تازه های سایت

کد مطلب: 29648
30. بهمن 1395 - 8:41
شهادت 6 جوان انقلابی گروه ابوذر نهاوند در سحرگاه 30 بهمن سال 52 به دستور مستقیم شاه، مقدمه‌ای برای پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه سال 57 بود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، گروه انقلابی ابوذر نهاوند متشکل از جوانان مومن و انقلابی این شهرستان در سال 1351 باهدف مبارزه عقیدتی بر ضد رژیم منحوس پهلوی تشکیل شد و رهبری این گروه نیز بر عهده معلم اخلاق و معنویت شهرستان نهاوند شهید جاویدالاثر محمد طالبیان بود.

این گروه با تنظیم مرامنامه‌ای چند بندی و با عمل به بندهای آن خط‌مشی را برای ضربه زدن به رژیم شاه در پیش گرفتند و اقدامات عقیدتی و فرهنگی را بر ضد حکومت آغاز کردند.

اعضای این گروه انقلابی نام ابوذر صحابی گران‌قدر پیامبر اکرم (ص) را برای این گروه انتخاب کردند و اعضای آن شامل عباد الله خدارحمی، بهمن منشط، ماشاالله سیف، روح‌الله سیف، حجت‌الله عبدلی و ولی‌الله سیف بودند.

شهدای گروه ابوذر بزرگ‌مردانی بودند که شکوه نامشان در سپهر ایران عزیز درخشید و یک‌بار دیگر نام نهاوند را برای تاریخ این سرزمین پرآوازه کردند.

اعضای این گروه که دانش‌آموزانی ۱۸ تا ۲۰ ساله بودند، با الگو گرفتن از ابوذر غفاری و با تأکید بر آموزه‌های اسلامی و نفی و طرد حاکمیت نامشروع رژیم پهلوی، گروه خود را تشکیل دادند و در سال ۱۳۵۱ به قیام مسلحانه بر ضد آن رژیم منحوس پرداختند.

گروه ابوذر متشکل از برخی جوانان مبارز بود که در شهرستان نهاوند فعالیت خود را شروع کردند. آنها تجربه فعالیت‌های سیاسی خود را از شرکت در جلسات مذهبی موجود در این شهر آغاز کردند و سپس به فعالیت‌های سیاسی که جنبه دفاع از مذهب داشت، روی آوردند.

 

1182456

 

فعالیت‌های دینی و سیاسی این گروه با برگزاری جلسات عمدتاً در مساجد و گاه نیز در منازل اعضای گروه برگزار می‌گردید و ارتباط آن‌ها با معلمان مذهبی، به‌ویژه ارتباطشان با محمد طالبیان، در تسریع حرکت مبارزاتی آن‌ها مؤثر بود که برای آشنا شدن هرچه بیشتر افراد با یکدیگر، جلسات مذهبی و هیئت‌های قرآنی تشکیل می‌دادند.

اعضای گروه ابوذر در این جلسات علاوه بر آشنایی بیشتر با قرآن، با شیوه‌های مبارزه با ظلم و نحوه ادامه مبارزات بحث و گفت‌وگو می‌کردند که در همین جلسات بود که آن‌ها با رساله امام خمینی (ره) آشنایی یافتند.

سخنرانی وعاظ مذهبی و روحانیون انقلابی در شهرستان نهاوند باعث آشنایی هرچه بیشتر اعضای گروه با اوضاع سیاسی روز می‌شد و ابعاد جدیدی از مبارزات را در پیش روی این گروه قرار می‌داد تا اینکه اعضا به این نتیجه رسیدند که تا زمانی که وارد مرحله مبارزه مسلحانه با رژیم نشوند، نخواهند توانست اقدام بنیادی و مؤثری در راستای اضمحلال حاکمیت وقت و زمینه‌سازی برای حکومت آرمانی اسلامی انجام دهند.

اعضای گروه انقلابی ابوذر نهاوند برای اجرایی کردن نقشه خود و شروع مبارزه مسلحانه در 25 تیر 1352 برای انجام عملیات به سمت شهر قم حرکت کردند و قرار شد اعضا در محل مسجد اعظم قم با یکدیگر روبرو شوند و نقشه خود را اجرا کنند.

در حین اجرای نقشه، اعضای گروه با یک پاسبان درگیر می‌شوند و سریعاً نیروی‌های کمکی شهربانی وارد ماجرا می‌شوند و به سمت اعضای گروه شلیک می‌کنند در اثر این درگیری، عباد خدارحمی از ناحیه سینه و شکم و ولی‌الله سیف نیز از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و حجت‌الله عبدلی نیز در دستگیر می‌شود.

 

1182455

 

با دستگیری اعضای گروه انقلابی ابوذر و بازجویی‌ها و شکنجه‌های مکرر اولین دادگاه فرمایشی آن‌ها در آبان ماه 1352 تشکیل می‌شود و شش نفر از اعضای گروه به نام‌های (عباد الله خدارحمی، بهمن منشط، حجت‌الله عبدلی، ماشاالله سیف، روح‌الله سیف و ولی‌الله سیف) به اعدام محکوم می‌شوند.

پس از برگزاری دادگاه تقاضای فرجام‌خواهی آن‌ها به رؤیت شاه خائن رسید ولی با تقاضای آن‌ها مخالفت شد و بر روی حکم آن‌ها که با دستور مستقیم شاه به وزیر جنگ ابلاغ‌شده بود، نوشته است: " از شرف عرض شاهانه گذشت، فرجام‌خواهی محکومین را تصویب نفرمودند و مقرر فرمودند حکم اجرا شود ".

 

دستور شاه (قسمت قرمزرنگ) مبنی بر انجام اعدام گروه انقلابی ابوذر نهاوند

 

1182457

 

سرانجام در سحرگاه روز 30 بهمن 1352 حکم اعدام شش نفر از آن‌ها به اجرا درآمد و این جوانان انقلابی در ساعت 5 و 30 دقیقه صبح مظلومانه در میدان چیتگر تهران در مقابل گلوله‌ها قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

اما سرنوشت معلم انقلابی گروه ابوذر نهاوند طور دیگری رقم خورد و سال‌ها بعد یعنی سال ۱۳۷۰ درحالی‌که خون ابوذران شهید به ثمر نشسته بود و سال‌ها از پیروزی انقلاب گذشته بود معلم و استاد اخلاق گروه ابوذر حاج محمد طالبیان در مبارزه با رژیم صدام و منافقینِ وطن‌فروش در منطقه خانقین عراق شهید و جاویدالاثر شد.

گروه ابوذر برای خود برنامه خودسازی و مرامنامه‌ای تشکیل داده بودند که بر اساس آن عمل می‌کردند. عبارات زیر، بندهایی از برنامهٔ خودسازی و مرامنامه گروه انقلابی ابوذر است که در دوران ظلم و خفقان رژیم پهلوی، آئین و سیره اسلامی را برگزیدند و برای دفاع از آرمان‌های اسلام عزیز تا آخرین قطره خون خود ایستادگی کردند و به فیض عظمای شهادت رسیدند.

بندهایی از مرامنامه گروه انقلابی ابوذر نهاوند: هر حرکت و سکون جز به یاد خدا و برای خدا نباشد، نماز در اول وقت و به جماعت خوانده شود، در هفته یک روز روزه گرفتن، یک ساعت تأمل درآیات قرآن در هر صبح، نماز شب خواندن، دوری از گناهان کوچک و ترک مکروهات، اجتناب از دروغ و غیبت و تهمت، صداقت در گفتار و کردار، اجتناب از خوردن غذاهای لذیذ و میوه، کمک به افراد در هر شرایط، امربه‌معروف و نهی از منکر، خوش‌رویی با افراد خانواده و دیگران، احسان به حیوانات، خواندن درس‌های مدرسه، دو سه ساعت مطالعه غیردرسی، یک ساعت بررسی مطالب روزنامه و جمع‌آوری مطالب، یک ساعت تفکر درباره مسائل، حداقل سه‌ربع نرمش و ورزش در روز، هفته‌ای یک‌بار کوهنوردی، هفته‌ای یک‌شب شکنجه شدن، بررسی اعمال روزانه و انتقاد از خویش و در نظر گرفتن کلیه مسائل امنیتی.

پس از شهادت گروه ابوذر، مردم نهاوند سعی می‌کردند خشم و انزجار خود نسبت به رژیم را در قالب‌های مختلف نشان دهند تااینکه چند ماه مانده به پیروزی انقلاب، خشم مردم نهاوند از رژیم پهلوی همچون آتش زیر خاکستر دوباره شعله‌ور شد و مردم انقلابی شهر نهاوند در 15 آبان سال 57 به‌عنوان اولین شهر در کشور مجسمه شاه ملعون را به زیر بکشند و برای همیشه نام خود را در تاریخ کشور جاودانه کنند.

گروه انقلابی ابوذر، هرچند از نهاوند برخاستند، در قم دستگیر شدند و در میدان چیتگر تهران به دستور مستقیم شاه ملعون تیرباران شدند اما امروز به جغرافیای کوچک نهاوند تعلق ندارند و برای همه مردم انقلابی ایران اسلامی به‌عنوان اسوه و الگو هستند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما