تازه های سایت

کد مطلب: 28693
21. آذر 1395 - 7:59
شهرستان نهاوند با داشتن ظرفیت‌های زیاد در زمینهٔ تولید فرش و با داشتن طرح‌هایی منحصربه‌فرد و جهانی، برای صادرات نیازمند توجه و حمایت است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، بافت فرش از دیرباز جز جدانشدنی هنر ایرانیان بوده است و دنیا صنعت فرش‌بافی را به نام ایران می‌شناسد که همین موضوع باعث شده است مردم شهرستان نهاوند نیز از گذشته‌های دور این هنر و صنعت پررونق را حفظ و استمرار ببخشند ولی در این راه مشکلاتی نیز وجود دارد.

با توجه به اینکه تولید فرش کم‌هزینه است و تمام مواد اولیه آن در داخل کشور تهیه می‌شود و نیروی انسانی آن نیز به‌وفور وجود دارد، می‌توان با مدیریتی بهتر و با حمایت‌های بخش دولتی و خصوصی هر چه بیشتر این صنعت را رونق بخشید و باعث اشتغال شد.

توسعه و رونق صنعت فرش، آثار مثبتی بر اقتصاد و معیشت مردم شهرستان نهاوند خواهد داشت چون هم باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم می‌شود و هم با افزایش صادرات موجب ارزآوری می‌شود و مهم‌تر از این موارد از مهاجرت روستاییان به خاطر نبود شغل جلوگیری می‌کند.

شهرستان نهاوند درزمینهٔ تولید فرش دستباف دارای پتانسیل و ظرفیت‌های زیادی است و با توجه به موقعیت منطقه‌ای و شغل دامداری بسیاری از مردم این شهرستان، صنعت فرش نهاوند می‌تواند در سطح ملی و جهانی حرف برای گفتن داشته باشد.

نهاوند قطب تولید قالی و فرش دستباف روستایی در استان است که حدود 10 هزار نفر در کارگاه‌های خانگی تک‌نفره و چندنفره مشغول به فعالیت هستند و درزمینهٔ بافت فرش مشغول به کار هستند و با توجه به مرغوبیت فرش تولیدی نهاوند سودآوری خوبی هم دارد.

کاظم حسنوند رئیس اداره قالی‌بافی نهاوند می‌گوید: یکی از سبک‌های منحصربه‌فرد فرش در کشور و استان همدان، قالی‌های بافت شهرستان نهاوند است که دارای دو طرح معروف عشوندی و گل حیدری هستند و این طرح‌ها به‌قدری زیبا و هنرمندانه هستند که دل هر بیننده‌ای را می‌ربایند.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/fullimages/1395/09/21/nahavand_bostongalleries.jpg

 

وی اظهار داشت: فرش و قالی دست‌باف نهاوند با رنگ و نقشه‌های متنوع ده‌ها طرح جدید مشتریان خاص خود را در داخل و کشورهایی در قاره آسیا، اروپا و حتی آمریکای لاتین دارد که توسط اتحادیه فرش ایران به این کشورها صادر می‌شود.

حسنوند عنوان کرد: عمده قواره‌های تولیدی این سبک در اندازه‌های 160*110 سانتی‌متر و 210*140 سانتی‌متر است که اکثر توسط بانوان هنرمند شهرستان نهاوند بافته و به بازارهای مختلف صادر می‌شوند.

وی افزود: تاکنون نزدیک به 2500 نفر از بافندگان قالی و فرش در شهرستان نهاوند بیمه‌شده‌اند و از خدمات آن استفاده می‌کنند.

رئیس اداره قالی‌بافی نهاوند گفت: شهرستان نهاوند دارای چندین کارگاه فعال قالیبافی است که افراد زیادی را تحت پوشش قرار می‌دهند و امیدواریم که مانند گذشته رونق دوباره به این بازار برگردد.

وی در پایان عنوان کرد: بعضی از نقوش فرش نهاوند شهرتی جهانی دارند که با سرمایه‌گذاری و حمایت از تولیدکنندگان می‌توان به بازارهای جهانی دست‌یافت و با برند سازی قالی نهاوند زمینه اشتغال و توسعه را فراهم کرد.

کارشناسان صنعت فرش مشکل در بازاریابی برای فروش فرش تولیدشده، گران بودن مواد اولیه، خرید ارزان‌قیمت فرش تولیدی و نبود تسهیلات بانکی را ازجمله مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان فرش در نهاوند عنوان می کنند که برای حل این معضلات نیز باید چاره‌ای اندیشیده شود.

با این تفاسیر و با توجه به ظرفیت‌های بالای نهاوند درزمینهٔ تولید فرش و قالی ولی متأسفانه چند سالی است به علت رکود بازار و گسترش کارخانه‌های فرش ماشینی این صنعت سنتی و قدیمی در نهاوند کم‌کم به فراموشی سپرده‌شده است.

ولی نکته‌ای که مسئولان باید به آن توجه کنند این مورد است که می‌توان باکمی برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه و حمایت‌ها و پرداخت یارانه به تولیدکنندگان دوباره صنعت فرش دستباف نهاوند را که یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی این شهرستان و استان همدان است را رونق بخشید و چرخ این هنر گذشتگان را به حرکت درآورد.

اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد طولی نخواهد کشید که این صنعت پرسود دچار افول می‌شود و تولید کنندگان نیز با توجه به نبود صرفه اقتصادی دست از بافت فرش بر خواهند داشت و به مشاغل دیگر و غالباً کاذب روی خواهند آورد.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه‌ها

فرش نهاوند یک برند ملی است.لطفا سرمایه گذاری شود.نگذارید دیگر شهر از این مهم سو استفاده کنند./نهاوند مرکز غرب ایران و شهر برترین اولین ها.تغییر دهنده هر چیزی

دیدگاه شما