تازه های سایت

کد مطلب: 24083
13. شهريور 1394 - 2:50
سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند گفت: ‌۱۰۰۰ تن آفتابگردان روغنی از ۵۰۰ هکتار از مزارع نهاوند برداشت می‌شود.

به گزارش سایت گرو، احمد باقری در گفت‌وگو با خبرنگاران نهاوند، اظهار داشت: شهرستان نهاوند با تولید بیش از 95 درصد آفتابگردان استان و ایجاد اشتغال برای 1000 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش به سزایی در کاهش واردات دانه‌های روغنی دارد.

وی گفت: کشاورزان نهاوندی با تولید دانه‌های روغنی آفتابگردان و کلزا بیشترین نیاز کارخانه روغن‌کشی نهاوند و دیگر استان‌ها را تأمین می‌کنند و بر همین اساس در استان همدان رتبه نخست تولید این دو محصول را دارد.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند افزود: میانگین تولید آفتابگردان در هر هکتار بین 2000 تا 2200 کیلوگرم است که کار کاشت، داشت و برداشت آن به شکل مکانیزه و با استفاده از آبیاری تحت‌فشار و برای کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی در وقت و نیروی انسانی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در سال‌های نه‌چندان دور که وضعیت منابع آبی نهاوند بسیار غنی بود آفتابگردان به دو شکل آجیلی و روغنی و دو بار در سال کشت می‌شد و رتبه تولید نهاوند در کشور با 4000 هزار سطح زیر کشت چهارم بود ولی در سال‌های اخیر به دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب یک‌بار و فقط برای تولید روغن کشت می‌شود.

باقری اظهار کرد: در فصل برداشت که نزدیک پاییز است حدود 15 دستگاه کمباین ویژه برداشت این محصول در نهاوند فعال می‌شوند که کار برداشت را به مدت دو هفته انجام می‌دهند.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: آفتابگردان روغنی نهاوند که دارای مرغوبیت خوب است برای استفاده در کارخانه‌های روغن‌کشی از مزارع خزل، زرین‌دشت و گیان جمع‌آوری و به کارخانه روغنی کشی نهاوند و مازاد آن به کشور عراق و استان‌های لرستان و کرمانشاه صادر می‌شود.

باقری گفت: شهرستان نهاوند به علت آب‌وهوای مناسب و خاک حاصلخیز بیشترین میزان سطح زیر کاشت و تولید آفتابگردان را در استان همدان دارد و به شهر گل‌های آفتابگردان معروف است و کشاورزان در کنار این کار به پرورش زنبورعسل نیز می‌پردازند و عسل مرغوبی را تولید و روانه بازار می‌کنند.

 انتهای پیام/

دیدگاه شما