تازه های سایت

کد مطلب: 24911
16. آذر 1394 - 8:53
سال ۱۳۲۲ در جریان یک خاک‌برداری توسط یکی از اهالی محله «دوخواهران» نهاوند کتیبه‌ای به خط و زبان یونانی کاملا اتفاقی کشف شد؛ کتیبه‌ای که از معبدی به نام لائودیسه و دوره‌ای در حدود 2400 سال پیش سلوکی خبر می‌داد.

به گزارش سایت گرو به نقل از ایسنا، پس از آن کاوش‌هایی از سال ۱۳۲۵یعنی سه سال بعد از کشف این نشانه‌ها آغاز شد. در اواخر کار در فصل سوم، هیأت کاوش به نتایجی رسیده بود که اتمام مهلت مجوز کاوش و البته اعتبارات این کاوش‌ها را ناتمام گذاشت و این گمانه‌زنی‌ها تا سال ۹۱ ادامه داشت. در آستانه فصل چهارم بود که اعتبارات و دست خالی مسئولان مانع ادامه کاوش‌ها شد.

در حالی هنوز داستان کاوش‌ها و نبود اعتبارات ادامه دارد که در این میان داستان دیگری مطرح می‌شود؛ حالا در آبان‌ماه امسال رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند زنگ خطر را برای منطقه دوخواهران به صدا درآورده و در کمیته برنامه‌ریزی گفته منطقه دوخواهران یکی از مناطق بافت فرسوده شهرستان است که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بافت فرسوده نهاوند را تشکیل می‌دهد و با یک زلزله سه تا چهار ریشتری فاجعه بزرگی پیش می‌آید، بنابراین باید وضعیت آن منطقه تعیین و تکلیف شود.

او گفته بود با توجه به اینکه مردم منطقه دوخواهران در شرایط فعلی و تا زمانی‌که معبد «لائودیسه» درست نشود، حق هیچ‌گونه ساخت‌وساز و دخل‌وتصرف در ملک خود را ندارند بنابراین مبلغ ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این منطقه در نظر می‌گیریم تا مشکل حل شود و مردم تکلیف خود را بدانند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان نهاوند در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: معبد لائودیسه برای نهاوند یک برند جهانی و جزئی از آثار ملی است به طوریکه اگر محل معبد مشخص شود مشکلات مردم هم حل می‌شود.

"محسن خانجان" افزود: مکان‌های گردشگری در نهاوند تنها منحصر به سراب‌ها، صنایع دستی و ... نیست بلکه بناهای تاریخی هم جزء این آثار تاریخی و مناطق گردشگری شهرستان محسوب می‌شوند و باید کاوش‌ها در لائودیسه را هم درنظر بگیریم.

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود اینکه ۳۰ درصد جمعیت نهاوند در این منطقه زندگی می‌کنند باید آینده نامعلوم ساخت‌وساز را در محله خود انتظار بکشند.

وی ادامه داد: با شرایط جوی هوا و فصل سرما با استحکام و مرمت ساختمان‌ها مخالفت و مشکلی نداریم و مردم می‌توانند ساختمان‌های خود را مرمت و مستحکم کنند و هر کاری در این زمینه باشد می‌توانند انجام دهند اما با ساخت‌وساز مخالفیم تا زمانی‌که نتیجه کاوش‌ها و پژوهش‌ها به صورت اساسی بررسی و آنچه مدنظر میراث فرهنگی است، انجام شود.

خانجان با اشاره به اینکه مبلغ ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که مشکل این منطقه حل شود و مردم تکلیف خود را بدانند، اظهار کرد: باید اعتبارات خوبی تخصیص داده شود همچنین باید از اعتبارات ملی هم استفاده کنیم تا مشکل معبد لائودیسه تا سال 95-94 حل شود که این همدلی مسئولان شهرستان و استان را هم می‌طلبد.

یک کارشناس شهری نیز با بیان اینکه شهر نهاوند از قدمت بالایی برخوردار است و در قدیمی‌ترین نقشه‌های ایران هم می‌توان نام نهاوند را مشاهده کرد، گفت: به‌طبع بناهای تاریخی و بافت‌های فرسوده در گوشه گوشه شهر نهاوند به چشم می‌خورند و این درحالیست که بسیاری از بناهای تاریخی ساماندهی نشده و هنوز بافت فرسوده از بافت تاریخی نهاوند جدا نشده و سال‌هاست این وضعیت به حال خود رها شده است.

وی اضافه کرد: هر چند طی سال‌های اخیر شاهد افزایش ساخت‌وساز در بافت فرسوده شهر نهاوند هستیم اما این حرکت نیز به کندی پیش می‌رود و خانه‌های نیمه ویرانه‌ای در قسمت‌های بافت فرسوده همچنان متروکه بوده و به حال خود رها شده‌اند و تبدیل به محلی برای تجمع معتادان و متکدیان شده و موجبات نگرانی ساکنان محله‌های قدیمی شهر نهاوند را فراهم آورده است.

وی بیان کرد: وجود بافت‌های فرسوده و قدیمی و خرابه‌های متعدد برای شهری که نقش و افتخار بزرگی در تاریخ ایران دارد، زیبنده و شایسته نیست.

یکی از شهروندان نهاوندی نیز با بیان اینکه بافت‌های فرسوده نهاوند به علت دارا بودن مکان‌های مخروبه، ناامن و بی‌دفاع شهری، به محلی امن برای تجمع معتادان و متکدیان تبدیل شده‌ است، گفت: عدم امکان نظارت عمومی و کنترل اجتماعی بر بافت‌های فرسوده مهم‌ترین علت تجمع معتادان و متکدیان در این مکان‌هاست.

"سعیدی" با اشاره به وضعیت نابسامان و فرسوده محله دوخواهران و بافت‌های فرسوده آن اظهار کرد: ساماندهی و احیاء بافت‌های فرسوده و مخروبه‌های این مناطق می‌تواند اندکی از وضعیت بحرانی این منطقه کم کند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما