تازه های سایت

کد مطلب: 29831
16. اسفند 1395 - 9:02
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری کار کاشت ۴۰ هزار اصله نهال بادام و درختان جنگلی در حوزه آبخیزداری فارسبان و محمودوند کاشته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، علی دهپهلوان با اعلام این خبر گفت: در نخستین روز از هفته منابع طبیعی و آبخیزداری ضمن دیدار کارکنان این اداره با امام ‌جمعه با کمک یکی از سمن‌های طرفدار محیط ‌زیست و منابع طبیعی 300 نهال در بلوار خلیج‌ فارس کاشته شد.

وی گفت: در هفته منابع طبیعی امسال با تلاش مهندسان فنی این اداره 40 هزار نهال بادام و انواع درختان جنگلی در حوزه آبخیزداری فارسبان و محمودوند کاشت می‌شود که تاکنون بیش از 90 هکتار جنگل‌کاری‌ در این شهرستان انجام‌ شده است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند افزود: با کمک شبکه بهداشت و درمان و سایر ادارات و سمن‌های نهاوند در هفته منابع طبیعی تمامی محوطه بیمارستان جدید شهید قدوسی درختکاری می‌شود.

دهپهلوان اظهار داشت: برای نخستین بار در استان همدان در ابتدا 35 هزار هسته بادام به‌صورت گلخانه‌ای کشت شد و سپس این نهال‌ها در حوزه‌های آبخیزداری فارسبان و محمودوند به همراه 5 هزار اصله انواع درختان جنگلی در طبیعت کاشته شد.

وی افزود: کارشناسان این اداره با توجه به شعار سال و ایجاد اشتغال و تولید مستمر تولید نهال بادام شیرین که جایگاه خوبی در خشکبار صادراتی دارد را در دستور کار قرار دادند ضمن اینکه بر اساس شرایط خوب آب و هوایی معتدل کوهستانی در نهاوند برای هر هکتار 400 درخت و در نهایت می‌توان در 90 هکتار جنگل‌کاری بادام انجام داد.

دهپهلوان با اشاره به وجود 4 گونه بادام شیرین، تلخ، ارژن و کوهی در میان جنگل‌های طبیعی و دست کاشت نهاوند گفت: بادام از جمله درختانی است که مقاومت به خشکی و سرمای زیاد آن سبب شده در مناطقی که دارای بهار و تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل یا نسبتاً سرد و پرباران با پاییزهای کوتاه‌مدت هستند به خوبی رشد کند و یکی از خطرات آن سرمای دیررس بهاره می‌باشد که سبب از بین رفتن گل‌ها می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر صادرات بادام رشد چشم‌گیری داشته لذا توجه مسئولان و باغداران به کشت و توسعه آن معطوف شده و به‌طور متوسط از هر هکتار بین 4 تا 5 تن بادام به دست می‌آید و با توجه به اینکه درخت بادام نیاز کمی به آب دارد و پس از استقرار با حداقل میزان آب سازگاری دارد، در عرصه‌های منابع طبیعی و کوهستانی از طرف باغداران اقدام به کاشت آن می‌شود.

دهپهلوان اظهار داشت: برای غنی کردن و ارتقاء سرانه فضای سبز و جلوگیری از آلودگی هوا در طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس تاکنون 1550 هکتار جنگل دست کاشت با اعتباری افزون بر 12 میلیارد تومان در چند سال اخیر در نهاوند انجام شد.

وی گفت: در شهرستان نهاوند از ابتدای انقلاب تا کنون 9100 هکتار جنگل دست کاشت به‌صورت نهال و بذر درختانی مانند کیکم، گلابی وحشی، سنجد، زبان‌گنجشک، اقاقیا، چنار، بادام، بنه، بلوط، گردو، زالزالک، داغ داغان، آلبالوی وحشی و ده‌ها گونه دیگر در بیشتر اراضی منابع طبیعی نهاوند کاشته شده است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند اظهار داشت: تاکنون بیش از 22 هزار و 160 هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در نهاوند که ادامه سلسله جنگل‌های زاگرس است احیا و نگهداری شده که نهاوند به لحاظ میزان سرانه جنگل رتبه نخست استان را از مجموع 35 هزار هکتار کل استان داراست.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما