تازه های سایت

کد مطلب: 33287
4. آبان 1396 - 12:53
کارشناس مذهبی گفت: در زمان امام حسن مجتبی (ع) شرایط و وقایعی اتفاق افتاد که ایشان برای بقا و حفظ اسلام صلح کردند و زمینه را برای قیام امام حسین (ع) فراهم کرد.

حجت‌الاسلام نور خدا ترکاشوند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گرو، با تسلیت سالروز شهادت امام حسن (ع) گفت: در طول حیات بابرکت ایشان وقایع و شرایط خاصی بر جامعه اسلامی حاکم بود و باوجود انواع تهدیدات ایشان باتدبیر و ایمانشان موفق شدند اسلام را حفظ کنند.

وی اظهار داشت: ایشان بعد از مراسم تشییع شهادت حضرت علی (ع) در مسجد کوفه برای اهل کوفه خطبه خواندند و مردم نیز با ایشان بیعت کردند تا دوران جدیدی در تاریخ اسلام آغاز شود و این در حالی بود که اسلام و شیعیان دشمن سرسختی به نام معاویه داشتند.

ترکاشوند افزود: صلح ایشان با معاویه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع دوران اسلام بود که باعث حفظ اسلام شد و این صلح درزمانی انجام شد که معاویه مسلط بود و دشمنان اسلام از چند جبهه سعی در نابودی اسلام داشتند ولی این صلح باعث شد تا نیروها همچنان باقی بمانند و دشمنانی که برای نابودی اسلام کمربسته بودند باتدبیر امام حسن(ع) ناامید شوند.

وی عنوان کرد: دوران امامت امام حسن مجتبی (ع) دریکی از شرایط سخت و پیچیده تاریخی بود و نیرنگ‌های معاویه و دشمنان شیعیان بر این سختی افزوده بودند بنابراین تصمیم درست عامل بقای اسلام شد.

این کارشناس مذهبی گفت: این صلح یک پیروزی بود برای امام حسن مجتبی (ع) و نتیجه آن صیانت و حفاظت از یاران امیر مؤمنان و مردم کوفه و شیعیان بود به‌طوری‌که زمینه را برای روشن گری بر ضد معاویه و اقدامات بعدی فراهم کرد.

وی عنوان کرد: این تدبیر تاریخی در طول تاریخ اسلام باعث بقای اسلام شد و در زمان امام حسین (ع) با قیام ایشان اسلام تداوم یافت و ماهیت بنی‌امیه برای مردم مشخص شد.

ترکاشوند گفت: صلح امام حسن (ع) و قیام امام حسین (ع) اسلام را حفظ کرد و دشمنی که به نابودی اسلام کمربسته بود نابود شد و این صلح با توجه به زمان و شرایط باعث حفظ و بقای اسلام شد.

وی با برشمردن دشمنان و تهدیدات زمان امام حسن (ع) افزود: یکی از این دشمنان معاویه بود که یکی از سرسخت‌ترین دشمنان ایشان بود که از ناکامی جنگ‌های گذشته کینه اهل‌بیت (ع) را به دل‌گرفته بود و با انواع نیرنگ‌ها سعی در انتقام گرفتن از اهل‌بیت داشت.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: خوارج گروه دیگری از دشمنان امام حسن (ع) بودند که اوضاع را پیچیده‌تر و حساس‌تر می‌کردند و گروه دیگر نیز کسانی بودند که نمی‌شد به آن‌ها اعتماد کرد.

وی بیان کرد: در آن زمان یاران آمادگی برای جهاد فی سبیل الله را نداشتند وعدهٔ کمی بودند و با جهاد همه به شهادت می‌رسیدند و چاره و تدبیر ایشان در آن زمان بسیار مناسب بود.

ترکاشوند گفت: پیامبر پیش‌بینی کرده بودند که امام حسن (ع) در شرایطی قرار می‌گیرند که مقتضای آن صلح و حفظ نیروها است و کار ایشان بر اساس منطق بود چون بعدازاین صلح اتفاقاتی افتاد و مردم به بسیاری از مشکلات و فسادهای بنی‌امیه آشنا شدند.

وی اظهار کرد: بعد از صلح مردم متوجه شدند که معاویه به هیچ‌گونه از قراردادها توجه ندارد و برخلاف آن عمل می‌کند و شرایطی پیش آمد حضرت را به شهادت رساند و در این دوران بود که مردم به ماهیت معاویه پی بردند.

این کارشناس مذهبی گفت: بعد از شهادت امام حسن (ع) که با نیرنگ معاویه انجام شد امام حسین (ع) به امامت رسید که در این زمان هم تا چند سال معاویه حکومت کرد و شرایط برای قیام آماده نبود تا اینکه یزید به قدرت رسید و مردم متوجه فساد بنی‌امیه شدند و همین عامل باعث ریشه‌کن شدن بنی‌امیه شد.

 وی افزود: پس صلح امام حسن (ع) زمینه‌ای برای قیام امام حسین (ع) شد، چون طبق صلح‌نامه یزید هیچ حقی در خلافت نداشت؛ و این باعث شد تا مردم بفهمند که معاویه به قراردادی که خودش امضا کرده پایبند نیست و برخلاف صلح عمل کرده است بنابراین حکومت یزید غیرقانونی است و زمینه برای قیام امام حسین (ع) آماده شد.

ترکاشوند در پایان گفت: دوران زندگی و اقدامات و تصمیمات امام حسن (ع) یکی از برهه‌های حساس اسلام بوده است که باید درس‌ها و پیام‌های این اقدامات را به‌خوبی فرابگیریم که در این زمینه کتاب‌های بسیار خوبی وجود دارد که باید به‌ویژه نسل جوان ما بامطالعه این کتاب‌ها پیام‌های تصمیمات امام حسن (ع) را دریافت کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما