تازه های سایت

کد مطلب: 31198
23. خرداد 1396 - 13:00
در اواسط قرن 18 آستارا خان بزرگ‌ترین مرکز تجاری روسیه درزمینهٔ تجارت کالاهای پارسی بود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حضور ایرانیان در روسیه هم‌زمان بود با ایجاد روابط اقتصادی- تجاری با روسیه، در نیمه دوم قرن شانزدهم هم‌زمان با تأسیس و سپس تحکیم شهر آستارا خان به‌عنوان اولین پایگاه مرزی دولت روسیه که در این زمان کشتی‌های حامل نمک، ماهی، سنگ‌های گران‌بها، شیرینی و چرم حیوانات از آسیا و از مسیر "ولگا " به سمت آستارا خان حرکت خود را آغاز کردند و این شهر تبدیل به یکی از مراکز مهم مبادلات تجاری بین‌المللی شد.

 برای ایجاد تجارت کلی در آستارا خان، میهمان‌خانه روسی تأسیس شد تا امکان ورود دسته‌های تجار خارجی پارسی، هندی، ارمنی و خیوه ای به این شهر ممکن شود. ضمن اینکه دولت روسیه با دادن امتیازات و یارانه‌هایی از تجارت شرقی حمایت می‌کرد.

 گردشگر هلندی «کورنلی ده بروین» که در سال 1704 به آستارا خان سفرکرده بود در کتاب خود تنها به میهمان‌خانه ارمنی‌ها و هندی‌ها در شهر آستارا خان اشاره‌کرده بود و اصلاً اشاره‌ای به میهمان‌خانه پارسیان (گیلانی‌ها) نداشت.

 اما در سال 1715 محقق، پزشک و گردشگر اسکاتلندی «جان بل» که به مأموریت روسیه رفته بود عنوان کرد که آستارا خان دارای روابط تجاری عظیمی با پارس (ایران)، خیوه، بخارا و هند است. به گفته وی تجار پارسی معاملات خود را در کاروانسرای مشترک یا میهمان‌خانه و یا آنجایی که زندگی می‌کنند، انجام می‌دهند.

 در کتاب «گملین» در خصوص آستارا خان سال‌های 1770-1769 از ایجاد میهمان‌خانه پارسی نشین در محله تاتارها پشت کانال شهر به‌عنوان «میهمان‌خانه گیلانی‌ها» نام‌برده شده، خانه‌هایی که به گفته این کتاب سنگی و چوبی بوده اما در شهر بهترین‌ها محسوب می‌شدند.

 در اواسط قرن 18 آستارا خان بزرگ‌ترین مرکز تجاری روسیه درزمینهٔ تجارت کالاهای پارسی بود. از قوانین دولتی آن زمان بیش از 50 یا 60 قانون در خصوص آستارا خان و مسائل مربوط به آن بوده است.

 در سال 1979 بنا مشاهدات مورخ لهستانی «گراف ایوان پاتوتسکی» در آستارا خان ساختمان تجارتخانه پارسی وجود داشت، وی در خاطرات خود آورده است:" در آستارا خان بیشتر تجار پارسی هستند در مقایسه با تجار هندی. من دویست نفر از گروه اول (پارسی‌ها) را که در کاروانسرا جمع شده بودند دیدم. کاروانسرایی که آن را برای سوگواری{امام} حسین (ع) آماده می‌کردند، این ساختمان با چراغ‌های بزرگ به سبک چینی نور رسانی شده و یک نمای عالی را برای ساختمان ایجاد کرده بود."

 

1305461

انتهای پیام/

دیدگاه شما