تازه های سایت

کد مطلب: 31233
25. خرداد 1396 - 13:32
رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند از تلاش برای ثبت لالایی‌ها، مثل و ضرب‌المثل‌ها و بازی‌های بومی محلی نهاوند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، محسن جانجان با بیان اینکه اظهار کرد: به منظور حفظ میراث ناملموس و ترویج فرهنگ حراست از میراث گذشتگان هفته گذشته گویش نهاوندی ثبت ملی شد و تلاش داریم موارد دیگر را هم ثبت ملی کنیم.

وی تصریح کرد: ”گویش نهاوندی“ در فهرست آثار ملی میراث‌ فرهنگی ناملموس کشور به‌ ثبت رسیده است و هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نهاوند بیان کرد: گویش نهاوندی، گویشی از زبان لری و یکی از مراکز مهم گویش‌ وران لری شمالی است که با زبان پارسی میانه نزدیکی بیشتری دارد.

وی از تلاش برای ثبت لالایی‌ها، مثل و ضرب‌المثل‌ها و بازی‌های بومی محلی نهاوند خبر داد و گفت: با توجه به اینکه لالایی‌های نهاوند با گویش نهاوندی از گذشته‌های دور به یادگار مانده است، پرونده آن برای ثبت در فهرست آثار ملی در دستور کار قرار گرفته است.

جانجان با بیان اینکه برای ثبت لالایی‌ها باید از مردم نیز کمک گرفته شود، افزود: در بین لالایی‌ها آنها که غنی‌تر بوده و وجه تمایز داشته باشد، انتخاب می‌شوند هرچند ارتباط با زبان‌های باستانی در لالایی‌ها نیز باید مشخص باشد تا برای ثبت ملی مورد تأیید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نهاوند از شهرهای کهن کشور با آثار تاریخی و توریستی زیادی به شمار می‌رود، گفت: تاکنون از میراث ناملموس ثبت ملی شده نهاوند می‌توان از خوراکی‌ها  به آش «سرکواد»، از سوغات به «خمیر صنل» و از ادبیات شفاهی به «گوش نهاوندی» اشاره کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما