تازه های سایت

کد مطلب: 35751
19. ارديبهشت 1397 - 0:51
رئیس امور عشایری نهاوند گفت: با آغاز کوچ بهاره عشایر از مناطق قشلاقی جنوب کشور، یک هزار خانوار از عشایر کوچ رو به همراه 240 هزار راس دام سبک وارد مراتع نهاوند شدند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو،ابوالقاسم بنی هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کوچ عشایر به نهاوند همه ساله از 15 اردیبهشت ماه آغاز می شود که امسال با توجه به بارندگی کم و گرم شدن هوا در جنوب کشور، جابجایی عشایر زودتر از زمان مورد نظر شروع شد.

وی با اشاره به اینکه 60 درصد عشایر ساکن استان در نهاوند اتراق می کنند افزود: شهرستان نهاوند در مجموع دارای یک هزار و 500 خانوارعشایر کوچ رو و نیمه کوچ رو با 240 هزار راس دام سبک است که 25 درصد گوشت استان را تامین می کنند.

بنی هاشمی گفت: سالانه چهار هزار تن گوشت قرمز و یک هزار و 500 تن از مشتقات لبنیات توسط این عشایر تولید و روانه بازار مصرف در نهاوند و شهرهای اطراف می شود.

وی مراتع نهاوند را یکی از غنی ترین مراتع استان ذکر کرد و گفت: این شهرستان با دارا بودن 93 هزار و 750 هکتار مرتع و 21 سامانه عشایری یکی از بهترین مراکز زیست عشایر در فصل ییلاق است و همه ساله عشایری از 2 ایل ترکاشوند و حسنوند با طوایف خود وارد آن شده و تا اواسط پاییز در آنجا استقرار می یابند.

رئیس امور عشایری نهاوند از پرداخت وام به عشایر منطقه در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال گذشته از محل تبصره 10 و 12 خشکسالی سه میلیارد ریال وام با نرخ سود چهار درصد به 60 نفر و 20 میلیارد ریال نیز از محل صندوق توسعه ملی به 120 نفر پرداخت شده است.

شهرستان نهاوند با توجه به کوهستانی بودن و کوهپایه های خوش آب و هوا و همچنین داشتن مراتع مرغوب یکی از محل های کوچ عشایر در فصل ییلاق است. عشایر مستقر در این شهرستان از مناطق اندیمشک، فکه ، دشت عباس، عین خوش و پلدختر به این شهرستان کوچ کرده و در مناطق کوهپایه ای گرین ، تازناب ، گنبد کبود، ورازانه ، اسدآباد ، دره روغن و تاریک دره خزل مستقر می شوند و سپس با سرد شدن هوا از اواسط آبان ماه این شهرستان را به سمت مناطق قشلاقی یاد شده ترک می کنند.

این شهرستان با دارابودن جمعیتی نزدیک به 185 هزار نفر در 105 کیلومتری جنوب استان همدان شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما