تازه های سایت

کد مطلب: 31280
28. خرداد 1396 - 15:30
نماینده مردم نهاوند در مجلس گفت: که گروکشی هندی ها در میدان "فرزاد بی" خلاف حسن همجواری بوده و وزارت نفت با پیمانکارانی قرارداد منعقد می کند که ظرفیت مالی، فنی و تکنولوژیکی برای تامین منافع ملی کشور را داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حسن بهرام نیا عضو کمیسیون انرزی مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تهدیدات و اظهارات هند برای گرفتن پروژه میدان گازی "فرزاد" از ایران، گفت: آنچه که برای ایران در هر قراردادی مهم بوده تامین منافع ملی کشور است و از شاخصه های اصلی انعقاد هر قراردادی تامین منافع ملی و نیازهای کشور است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، افزود: در کنار منافع ملی،جمهوری اسلامی ایران برای هر کشوری که در دوران های بحرانی با ما همکاری کرده و یا همجوار با ایران هستند، اولویت و مزیت خاصی در نظر می گیرد، اما با زبان تهدید و یا گروکشی مخالف است و از این طریق هیچ قراردادی با هیچ کشوری منعقد می کند. تهدید و گروکشی خلاف حسن همجواری و عرف دیپلماتیک است.

بهرام نیا با اشاره به اینکه تهدید و گروکشی خلاف حسن همجواری و عرف دیپلماتیک است، ادامه داد: یک پیمانکار باید از نظر توانایی و ظرفیت مالی، فنی و تکنولوژیک و زمان پایان پروژه شرایط خاصی داشته باشد، که با لحاظ کردن تمامی این توانایی اولویت با کشورهای همسوی ایران است.

وی یادآور شد: زمانی که کشورهای همسو ظرفیت های لازم را نداشته باشند، پروژه ها به کشورهایی واگذار می شود که منابع کشور و مردم را در تمامی ابعاد تامین کند. ایران اجازه نمی دهد که هیچ شرکت یا کشوری برای ما تصمیم گیری کند.

بهرام نیا در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه ایران با هر کشوری که صلاح بداند و منافع ملی اش را تامین کند، قرارداد نفتی و گازی منعقد می کند، افزود:ایران با هر شرکتی که توانمند بوده و ظرفیت داشته باشد، وارد مذاکره شده و قرارداد منعقد می کند و اجازه نمی دهد که هیچ شرکت یا شرکتی برای ما تصمیم گیری کند.

نماینده نهاوند در مجلس با اشاره به اینکه ایران با مجموعه هایی فعالیت می کند که فعالیت با آنها برای کشور مقرون به صرفه بوده و ارزش افزوده ایجاد کند، ادامه داد: خوشبخانه فازهای جدیدی از پارس جنوبی فعال شده و وزارت نفت توانسته در جذب فاینانس ها و دعوت از مجموعه های مختلف داخلی و خارجی پس از IPC اقدامات مثبتی انجام دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه انعقاد قراردادهای جدید نفتی به صورت کنسرسیوم به نفع کشور است، تصریح کرد: در قراردادهای جدید با شرکت های مختلف خارجی می توان شرکتی داخلی را به عنوان شریک این شرکت ها قرار داد، تا زمینه انتقال تکنولوژی به کشور سریعتر انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما