تازه های سایت

کد مطلب: 24517
30. مهر 1394 - 15:41
نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور درباره الزامات اجرای برجام با بازتاب فراوانی در رسانه‌های خارجی مواجه شد و هر رسانه از طرف خود مفسر این سخنان مهم شد.

به گزارش سایت گرو به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور درباره الزامات اجرای برجام با بازتاب فراوانی در رسانه‌های خارجی مواجه شد و هر رسانه از طرف خود مفسر این سخنان مهم شد.

خبرگزاری رویترز: مقام معظم رهبری توافق هسته‌ای تهران و قدرت‌های جهانی را تائید و خواستار اجرای آن با شرایط خاص شد. ایشان در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ایران ابراز داشتند که ایالات آمریکا و اتحادیه اروپا باید به وضوح برداشته‌شدن تحریم‌های ایران را اعلام دارند و هشدار دادند که توافق چندین نقطه ضعف ساختاری هم دارد.

خبرگزاری ترند: در نامه رهبری به روحانی هر نشانه‌ای از طرف کشورهای طرف مذاکرات برای اعمال تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای، نقض توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خوانده شد.

العربیه: رهبر ایران با «غیر قابل اعتماد» خواندن آمریکا، توافق هسته‌ای را تائید کردند. رهبر انقلاب اسلامی موافقت یا رد توافق را تاکنون اعلام نداشته بود و تنها حمایت خود از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را اعلام داشته بودند.

این رسانه حکومتی آل سعود همچنین نوشت: ایران ذخایر اورانیوم خود را تحویل نخواهد داد. رهبر معظم انقلاب فرمودند که نوسازی کارخانه اراک و مبادله اورانیوم غنی شده در مقابل کیک زرد هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (pmd) را اعلام نماید.

جروزالم پست: (آیت‌الله) خامنه‌ای می‌گوید ایران باید خروج ذخایر اورانیوم و تغییر راکتور آب سنگین اراک را به تأخیر بیاندازد. این خبرگزاری اسرائیلی مدعی شد که ایران تحقیقات تسلیحات هسته‌ای انجام می‌داده است و نوشت: ایران مکرراً انجام تحقیقات تسلیحات هسته‌ای را انکار کرده است، در حالی که مأمورین بازرسی هسته‌ای سازمان ملل بر اساس اطلاعاتشان تخطی ایران از ان.پی.تی را اعلام کرده بودند. سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای نمونه‌گیری از سایت‌های نظامی ایران را در اوایل این ماه انجام داد و قرار است تا 15 دسامبر نتیجه خود را در مورد PMD اعلام دارد.

نیویورک‌تایمز: تائید برجام از سوی رهبر انقلاب اسلامی با هشدار ایران مبنی بر برداشته تمام تحریم‌ها یا کناره‌گیری از توافق اعلام شد. آیت‌الله علی خامنه‌ای آخرین مرحله تائید برجام بود. اکنون ایران باید به توافق عمل کند و هزاران سانتریفیوژی که برای غنی‌سازی استفاده می‌کرد را تقلیل دهد و راکتور آب سنگین اراک را بازسازی کند تا دیگر توانایی ساخت پلوتونیوم را نداشته باشد.

نامه رهبری به روحانی با اتهام زنی به ایالات آمریکا، دشمن دیرینه ایران، همراه بود.

خبرگزاری نیویورک‌تایمز مدعی شد که هر چه به توافق نزدیک‌تر می‌شدیم نظرات مخالف رهبر ایران در مقابل آمریکا بیشتر می‌شد. ایران آمریکا را به عنوان «شیطان بزرگ» می‌بیند.

نیویورک‌تایمز در جواب به این جمله از فرمایشات رهبری که در سراسر دوره‌ی ۸ ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ی مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند، نوشت: اگرچه طبق توافق تحریم‌های هسته‌ای ایران باید برداشته شود اما محدودیت‌های قبلی سر جایش باقی خواهد ماند. مسئله اصلی آمریکا در مورد حمایت ایران از تروریسم ادامه خواهد یافت. این مسئله می‌تواند نقل و انتقال پول بین ایران و اروپا را محدود کند زیرا بیشتر تبادلات مالی از نیویورک عبور خواهد کرد.

سی.ان.ان: رهبر عالی‌مرتبه ایران به صورت مشروط توافق هسته‌ای را تائید کرد. آیت‌الله خامنه‌ای پیش از اعلام موافقت خود در نامه ارسالی به روحانی، خواستار رعایت 9 مورد در اجرای برجام شد.

این خبرگزاری نوشت: توافق با مخالفت اسرائیل و جمهوری‌خواهان آمریکا روبرو شده است و در مقابل، (آیت‌الله) خامنه‌ای قسم خورده است که پس از سال‌ها تخاصم و بی‌اعتمادی، این توافق تاریخی هیچ تأثیری در موضع دولت ایران نسبت به آمریکا ایجاد نخواهد کرد.

*مترجم: رضا خزائیان مقدم

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما