه روستاییان است. همچنین در کنار این باید برای اشتغال روستاییان تدبیری اندیشید.

ناصری ادامه می‌دهد: ما باید به روستانشینی که در شرایط نه چندان مطلوبی زندگی می‌کند و در کنار تحمل سایر مشکلات، می‌بایست با بیکاری نیز دست و پنجه نرم کند حق بدهیم که روستا را ترک و حاشیه‌نشینی اختیار کند.

170 مصوبه برای روستاگردی

فرماندار نهاوند اظهار می‌کند: در 6 ماه گذشته نزدیک به 40 روستاگردی در شهرستان انجام گرفته است که در بخش مرکزی 17 روستا، بخش خزل 10 روستا، بخش گیان 7 روستا و بخش زرین‌دشت 6 روستا با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان مورد بازدید قرار گرفته‌اند. در طول این مدت بیش از 170 مصوبه برای حل مشکلات این روستاها تعیین شده و هم اکنون 60 درصد این مصوبات اجرا شده و 30 درصد مصوبات در حال پیگیری و اجراست. کمتر از 10 درصد مصوبات به علت کمبود اعتبارات و شرایط جوی به سال آینده موکول شده‌اند.

به گفته وی، ساخت مخزن آب آشامیدنی و اجرای پروژه آب‌رسانی به روستاها، رفع مشکلات پسماند، مرمت سامانه روشنایی معابر و جابه‌جایی تیر‌های برق، رفع نارسایی‌های خطوط و حل مشکل آسفالت راه ارتباطی روستاها و لایروبی نهرها و قنوات از مهم‌ترین مشکلات و درخواست‌های مردم بود که از طریق شورا و دهیاران روستا مطرح و مصوبات لازم برای آن اتخاذ شد.ناصری عنوان می‌کند: از مجموع 170 مصوبه روستاگردی 35 مصوبه مربوط به تعهدات بنیاد مسکن شهرستان است که 75 درصد آنها اجرا شده است.

نقش مشارکت مردمی 

فرماندار نهاوند می‌گوید: با توان و ظرفیتی که از دستگاه‌های اجرایی شهرستان سراغ داریم در صورت مشارکت و پیگیری اهالی روستاها می‌توان بخش زیادی از مشکلات موجود را حل کرد. بنابراین از مردم، شوراها و دهیاران روستاها نیز خواستاریم با مشارکت عمومی در کمک به آبادانی روستای خود سهیم باشند.

وی می‌افزاید: هدف از اجرای طرح روستاگردی پیگیری مشکلات روستاییان و حل و فصل کردن آنها، شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندسازی این مناطق است، زیرا روستاهای شهرستان در بخش کشاورزی، دامداری و گردشگری دارای ظرفیت‌های بالایی است که می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال و توسعه شود.

طرح هادی

فرماندار نهاوند با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار بنیاد مسکن در توسعه روستاها بیان می‌کند: اجرای طرح هادی توسط بنیاد مسکن بر ایجاد برخی امکانات زیرساختی در روستاها تأکید دارد و در واقع، نقشه جامع روستایی را ترسیم می‌کند. در گذشته در روستاهای ما هیچ نقشه جامعی وجود نداشته و هر کس هر جا توانسته خانه ساخته و راهی هم برای دسترسی به خانه‌اش ایجاد کرده است. در طرح هادی یک نقشه کلی برای روستا در نظر گرفته خواهد شد؛ به این ترتیب که یک راه اصلی استاندارد در درون روستا ایجاد می‌کند و بر پایه این نقشه اگر بنا باشد ساخت‌و‌‌سازی در روستا انجام شود، باید وجود راه‌های داخل روستا برای دسترسی راحت‌تر به مناطق مختلف در نظر گرفته شود. هرچند اجرای این طرح ممکن است تخریب برخی سازه‌های روستایی را نیز در پی داشته باشد، شاخص‌های راه استاندارد در روستاها باید رعایت شود و در این کار نیازمند مشارکت اهالی روستا هستیم.

گزارش از سجاد سیف

دیدگاه شما