تازه های سایت

کد مطلب: 3399
25. مهر 1391 - 6:55

با آغاز نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در باکو و حضور ایران در این نشست، اخبار شماری از مطبوعات کشورهای عضو این سازمان به این موضوع اختصاص یافته است. در عین حال، امروز موضوع تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران نیز از دیگر مسائل مهم مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «نیوز اینترنشنال» پاکستان با اشاره به اینکه این نشست، دوازدهمین اجلاس سران اکو به شمار می‌رود، از حضور رؤسای همه ده کشور عضو در باکو خبر داده است. این روزنامه با اشاره به اینکه پیش از نشست سران، نشست وزرای خارجه کشورهای عضو نیز روز گذشته برگزار شده، اشاره کرده که وظیفه نشست وزرای خارجه، گزارش پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه‌های اصلی فعالیت اکو و بیش از همه، موضوعات مربوط به حمل و نقل، تجارت، انرژی، محیط زیست و کشاورزی است؛ افزون بر این، به نوشته نیوز اینترنشنال، قرار است در نشست سران درباره راه‌های گسترش و ارتقای تجارت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این سازمان گفت‌وگوهایی شود.
با این حال، در این میان، مطبوعات مخالف ایران در کشورهای منطقه فرصت را برای متهم کردن ایران و طرح ادعاهایی جدید مناسب دیده‌اند. در این راستا، روزنامه «تودی زمان» ترکیه با انتشار گزارشی مدعی شده استفاده ایران از اکو به عنوان ابزاری سیاسی، از همکاری اقتصادی میان کشورهای منطقه جلوگیری می‌کند. با وجود اینکه ایران و ترکیه در کنار پاکستان از بنیان‌گذاران اکو بوده‌اند، تودی زمان مدعی است که مواضع و دیدگاه ایران نسبت به این سازمان، جلوی برقراری آسان روابط را گرفته است. البته در این مطلب به عوامل دیگری، از جمله وجود مشکلات ساختاری نیز در چرایی شکست اکو اشاره شده، اما بار اصلی اتهام در این رابطه به گردن ایران انداخته شده است.
اما مهمترین خبری که از روز گذشته تاکنون تقریباً در همه مطبوعات و رسانه‌های معتبر انگلیسی زبان جهان بازتاب داشته، خبر تصویب تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران است. در این میان، سایت شبکه خبری «الجزیره» امروز ضمن انتشار این خبر، بخشی از گفت‌و‌گوهایی را که با مقامات این اتحادیه انجام داده، منتشر کرده است. در این گفت‌و‌گوها، «ویلیام هیگ»، وزیر خارجه انگلیس تصویب تحریم‌های جدید را نشانه‌ای از عزم اتحادیه اروپا دانسته و گفته تا زمان رسیدن به موفقیت در مذاکرات، افزایش فشارها بر ایران ادامه می‌یابد. «گیدو وستروله»، وزیر خارجه آلمان نیز مدعی شده به رغم تلاش‌های فراوان در ماه‌های اخیر برای ادامه مذاکرات، ایران همچنان در پی خرید زمان است.
روزنامه انگلیسی «دیلی میل» نیز اظهارات «دیوید کامرون»، نخست وزیر این کشور را منتشر کرده که در حمایت از افزایش فشارها بر ایران سخن گفته است. کامرون که در مهمانی ناهار جامعه یهودیان لندن سخن می‌گفته، ایران را «تهدیدی برای جهان» خوانده و اظهار داشته انگلیس زندگی کردن با وجود ایران مسلح به سلاح هسته ای را نخواهد آموخت. با این حال، وی مدعی شده که از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواسته تا اکنون از حمله نظامی به ایران خودداری کند، زیرا چنین امری سبب متحد شدن ایرانیان خواهد شد. البته وی گفته در صورت تمایل نداشتن ایران به انجام مذاکره، دست زدن به چنین حمله ای را در آینده به عنوان یک گزینه در نظر خواهد گرفت.
در پایان، روزنامه «تایمز اقتصادی» از استقبال آمریکا از وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، «جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته اعلام کرده، دولتش از تحریم‌های جدید علیه ایران استقبال می‌کند و این تحریم‌ها را پاسخی به «تخطی دولت ایران از تعهدات بین‌المللی خود درباره برنامه هسته‌ای» خوانده است. وی مدعی شده این کار، تلاش‌های بین‌المللی برای فشار بر ایران و منزوی کردن این کشور را بیش از پیش تقویت می‌کند.

دیدگاه شما