تازه های سایت

کد مطلب: 30072
8. فروردين 1396 - 7:48
نهاوند با ۱۶۸ روستای دارای جاذبه‌های مختلف و سنت‌های مختلف قومی و مذهبی هر ساله هزاران گردشگر و میهمان نوروزی را به خود جذب می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، از گذشته‌های دور تا به امروز اقوام ایرانی میل به کوچ، تفریح، مسافرت و گردش در ایام نوروز و فصل بهار را داشتند و از جایی به‌جایی دیگر رفته‌اند.

در جامعه پیشرفته و صنعتی امروز جهان از این مقوله تحت عنوان "توریسم" یا گردشگری نام‌برده شده که سفر به روستاها نیز در این قالب می‌گنجد.

توریسم و گردشگری روستایی که در دنیای امروز به مدد تکنولوژی و گسترش ارتباطات به‌شدت در حال گذر مرزهای جغرافیایی است، شامل تفرج و گردش، استفاده از خدمات رفاهی عرضه کالا و خدمات به توریست‌ها است گردشگری روستایی دربرگیرنده زمینه‌های مختلف فعالیت‌های گردشگری مانند سکونتگاه‌ها، رویدادها، جشنواره‌ها، ورزش و تفریح‌های مختلفی است که در محیط روستا انجام می‌شود.

توریسم روستایی به کلیه فعالیت‌ها و خدماتی که توسط کشاورزان مردم و دولت‌ها و برای تفریح و استراحت گردشگران و همچنین جذب گردشگران در نواحی روستایی انجام می‌گیرد اطلاق می‌شود و می‌تواند شامل توریسم کشاورزی، توریسم مزرعه، توریسم طبیعی و توریسم فرهنگی و تاریخی شود.

شهرستان نهاوند نیز با جمعیتی افزون بر 188 هزار نفر و 168 روستا با جاذبه‌های مختلف تاریخی طبیعی و اکو توریسمی و با سنت‌های مختلف قومی و مذهبی هرساله هزاران گردشگر و میهمان نوروزی را به خود جذب می‌کند که در این گزارش به چند نمونه از آنها برای انتخاب سفر مسافران اشاره می‌کنیم.

ملوسان روستای محافظت‌شده حیات‌وحش با چشمه‌ساران زیبا در دل کوهستان با سراب و جنگل بکرش یکی از این روستاها در شهرستان نهاوند است که سالانه بیش از 70 هزار نفر از آن در طول 4 فصل بازدید می‌کنند و اوج مسافرت‌ها در فصل بهار و تابستان است.

علی ده پهلوان مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند در این مورد به تسنیم گفت: ملوسان یکی از روستاهای منحصربه‌فرد و زیبای نهاوند با مراتع و منابع طبیعی و خدادادی فراوان است که دارای ده‌ها چشمه، یک سراب زیبا و منطقه شکارممنوع به مساحت 10000هکتار در 24کیلومتری شمال غربی نهاوند با 700 نفر جمعیت است.

ملوسان به روستای محافظت‌شده حیات‌وحش نهاوند تبدیل‌شده

وی افزود: روستای ملوسان به دلیل سراب پرآب و منطقه شکار ممنوعش شهرتی جهانی پیداکرده است که هرساله در فصول مختلف سال گردشگران زیادی به آن مراجع می‌کنند بیش از 14 سال است به دلیل گونه‌های کم یاب قوچ و میش به‌عنوان منطقه ممنوعه شکار شناخته‌شده که دارای یک واحد پاسگاه محیط‌بانی به مساحت 10000 هکتار که از شمال به روستای سیاه دره و گل زرد تویسرکان و از جنوب به روستاهای ده سرخه، ملوسان و طائمه و از غرب به روستاها قشلاق نجف و از شرق به روستای بابا کمال شهرستان تویسرکان شناخته‌شده است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند اظهار داشت: کوه‌های بلند ملوسان با ارتفاع 2850 متر دارای دره‌ها و پناهگاه‌های فراوانی مانند سرچشمه توشکه، چوله زرده، دره جرخه دان، دره بادام، دره تابستانی که در این منطقه چشمه‌های دائمی و فصلی زیادی و یک سراب پرآب وجود دارد.

وی افزود: به‌جز این دره‌های بزرگ و زیبا چشمه‌های خروشانی مانند چشمه گرو کانه، چشمه لیساب بالا و پایین، فر اسماعیل‌خانی چشمه، مرتاک و گونه‌های گیاهان ریواس، کنگر، شکروک، تلخه، پیوار، زول یونجه، بله گوشه، بزریشه، پیاز و درختچه‌های انجیر بدام کوهی زالزالک، ون، تاک است که باعث زیستگاهی خوب و مناسب برای پرندگان، حیوانان و جانوران می‌شود

ده پهلوان اظهار داشت: مسافران و گردشگران طبیعت و حافظ محیط‌زیست که قصد ورود به منطقه و روستای ملوسان رادارند می‌توانند از دو راه جاده‌ آسفالته کرمانشاه در 18 کیلومتری نهاوند از محور مقابل روستای گوشه سعدوقاص به جاده آسفالته به‌طرف روستای ائمه و از طریق روستای ائمه با ارتفاعات ملوسان و از جاده کرمانشاه کمی بالاترازپل معروف حاجی علیمراد به جاده وسج به روستا و ارتفاعات ملوسان وارد شوند.

ارتفاعات برف‌گیر و چشمه‌های فراوان یکی از جاذبه ملوسان است

 وی بیان کرد: این روستا دارای ارتفاعات برف‌گیر با چشمه‌ساران زیادی است که کمترین ارتفاع موجود در آن حدود 1600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مرتفع‌ترین نقطه آن دارای ارتفاع 2910 متر از سطح دریا در قله کوه شادمانه واقع است.

در منطقه نام‌برده شده 12 دهنه چشمه جوشان با دبی‌های گوناگون موجود است که از مهمترین آنها می‌توان به چشمه‌های دوزخ دره، لیساب، اسماعیل خانی، دره بید و موناک اشاره کرد.

علی رسولی کارشناس باسابقه محیط‌زیست نهاوند در این مورد به تسنیم گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسان محیط‌زیست در منطقه شکار ممنوع ملوسان نهاوند تعداد 152 گونه گیاهی شناسایی‌شده که از این تعداد 138 گونه علفی، 3 گونه درختی، 9 گونه درختچه‌ای و 12 گونه بوته‌ای است که مهمترین گونه‌های گیاهی شناسایی‌شده عبارت‌اند از تنگ رس، کتان سفید، پونه سای مواج، پونه سای تنک، آویشن دنایی برگ نقره‌ای، هزار خار استوانه‌ای، سیاه تنگ رس فارسی، مریم‌گلی سیخک دار هستند.

253 گونه حیوان، پرنده و جانور در ملوسان شناسایی‌شده است

رسولی عنوان کرد: همچنین در منطقه ملوسان از مجموع 253 گونه حیوان، پرنده، جانور و خزنده شناسایی‌شده 5 رده جانوران شامل 34 گونه پستاندار، 164 گونه پرنده، 34 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست و 17 گونه ماهی هستند که از بین گونه‌های پرندگان، عقاب دریایی دم‌سفید، سارگپه، سارگپه پابلند، لک‌لک سفید، پیغو، قرقی، عقاب دو برادر، عقاب تالابی، عقاب شاهی هستند.

وی بیان کرد: سراب بسیار زیبای ملوسان سالانه هزاران گردشگر و مسافر نوروزی را به خود جلب می‌کند که این سراب در 1 و نیم کیلومتری روستا واقع‌شده است همچنین غارهای دوقلوی و دشت پهناور آن با لاله‌های واژگون بر زیبایی دوچندان این منطقه می‌افزاید.

محسن جانجان مدیر اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند در مورد جاذبه‌های گردشگر پذیر روستای ملوسان به با اشاره به شهرت این منطقه اظهار داشت: منطقه بکر و حفاظت‌شده ملوسان در ایام نوروز تا پایان تعطیلات بیش از 25 هزار مسافر و گردشگر نوروزی را در خود جای می‌دهد که اگر به زیرساخت‌های آن توجه شوند این میزان جمعیت چندین برابر می‌شود.

وی بیان کرد: منطقه شکارممنوع، سراب ملوسان، بافت قدیمی روستا، 12 چشمه‌سار زیبا، کوهستان‌های مرتفع و دشت شقایق‌ها و لاله‌های واژگون آن علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب می‌کند که مهمترین دلایل جذب گردشگر و میهمان نوروزی برخورد خوب و مناسب اهالی روستای ملوسان و میهمان‌نوازی آنها می‌باشد که هرسال بر تعداد گردشگران منطقه می‌افزاید همچنین وجود دو قهرمان ورزشی مانند مهدی کیانی بازیکن و کاپیتان تیم تراکتورسازی تبریز و صبا کرمعلی عضوتیم ملی جودو بانوان باعث معرفی هرچه بهتر این روستا شده است.

زیباترین باغ گیلاس و گلابی استان همدان در روستای تکه قرار دارند

روستایی تکه که زیباترین باغ گیلاس و گلابی استان در آن قرار دارد در فصل بهار و بخصوص نوروز مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند یکی دیگر از روستاهایی است که مسافران نوروزی توجه ویژه‌ای به آن دارند مهمترین دلیل توجه به این روستای 850 نفری که در 8 کیلومتری نهاوند قرار دارد این است که در دامنه کوه گرین و در مسیر پرتردد دو امام‌زاده ابراهیم و پیر غیب قرار دارد که دومین جاذبه گردشگری مذهبی نهاوند در این دو روستای بالادست تکه هستند.

محسن پیرزادی دهیار روستای تکه در این مورد به خبرنگار تسنیم گفت: بر اساس نظر کارشناسی مرحوم علی جعفری رئیس سابق میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهاوند و با توجه به کشف اسکلت و ظروف سفالی که در رژیم گذشته در پایین روستای تکه کشف شد قدمت این روستا به دوران قبل از اسلام و حدود 2000 سال قبل برمی‌گردد که متأسفانه به دلیل زلزله‌های متعدد چندین بار تخریب شد و اثری از آثار قدیمی روستا نیست.

وی افزود: از دیگر آثار موجود در روستا تکه تپه قدیمی در نزدیکی این باغ بود که متأسفانه در چند سال گذشته تبدیل به چندین منزل مسکونی گردید، احداث زیباترین و بزرگ‌ترین باغ مکانیزه استان همدان معروف به باغ مالکی مربوط به مرحوم جواد ظفری پسر ظفر سلطان در دوران پهلوی که اولین تجربه موفق مهندسان ایرانی و آمریکایی با سرپرستی مهندس متین بود در سال 1342 احداث شد.

 دهیار تکه بیان کرد: از ویژگی‌های مهم این باغ 40 هزار مترمربعی که عکاسان و طبیعت گردان علاقه زیادی به گشت‌وگذار از آن دارند این است که به سبک باغ ارم شیراز ساخته شد که البته کمی به علت خشک‌سالی‌ها دست‌کاری شد ولی همچنان طراوت و زیبایی خود را حفظ کرده است.

پیرزادی اظهار داشت: از جاذبه‌های مهم این باغ درختان مهندسی و ردیف‌کاری و شکوفه‌های زیبای گیلاس و گلابی و زردآلو و سیب آن است که عکاسان خوب کشور را به خود جلب می‌کند.

امام‌زاده ابراهیم و پیر غیب باعث تردد مسافران به تکه می‌شوند

وی گفت: وجود امام‌زاده ابراهیم (ع) در روستای بالادست که برادر امام رضا در روستای دره ابراهیم می‌باشد و همچنین امام‌زاده پیر غیب در روستای رود حسن علیا و روستای تاریخی قلعه ذرتی با چشمه‌های زیبا و کوهستان قشنگش باعث جلب مسافران نوروزی و گردشگران می‌شود.

پیرزادی عنوان کرد: روستای تکه به علت شرایط مناسب آب‌وهوایی و انواع درختان میوه و تاکستان‌هایش در بیشتر موقع سال گردشگر پذیر است و زائران این دو امام‌زاده و مسافران سراب بنفشه در روستای تاز ناب علیا مجبورند کمی در میان باغات اطراف این روستا به استراحت به پردازند.

فیازمان و بابا رستم نهاوند در بخش مرکزی دو روستای ساحلی با تالاب‌های کوچکی در حاشیه رودخانه دائمی گاماسیاب می‌باشند که صدها جاذبه آنها چشم هر رهگذر و بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

روستای فیازمان با 1000 نفر جمعیت در 7 کیلومتری جنوب غربی نهاوند قرار دارد این روستا دارای بیشترین سواحل در کنار رودخانه خروشان گاماسیاب می‌باشد که گذر این رودخانه پرآب باعث تنوع زیست‌محیطی شده شهرک معروف به کلاغ‌های آپارتمان‌نشین فقط یکی از جاذبه‌های این روستای بکر است.

روستاهای فیازمان و بابا رستم بیشترین سواحل زیبای نهاوند رادارند

محسن جانجان رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی نهاوند در مورد قدمت تپه تاریخی فیازمان گفت: این تپه تاریخی که اطراف آن پر از درختچه‌های گز و گیاهان دارویی می‌باشد و در 100 متری از ضلع غربی این روستا واقع‌شده که این اثر در تاریخ 25 آبان 1387 با شمارهٔ ثبت 23746 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است البته اطراف آن را بیشه‌زارها و چشمه‌های خروشانی احاطه کرده که یک مجتمع پرورش ماهی قزل‌آلا در نزدیکی آن بر زیبایی آن می‌افزاید.

از دیگر آثار تاریخی و فرهنگی روستای فیازمان حمام قدیمی روستا می‌باشد که بیش از 150 سال قدمت دارد و به علت کمبود اعتبارات تاالان برای آن اقدامی عملی انجام‌نشده و این حمام در مرکز روستا و در 3 متری جاده اصلی قرارداد همچنین خانه قدیمی خان و مالک روستا نیز در نزدیکی رودخانه و در ارتفاع 10 متری از سطح زمین بناشده که یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا است.

فریدون ظفری رابط میراث فرهنگی و عضو شورای اسلامی روستای فیازمان می‌گوید: خداوند بیشتر جاذبه‌های زیبای طبیعت و گردشگری را به روستای ما داده است به‌طوری‌که در بالایی روستا تپه‌ای تاریخی در پایین روستا رودخانه زیبای گاماسیاب در دو طرف روستا بیشه‌زارهای دست کاشت و خودرو گز و صنوبر به چشم می‌آید.

وی گفت: در این روستا که نمونه آن در کمترین جای از نهاوند دیده می‌شود بیش از 65 سال است هزاران کلاغ‌سیاه در بیشه‌ای در کنار روستا و رودخانه گاماسیاب که از کنار روستا می‌گذرد اقدام به لانه‌سازی چندطبقه به شکل آپارتمان‌های شهری کرده‌اند که بیشه کنار روستا به نام شهرک کلاغ‌ها معروف شده است.

شهر کلاغ‌ها در روستای فیازمان گردشگران زیادی را جذب می‌کند

ظفری بیان کرد: در این بیشه‌زارها که به دهکده کلاغ‌ها معروف شده بر روی هر درخت صنوبر 9 تا 13 متری بیش از 7 آشیانه ساخته‌شده است که تعداد کثیر آشیانه کلاغ‌ها بر روی درختان، شکل و شمایلی آپارتمان‌نشینی را در بین ده‌ها درخت کهن‌سال صنوبر به خود گرفته است اما بعد از هر تخم‌گذاری و سر درآوردن جوجه‌ها جمعیت کلاغ‌ها افزایش می‌یابد و تعداد آشیانه‌ها هم بیشتر می‌شود.

ظفری بیان کرد: به دلیل آب‌وهوای بسیار تمیز و طبیعت بکر و دست‌نخورده و تپه پوشیده از درختان گزو مزرعه پرورش ماهی غزل آلا و چشم‌انداز محیط اطراف دهکده کلاغ‌ها، انواع پرندگان دیگر ازجمله بلبل صحرایی، دارکوب، انواع گنجشک و سار، فنچ، مرغ ماهی‌خوار کوچک، لک‌لک، طوطی و دیگر پرندگان مهاجر نیز زندگی دسته‌جمعی تشکیل داده‌اند.

وی گفت: بیشترین بازدیدکننده روستای فیازمان در فصل بهار و تابستان از مناطق گرمسیری مانند استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمان به فیازمان می‌آیند و در اطراف رودخانه و بیشه‌زارها چادر می‌زنند و از مشاهده پرندگان و مرغ‌های ماهی‌خوار کوچک و ماهی‌های کوچک کنار رودخانه و میوه باغ‌ها و محصولات مزارع اطراف لذت می‌برند.

عضو شورای اسلامی روستای فیازمان اظهار داشت: ساحل شن و ماسه‌ای رودخانه فیازمان و زمین فوتبال بکر و ماهی گیری در رودخانه و مشاهده اردک و غازها که در رودخانه در حال شنا هستند و کوچه‌باغ و بیشه‌های زیبا هرساله خاطرات خوشی را برای مسافران و گردشگران به‌جای می‌گذارد.

بابا رستم نهاوند تنها روستای غیرساحلی شیلاتی کشور است

احمد باقری مدیر جهاد کشاورزی نهاوند هم در مورد روستای زیبای ساحلی بابا رستم در نهاوند به تسنیم اظهار داشت: روستای بابا رستم نهاوند تنها روستای غیر ساحلی شیلاتی کشور است که نزدیک به 16 استخر و مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا در آن وجود دارد همچنین چشمه‌های فراوان آب‌معدنی در اطراف روستا و بیشه‌زارهای زیاد از دیگر جاذبه‌های این منطقه از شهرستان نهاوند است.

وی بیان کرد: وجود آبگیر و تالاب‌های کوچک در کنار رودخانه دائمی گاماسیاب بر جذابیت روستا و گسترش جنگل و بیشه‌زار و باغات میوه آن افزوده است به‌طوری‌که این روستای قدیمی هرساله مسافران و گردشگران مخصوص به خود را دارد.

باقری افزود: وجود صنایع‌دستی مانند فرش، گلیم و قالی‌های قدیمی و همچنین تولید مواد لبنی و پروتئینی و قرار گرفتن این روستا در سر راه چندین روستا باعث رونق کسب‌وکار شده که گردشگران و مسافران نوروزی را برای خرید از روستا ترغیب می‌کند.

ازجمله مناطق دیدنی روستایی دیگر در شهرستان نهاوند روستای خوش آب‌وهوای وراینه که شامل سراب‌های گاماسیاب، گردو کانه، غار گاماسیاب و ارتفاعات 3850 متر کوه گرین است می‌باشد که سالانه هزاران گردشگر طبیعت و کوهنورد را از سراسر ایران به خود جلب می‌کند.

غار و سراب زیبای گاماسیاب در روستای وراینه قرار دارند

غار طبیعی گاماسیاب که در 5 کیلومتری این روستای قرار دارد و 150 سال پیش کتیبه‌ای توسط ناصرالدین‌شاه قاجار بر درب ورودی آن نصب شد از مشخصات این غار شگفت‌انگیز شکاف سنگی به عرض 2 متر و ارتفاع 8 متر است که درشیبی مشرف‌به رودخانه قرار دارد کف غار به علت چکیدن آب از سقف خیس و پر گل‌ولای است غار گاماسیاب شامل تالاری با عرض 10 متر و ارتفاع 5 متر و دالانی در عمق 40 متری است که به‌وسیله دهلیزها و راهروها باهم مرتبط می‌گردندوهنوز هیچ‌کس نتوانسته که پایان آن را پیدا کند.

علی حمیدوند دهیار روستای وراینه و رابط میراث فرهنگی نهاوند می‌گوید: در سمت چپ دهانه این غار دو لوح کوچک و بزرگ در ارتفاع 3 متری وجود دارد که در سال 1309 هجری قمری به‌فرمان ناصرالدین‌شاه قاجار در زمان سفر وی به کربلا و اقامت چندروزه در این مکان نوشته‌شده است.

حمیدوند افزود: به جز غار گاماسیاب وجود دریاچه‌ای در ارتفاع بیش از 2 هزار متری در اطراف روستا است که چند سال است به علت بارش‌های خوب به‌عنوان یک جاذبه تفریحی با قایق بادی تبدیل‌شده همچنین هم‌مرز بودن روستای وراینه با استان لرستان و تردد روزانه صدها ماشین از جاده داخل روستا و وجود تنها نیروگاه برق‌آبی استان همدان باعث توجه گردشگران به وراینه شده است.

وی گفت: در اطراف روستای وراینه بیش از چند هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت می‌باشد که منظره‌ای زیبا به روستا داده است همچنین نخستین نیروگاه برق‌آبی غرب کشور با دو توربین فعال تولید برق و مزارع بزرگ و استخرهای پرورش ماهیان سرد آبی در اطراف وراینه باعث جذب توریست و مسافر نوروزی شده است.

حمیدوند بیان کرد: گردشگران نوروزی می‌توانند در کوهستان و جنگل اطراف روستا به‌راحتی پرندگان زیبایی مانند کبک، بلدرچین، انواع بلبل، قمری، عقاب، شاهین و حیواناتی مانند روباه، گرگ، شغال را از نزدیک ببینند همچنین دیدن وصید کردن ماهی از رودخانه گاماسیاب نیز خالی از لطف نیست./تسنیم

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما