تازه های سایت

کد مطلب: 27709
28. شهريور 1395 - 8:24
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به پیش‌بینی برداشت ۹۰۰۰ تن انواع انگور مرغوب پاییزه از تاکستان‌های نهاوند گفت: کشاورزان و باغداران انگور در نهاوند با مشکل کمبود کارخانه و صنایع تبدیلی و نبود فضای نگهداری و سردخانه مواجه هستند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری با اعلام این مطلب اظهار داشت: حدود 600 هکتار از باغات نهاوند ویژه کشت انگور هستند که سالانه بیش از 9000 تن انواع انگور مرغوب و درجه یک از آنها به صورت دست‌چین برداشت می‌شود که شامل چهار نوع انگور کشمشی، یاقوتی، فخری، بی‌دانه هستند.

وی افزود: به طور متوسط از هر هکتار بین 15 تا 20 تن انواع انگور برداشت می‌شود که امسال به دلیل شرایط مناسب جوی این میزان نزدیک به 18 تن در هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: بیشترین سطح زیر کشت باغ‌های نهاوند در روستای عشوند نهاوند با 160 هکتار سطح زیر کشت است که مرغوب‌ترین انواع انگور و غوره نیز به دلایل شرایط جوی و نگهداری باغداران مربوط به این روستا است.

وی عنوان کرد: در اوایل تابستان نزدیک به 2000 تن انواع انگور یاقوتی و پیش‌رس از تاکستان‌های نهاوند برداشت و روانه بازار فروش می‌شود همچنین 20 درصد انگور تولیدی به صورت غوره برداشت می‌شود.

باقری اظهار داشت: نزدیک به 1000 تن انواع غوره برای آب‌گیری استفاده شد و باغداران نزدیک به 25 درصد انگور خود را تبدیل به کشمش باسلق و شیره می‌کنند.

وی افزود: شیره انگور در پخت سوهان و شیرینی به شکل حلوا بسیار کاربرد دارد به طوری که بیشتر گردشگران و مسافران از شیره و کشمش نهاوند زیاد خرید و استفاده می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: بیشترین سطح زیر کشت انگور در بخش مرکزی نهاوند و بخصوص در روستا های عشوند، دره‌ابراهیم، تکه و کوهانی است و مهم‌ترین مشکل کشاورزان و باغداران انگور کمبود کارخانه و صنایع تبدیلی، همچنین نبود فضای نگهداری مانند سردخانه برای نگهداری در سایر فصول سال است.

وی هرس به موقع، استفاده بیشتر از کودهای حیوانی و مصرف کم سموم دفع آفات و آبیاری به موقع را مهمترین عامل افزایش تولید این محصول در شهرستان نهاوند دانست.

باقری عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های تاکستان و باغات مو در نهاوند استفاده کمتر از آبیاری است به طوری که در برخی مناطق این محصول به صورت دیم کاشت شده و در طول سال زراعی کمتر از سه وعده آبیاری نیازمند است.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما