تازه های سایت

کد مطلب: 27172
11. خرداد 1395 - 12:20
دفن غیراصولی زباله در مسیر روستاهای گردشگری نهاوند و به‌ویژه در مسیر سراب گاماسیاب منظره بسیار نامناسبی را به وجود آورده که نیازمند توجه مسئولان برای دفن بهداشتی زباله‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، تولید روزافزون زباله در سطح روستاهای نهاوند و دفن غیراصولی آن‌ها در محیط‌های باز باعث بروز مشکلاتی برای محیط‌زیست و طبیعت زیبای کوهستان گرین نهاوند شده است که باید توجه ویژه‌ای به این موضوع بشود.

شهرستان نهاوند باوجود داشتن بیش از 170 روستا و روند افزایش روزافزون زباله‌های تولیدی و اثرات مختلفی که پسماند این زباله‌ها بر محیط‌زیست دارد و با توجه به اینکه متأسفانه دفن غیربهداشتی و غیراصولی زباله‌ها در بیشتر مناطق صورت می‌گیرد نیازمند توجه ویژه به این بخش است.

مسافرانی که در ایام تعطیلات به تفرجگاه‌ها و سراب‌های شهرستان نهاوند سفر می‌کنند تا از سراب‌ها و مناظر دیدنی بهره‌مند شوند که انباشت و دفن غیراصولی زباله‌ها باعث می‌شود منظره بسیار نامناسبی در معرض دید گردشگران قرار بگیرد.

برای بررسی هرچه بهتر موضوع به سراغ محمد کرمعلی گیلانه رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان نهاوند رفتیم تا با اقدامات صورت گرفته در زمینه بهبود این روند بیشتر آشنا شویم.

وی گفت: روزانه در روستاهای نهاوند بیش از 40 تن زباله تولید می‌شود که این حجم زیاد زباله نیازمند ارائه آموزش‌های مناسب برای جمع‌آوری و مدیریت پسماند است.

گیلانه افزود: در حال حاضر حدود 5 محل استاندارد برای دفن زباله در شهرستان وجود دارد که در سال گذشته حدود 40 اخطاریه برای دفن زباله در محل‌های غیراستاندارد به روستاها صادرشده است.

وی بیان داشت: همه دهیاران روستاهای نهاوند دوره مدیریت پسماند را از طریق وزارت کشور طی نموده‌اند و از این طریق کاملاً ضوابط و قوانین را فرامی‌گیرند.

رئیس اداره محیط‌زیست نهاوند افزود: محل دفن زباله بیشتر روستاها استاندارد لازم را ندارند و باید از چند نظر موردبررسی قرار بگیرد و بعد تأیید شود که بر همین اساس به دهیاران روستاها برای ساماندهی محل دفن زباله‌ها تذکراتی داده‌شده است و حتی پرونده دو دهیار نیز به مراجع قضایی تحویل داده‌شده است.

وی بیان داشت: برای دفن بهداشتی زباله‌ها ضوابطی وجود دارد مانند فاصله از محیط‌زیست روستاییان، فاصله با مراکز صنعتی و منابع آبی که باید بین 1000 تا 1500 متر فاصله وجود داشته باشد که این فاصله با توجه به ساختار و جنس زمین تعیین می‌شود.

گیلانه گفت: مطابق بررسی‌های انجام‌شده از محل دفن زباله روستاهای شهرستان نهاوند بیشتر پسماندها بدون رعایت ملاحظه‌های زیست‌محیطی به حریم و داخل رودخانه تخلیه می‌شود که این اقدام علاوه بر ایجاد آلودگی زیست‌محیطی و آلودگی محصولات کشاورزی می‌تواند تهدیدی جدی برای بهداشت مردم باشد.

وی عنوان کرد: دهیاران باید نقاطی را برای دفن زباله‌های روستاهای خود به این اداره معرفی کنند تا پس از بازدید و آزمایش‌های صورت گرفته مجوز تخلیه زباله در این مکان‌ها برای آن‌ها صادر شود.

رئیس اداره محیط‌زیست نهاوند افزود: این مکان‌های دفن زباله باید برای حداقل 10 سال جواب گوی منطقه باشد و اطراف آن حصارکشی شده و دور از دسترس حیوانات باشد و زباله‌ها به‌صورت استاندار دفن شوند.

وی گفت: پس از ریختن زباله‌ها در گودال‌هایی که حفرشده باید پس از ضخامت مشخصی یک‌لایه خاک بر روی زباله‌ها قرار گیرد و این امر به‌تناوب انجام شود تا آلودگی زیست‌محیطی رخ ندهد.

گیلانه در پایان اظهار کرد: با جدیت با متخلفان و کسانی که بخواهند با عدم رعایت نکات اصولی و بهداشتی سلامت مردم را به‌ویژه در نقاط حاشیه رودخانه مخصوصاً رودخانه گاماسیاب به خطر بیندازند برخورد قانونی می‌شود و به دهیاران نیز در موارد مختلف تذکراتی داده‌شده است.

اما حمیدوند فرماندار نهاوند نیز با ابراز تأسف از رهاسازی زباله‌ها در مسیر گردشگری سراب گاماسیاب نهاوند گفت: دفن زباله‌ها در روستاهای نهاوند یک معضل است و باید برای این موضوع چاره اندیشه شود وگرنه محیط‌زیست با خطر جدی مواجه می‌شود.

وی اظهار داشت: بیش از 80 روستای شهرستان نهاوند از سیستم جمع‌آوری زباله برخوردار هستند که در این زمینه باید به دهیاران آموزش‌های لازم برای دفن بهداشتی زباله‌ها ارائه شود تا محیط‌زیست سالمی داشته باشیم.

فرماندار نهاوند گفت: در مسیر سراب گاماسیاب نهاوند نیز با توجه به حجم زباله‌هایی که رهاسازی شده دهیار مربوطه باید فوراً نسبت به ساماندهی حریم جاده و دفن بهداشتی زباله اقدام کند که این کار نیز در حال انجام است.

وی بیان داشت: در بحث بهداشت محیط‌زیست با کسی تعارف نداریم چون این موضوع به‌سلامت جامعه مربوط می‌شود و همه دستگاه‌های مربوطه باید برای بهداشت محیط‌زیست روستاها با یکدیگر همکاری داشته باشند.

با توجه به بحث‌های گفته‌شده به نظر می‌رسد هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مرتبط با محیط‌زیست روستا و مدیریت پسماند بسیار ضروری است و با توجه به اینکه شهرستان نهاوند به‌عنوان شهر سراب‌ها معروف شده است و سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این سراب‌ها به نهاوند سفر می‌کنند، ضرورت دارد که مسئولان توجه جدی به دفن بهداشتی زباله و پاک‌سازی مسیرهای گردشگری نهاوند مانند سراب گاماسیاب داشته باشند تا علاوه بر محیط‌زیست سالم زمینه ورود گردشگران بیشتر به نهاوند فراهم شود.

تصاویری از رهاسازی زباله‌ها در مسیرهای گردشگری نهاوند

 

776238

776235

776236

776239

776240

776237

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما