تازه های سایت

کد مطلب: 24313
8. مهر 1394 - 14:49
بهارستان‌نشینان از هزینه انتخابات می‌گویند
نمایندگان مجلس چند میلیون هزینه تبلیغات کرده‌اند؟
داستان انتخابات، همواره با موضوعی همراه بوده است به نام هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها و منابع مالی که در آن صرف می‌شود، این موضوع همواره برای مردم و حتی رسانه‌های جای سئوال داشته و دارد.

به گزارش سایت گرو به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، «انتخابات» واژه ای است که هرکس با شنیدن آن شور و شوقی در درون خود حس می کند و از کوچک ترین جمعیت ها تا بزرگترین شاکله های یک کشور و یا حتی جهان را در بر می‌گیرد. انتخابات معمولا در مواقعی صورت می گیرد که فردی را بخواهند برای انجام کارهای زیر ساختی یا اجرایی برگزینند در همین راستا در ایران هم ارگان های مختلف کشور هرچند سال یکبار انتخابات هایی را بر گزار می کنند، از انتخابات هیئت رئیسه یک اداره کوچک گرفته تا انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری و این در حالی صورت می گیرد که گاهی افرادی هستند که برای رسیدن به آن جایگاه و از دور خارج کردن رقبای خود حاضرند هزینه های زیادی را انجام دهند!

 معمولا قبل از هر انتخابات مهمی مثل انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری هر کاندیدا ستاد انتخاباتی برای خود تشکیل می دهد که وظیفه آن ستاد اجرای کارهای تبلیغاتی برای کاندیدای مورد نظر است اما گاهی در همین انتخابات ها افرادی را می بینیم که برای محبوبیت بیشتر و جذب رای گسترده تر مردم حاضرند هزینه های هنگفتی را بپردازند برای مثال سفره های مجلل شام یا ناهار می‌اندازند یا حتی برای جذب رای افراد یک ارگان مبلغ زیادی را به آن ارگان می دهند.

با توجه به اینکه به انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نزدیک هستیم و کاندیداهایی که برای نمایندگی مجلس کاندید شده اند در فکر ایجاد ستاد های تبلیغاتی خود هستند برآن آمدیم تا ببینیم که واقعا چه افرادی هستند که برای رسیدن به هدفشان که همان نمایندگی مجلس است این هزینه های میلیاردی را انجام می دهند؛آیا واقعا در پی این هستند که مبالغی را که هزینه می کنند چند برابرش را در دوران نمایندگی خود به دست بیاورند یا اینکه فقط در فکر خدمت به مردم کشور هستند؟

سید بهلول حسینی:‌ کسی مثل من اینقدر در هزینه‌های انتخاباتی صرفه جویی نکرد

سید بهلول حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس، اظهار کرد: متاسفانه برخی از افراد در مجلس حضور دارند که به جای اینکه حیا کنند از این روش جذب آراء، فخر می فروشند که با خرج کردن چنین پولی به این جایگاه دست یافته اند و رقبای خود را از دور خارج کرده اند.

وی با بیان اینکه چنین افرادی در واقع با اصل نظام مبارزه می کنند، افزود: شورای نگهبان باید اینطور افراد را رد صلاحیت کند زیرا کسی که با پول به این جایگاه رسیده باشد چطور می تواند به مردم کشورش خدمت کند؟

نماینده مردم میانه در مجلس در پایان با بیان اینکه فکر می کنم کسی مثل من اینقدر برای ستاد انتخاباتی اش صرفه جویی نکرده باشد، بیان کرد: کل هزینه ای که من برای کارهای تبلیغاتی ام در دوره قبل پرداخت کردم حدود 70 میلیون تومان بود.

حسین گروسی: مردم با عشق و علاقه خود در هزینه‌های انتخاباتی من کمک کردند

حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با توجه به اینکه این افراد را در همه جا می توان پیدا کرد و مطمئنا راه به جایی نخواهند برد، اظهار کرد: کسانی که برای انتخابات مجلس اینطور هزینه های میلیاردی انجام می دهند بلا شک از تجار و سرمایه داران بزرگ کشور هستند که به دنبال دستیابی به مافیای قدرت هستند تا اهداف شوم خود را بهتر بتوانند دنبال کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم که هر چه زودتر با چنین افرادی برخورد جدی شود، افزود: هزینه ای که خود من صرف ستاد انتخاباتی ام شد خیلی پایین تر از مبالغی است که برخی از نمایندگان برای خود هزینه کردند.

گروسی ادامه داد: زمان کاندیدا شدن حتی پولی بابت آن جایی که به عنوان ستاد انتخاب کرده بودم پرداخت نکردم و مردم با عشق و علاقه این هزینه را برای کارهای تبلیغاتی من پرداخت کردند و فکر نمیکنم بیش تر از 30 میلیون تومان  شده باشد

ابوالفضل ابوترابی: هزینه تعویض خودرو شخصی‌ام را صرف هزینه انتخاباتی‌ام شد

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی مجلس با باین اینکه همین الان رقبای من در حوزه انتخاباتی نجف آباد هستند که هزینه خیلی بالایی صرف امور انتخاباتی خود می کنند، گفت: کمک مالی به ارگان های ورزشی، خریدن مسئولین برخی مطبوعات یا پهن کردن سفره های مجلل شام و ناهار از این جمله کارها است.

عضو کمیسیون قضایی مجلس عنوان کرد: کل هزینه ای که از روز اول شروع انتخابات تا جشن پایانی که به عنوان نماینده انتخاب شدم حدود 20 میلیون تومان شده بود که این مقدار پول را برای تعویض خودرو شخصی ام کنار گذاشته بودم و صرف اینگونه امور شد.

علیرض خسروی: بهتر است هر نماینده ای بیشتر روی وعده‌هایی که می‌دهد تمرکز کند

علیرضا  خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه به شنیده های در این مورد زیاد نمی توان اطمینان کرد، گفت: به نظر من بهتر است هرکسی که به عنوان کاندیدای نماینده مجلس خودش را معرفی می کند بیشتر روی وعده هایی که داده تمرکز کند و حرف های زده اش را عملی کند.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه های که خودتان در دوره قبل صرف امور تبلیغاتی ستاد خود کرده اید، چقدر بود، بیان کرد: من هزینه هایی که انجام شد را
دقیق محاسبه نکردم و در حال حاضر یادم نیست که چقدر هزینه کرده ام.

شاهین محمد صادقی: تنها 2 میلیون خرج انتخابات خود کردم

شاهین محمد صادقی با بیان اینکه متاسفانه افراد زیادی برای ورود به مجلس اینچنین عمل می کنند، گفت: شورای نگهبان باید برخورد شدیدی با آنها بکند و نگذارد که به مجلس راه یابند.

وی افزود: این افراد سودجو معمولا این پول ها را در قالب سفره های مجلل چند صد نفره، کمک به تیم های ورزشی و یا هیات های مذهبی خرج می کنند تا بتوانند محبوبیتی در حد همان پول برای خودشان کسب کنند.

صادقی با بیان اینکه حدود 2 میلیون تومان خرج هزینه انتخابات کردم، گفت: این به این معنی نیست که کل هزینه های من همینقدر بود زیرا سایر هزینه ها را دوستان و آشنایان و مردمی که نسبت به من لطف داشتند متقبل می شدند و فکر می کنم کلا حدود 60 میلون تومان هزینه شد.

محمد آریایی‌نژاد: هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمی‌گیرد

محمد آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه کم نیستند افرادی که برای رسیدن به این جایگاه هزینه های بالایی دارند، اظهار کرد: این هزینه های بالا و جایگاهی که برای رسیدن به آن تلاش می کنند باهم متناسب نیستند و این  معنی را می توان از این موضوع برداشت کرد که یا مافیای فساد پشت این قضیه است و یا سو استفاده هایی که می خواهند از این جایگاه ببرند.

وی با اشاره به این ضرب المثل  مبنی بر اینکه «هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگرد» عنوان کرد: افرادی هم که برای حمایت و پشتیبانی از چنین کاندیداهایی هزینه می کنند از روی رضای خدا و فی سبیل الله نیست مطمئنا در برابر آن پول یا درخواستی دارند یا اینکه می خواهند از برش یک نماینده بتوانند در آینده استفاده کنند.

آریایی نژاد اضافه کرد: من دو دوره کاندید نمایندگی مجلس شدم که در دوره اول 20 میلیون تومان هزینه شد و در دوره بعد هم چون دو مرحله ای شده بود نزدیک به 40 میلیون تومان هزینه های انتخاباتی من شد که به نظرم باز هم می شد صرفه جویی کرد و مبلغ کمتری را هزینه کرد علت آن شاید یک سری ناهماهنگی هایی بود که به وجود آمد و این مبلغ زیاد شد.

سعید زمانیان: افراد زیادی در این هزینه‌ها قصد کمک داشتند ولی اجازه ندادم

سعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه من نیز تنها این حرف ها را شنیده ام افزود: تا بحال کسی را در اطراف خودم ندیدم که چنین عمل کند اما متاسفانه گاها شنیده می شود که بر خی نمایندگان خرج های بالایی برای ستاد انتخاباتی خود می کنند.

وی مبلغی که خود برای ستاد تبلیغاتی خود خرج کرده بود را کمتر از 70 میلیون دانست و اظهار کرد: پیشنهاد های  زیادی به من شد که در امر ستاد انتخاباتی من افرادی بخواهند پول هزینه کنند اما من این اجازه را ندادم چون مطمئنا اگر این پول را در ستاد من خرج می کردند بعد ها توقعاتی دیگر از من داشتند.

زمانیان ادامه داد: تنها افرادی که در امر ستاد تبلیغاتی من دخیل بودند و کمک کردند فامیل و آشناهای نزدیک من بودند آن هم نه به صورت کمک نقدی و به این صورت که یکی غذا میداد، یکی پوستر های تبلیغاتی را چاپ می کرد و به همین منوال بود.

حسین علی‌حاجی: زمینی که در منطقه سوهانک به هر نماینده میدادند را قبول نکردم

حسین علی حاجی عضو کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس در خصوص وجود چنین موضوعی در بین برخی نمایندگان اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: در حالت کلی فعالیت های قبلی هر فرد و رزومه کاری ان شخص خود نشان دهنده این صلاحیت برای هر فرد در بین مردم خواهد بود و نیازی به خرج کردن پول های فراوان نیست.

وی افزود: مبلغی که خرج ستاد انتخاباتی خودم شد شاید چیزی در حدود 40 میلیون تومان باشد اما آن دسته از افرادی که خرج های میلیاردی برای ستادهای انتخاباتی خود می کنند مطمئنا پس از راهیابی به مجلس هم به دنبال کار مردم نخواهند بود و فقط به دنبال این هستند که آن هزینه ای را که انجام داده اند بتوانند دو یا سه برابرش را به دست بیاورند.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس با بیان خاطره ای افزود: یکبار که به همراه چند تن از افراد دفتر خودم به دیدار آیت الله مقتدایی رفته بودم ایشان خطاب به من گفتند: این کم خرجی شما در انتخابات حجتی در قیامت خواهد بود برای سایر افرادی که هزینه های هنگفتی انجام داده اند و خداوند به آنها می گوید که شما هم می توانستیدکمتر هزینه کنید و صرفه جویی کنید.

حاجی خاطرنشان کرد: من حتی زمینی که به هر نماینده در منطقه سوهانک  و یا ماشینی
که به هر نماینده می دادند را نگرفتم و با ماشین شخصی خودم کارهای مربوط به امور کاری را انجام می دهم همچنین میزان مبلغی که برای رهن خانه به هر نماینده می دهند را نیز قبول نکردم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما